Project 'Wat is het verschil tussen mens en dier?'


Dag dierenliefhebbers, 

We brachten heel wat leuke spulletjes mee naar de vertelkring. Niet alleen over ons weekend maar ook voor ons project. 

Het 1e leerjaar kroop daarna in de leeswereld. We kregen een blaadje en een dobbelsteen. We oefenden de leesrijtjes die bij de dobbelsteen staan. Daarna deden we een zoekspelletje. Ik zei een woord en zij zochten het woord in het rijtje en kleurden dat in het juiste kleur. Wat een goede letterspeurneuzen zijn jullie al. In de rekenles herhaalden we de getalbeelden tot 10 en de splitsingen tot 5. Ons antwoord schreven we met krijt op een krijtbordje en staken het in de lucht. Daarna leerden we wat optellen is en deden we enkele oefeningen met de blokjes en de eierdozen. We leerden ook dat je plusoefeningen mag omdraaien. 








Het 2e leerjaar leerde meer over de komma en dubbelpunt. We leerden wanneer we dit moeten gebruiken in een zin. Pfoe, nog meer leestekens.. In de rekenles leerden we opnieuw tot 100. We gebruikten hier onze super lange kralenkettingen voor. Wisten jullie dat er 100 kralen op die ketting zitten? Echt waar! Kijk maar hoe lang ze zijn! 




In de namiddag gingen we turnen. We hadden een echte dierenturnles. Om op te warmen, kropen we in de huid van enkele dieren. We gingen op stap naar de dierentuin maar er was een groot probleem.. De dieren hadden zoveel honger maar kregen geen eten van de dierenverzorgers. Ze hadden een plan, ze gingen eten gaan stelen van de dierenverzorgers. Wanneer ze werden gepakt (getikt) door de dierenverzorger, dan moesten ze het eten terugleggen en terugkeren naar hun kooi. 









Om af te ronden probeerden we elkaar om te draaien van rug naar buik. Hier hadden we echt sterke spieren voor nodig. 



Eenmaal terug op school was het tijd om de brandoefening echt te oefenen. We deden het echt heel goed! 

Dinsdag klonk het liedje van 'li la letters' door de boxen want we leerden het woordje 'pen' schrijven. Wanneer we klaar waren, dan speelden we enkele taalspelletjes. We kregen ook bezoek van de letterdief. Hij had heel wat letters gestolen.. Gelukkig vonden we de letterdief en konden we de letters aan onze letterboom hangen. 








In de rekenles deden we 5 herhalingsoefeningen van de splitsingen tot 5, de automatisatiekaartjes van de splitsingen en maakten we plusoefeningen met de blokjes en kralenketting. Een beetje gek doen hoort er natuurlijk ook bij. 





Het 2e leerjaar oefende verder op de verschillende klanken. Ze mochten allemaal eens op het bord schrijven. Als dat niet leuk is! 


In de rekenles gingen we verder met de getallen tot 100. We legden de getallen met staafjes en blokken. Pfoe, dat was veel tel- en denkwerk! 




In de namiddag kregen we een beetje kippenvel want we zoomden in op 'de spin'. We leerden waarom een spin een web maakt, hoe ze dat doen, wat ze eten,... Daarna gingen we naar buiten en zochten we eerst naar spinnenwebben. Daarna probeerden we zelf een web te maken. Er werden mooie creaties gemaakt. Om de dag af te sluiten beoordeelden we onze eigen spinnenwebben en vertelden we wat er moeilijk was, waarom het moeilijk was en keken we nog eens opnieuw naar het filmpje. 














Oeps, soms werden er ook kindjes gevangen in het spinnenweb.. 


We leerden ook enkele wist-je-datjes: 
- Kleine spinnetjes gebruiken de draden soms om mee te vliegen. ‘Een beetje zoals Spiderman!’ waren de reacties :-). 
- Wisten jullie dat als een spin en web zou maken tot aan de aarde dat het maar 5 kilo zou wegen? Maar hoeveel is dat nu precies, 5 kilo? Eventjes wegen! Wat een sterke spieren allemaal. 








Woensdag was het terug tijd voor zelfstandig werk. Nadat het 1e leerjaar het woordje ‘jas’ had geleerd, gingen ze alleen aan de slag met de oefeningen, we maakten ook rekenoefeningen tot 5 en moesten tekenen wat we lazen. Het 2e leerjaar oefende verder op de getallen tot 100, de komma en dubbelpunt en maakten een kleurplaat tot 20. 



Donderdag begon de dag een beetje anders dan we gewend waren. Kyara was ziek dus deden we de kring met iedereen samen. Daarna splitsten we toch op want met de hele groep samen rekenen en lezen, dat zou niet gemakkelijk zijn. Justine kwam meteen met de peters en meters van het 1e leerjaar op bezoek. We maakten samen rekenoefeningen op de chromebook. We moesten zelf leren inloggen. Gelukkig waren de peters en meters er om ons persoonlijk te helpen. Daarna was het aan de beurt van het 2e leerjaar. We maakten ook nog oefeningen van optellen tot 5. 










Terwijl het 1e leerjaar het woordje 'jas' nog wat beter leerde kennen, mocht het 2e leerjaar een toets maken over de komma en dubbelpunt en nog andere dingen. Verder oefenden we ook nog de getallen tot 100 verder in. 










Na de middag begonnen we met de Grej of the day: 'Ik ben uit vuur geboren'. We hebben toch eens goed moeten nadenken... 'Uit vuur geboren ...'. We dachten aan draken en lieten onze fantasie de vrije loop. Maar eigenlijk ging het over de vuursalamander. Wist je dat hij tot 20cm lang kan worden en 20 jaar oud kan worden? Natuurlijk is hij niet echt uit vuur geboren maar vroeger dacht men van wel. Salamanders kwamen mee met het brandhout dat werd verzameld. Toen het in het vuur werd gegooid sprongen de vuursalamanders er snel uit. 


We kregen ook elk een dier in de vorm van een knuffel of popje. Sommigen hadden ook een dierenknuffel van thuis mee. We dachten eens na over hoe we dieren konden opdelen. Het eerste idee was om de dieren op te delen volgens hun woonplaats: grond, water en lucht. Eerst plaatsten we de hoepels naast elkaar, maar naarmate we de dieren in hun habitat plaatsten, ontdekten we dat sommige dieren 2 of zelfs in alle hoepels pasten. 






Daarna zochten we buiten kaarten van dieren die verstopt zaten in het bos. Toen we ze allemaal hadden gevonden, konden we beginnen met de dieren te groeperen. Dat was gemakkelijk, want door de kleur op de achtergrond wisten we dat ze bij elkaar hoorden. Maar weten we ook waarom? Dat was soms wel even nadenken. 





Vrijdag kwam Sophie, de ondersteunster, bij ons in de klas want Kyara was nog steeds ziek. Karrewiet werd natuurlijk niet vergeten. Daarna werkte het 1e leerjaar volop verder aan de opdrachten van gisteren. De woordjes 'jas' en 'pen' werden afgewerkt, net zoals de optellingen tot 5. 




Bij het 2e leerjaar was er een kindje heel erg blij. Want op vrijdag leren we een nieuwe hoofdletter en deze week was het de hoofdleter 'L'. Kunnen jullie al raden wie er super trots was? Ja, Loeka! Vanaf nu mag hij dus zijn naam met de hoofdletter schrijven. Joepie! 



We oefenden ook nog optellingen tot 20. Sommigen waren er al weer snel mee weg, anderen moesten nog wat oefenen met materialen. 



De namiddag was ook anders dan anders want zowel Kyara als Sanne waren niet op school. Daarom kregen we bezoek van Feike en Sophie in onze klas. We werden opgesplitst. Bij Feike bereidden we ons voor op het bezoekje van de hond van Hailey en haar mama. Welke vragen willen we allemaal stellen? Bij Sophie deden we een toffe opdracht. Op het einde van de dag kwam de hond van Hailey dan eindelijk op bezoek. Spannend! 










Natuurlijk is er ook terug een nieuwe Grej of the day: 'Ik heb 400 botten.' Laat het nadenken maar beginnen. 

Belangrijke dingen voor volgende week: 
- maandag gaan we turnen
- dinsdag is er verjaardagsforum
- donderdag krijgen we frietjes dankzij het eindproduct van de kleuters
- vrijdag staat de verrassing op de planning. We deden de laatste tijd echt ons best om de fluohesjes zoveel mogelijk aan te doen. Als dit nog zo blijft tel volgende week vrijdag, dan staat er vrijdag een ‘verrassing’ te wachten. Een echte ‘Bloei! fluoparty’! Jullie mogen dus zoveel mogelijk in fluo verkleed komen. Je mag het ook gerust meebrengen om het dan in de klas aan te doen. 


Fijn weekend! 
Kyara en Sanne



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2