Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'
Dag zonnebloemen,
Ook tekenden we voorwerpen langs alle kanten en ontdekten we dat we allemaal iets anders zagen, ook al zijn het dezelfde voorwerpen.
We maakten onze eigen indianenmuziek. De kinderen van het vijfde leerjaar hielpen ons daarbij.
De laatste echte schoolweek waarbij we nog wat herhaalden en toetsen maakten. Maar vooral ook genoten van het zonnetje.
Kring
We deden de vertelkring buiten, gezellig in het bos.
Dilemma op dinsdag: 'Zou je liever een dag zwemmen in de zee en spelen op het strand of liever een dag gaan zwemmen in een zwembad vol met glijbanen?'
Denksleutel donderdag: nietus-sleutel. 'Wat zou jij nooit meenemen in jouw valies?'
- Toilet: anders gaat onze valies kapot
- Hond: omdat mijn hond veel te groot is
- Tank: anders ontploft mijn valies
- Telefoontje
- Poes: anders zou hij mijn valies kapot krabben
- Kousen: omdat ik geen pantoffels meeneem en ik ga toch altijd in mijn sandalen lopen
- Mijn huis: anders zou het vakantiehuisje instorten door mijn huis
- Pamper: want ik draag geen pamper meer
- Mijn zus: omdat ze teveel snurkt
- Waterhagedis: want dan heb je een zak met water nodig en dan kan die stuk gaan in mijn valies en is alles nat
- Huiswerk: want dan moet ik lekker niets doen en niet werken
- Schoenen: dan mag ik op mijn blote voeten lopen
Vertelkring in het tweede leerjaar.
Taal
We maakten opnieuw woorden met onze blokjes. Deze keer kwamen de rode blokjes er ook bij.
De zon scheen volop, in de ochtend was het nog aangenaam warm in het bos. We namen dus ons leesboek en zochten een gezellig plekje in het bos.
Enkele buitenlessen: rollen met de dobbelsteen en het woord opschrijven bij de juiste hoepel, bordspel en de woorden opschrijven.
We deden een herhalingshoekenwerk waarbij er heel veel werd gelezen.
Rekenen
Herhalen, herhalen, herhalen. Ook op scoodle, dit deden we gezellig in de kring.
Rekenspeurtocht in het bos.
We kregen 2 nieuwe juffen in de klas: Faye en Lily. Ze legden de verschillende spelletjes en opdrachten uit en hielpen ons ook. En natuurlijk, foto’s nemen is ook een part of the job.
In het tweede leerjaar leerden we over de inhoud.
Ook tekenden we voorwerpen langs alle kanten en ontdekten we dat we allemaal iets anders zagen, ook al zijn het dezelfde voorwerpen.
Project
We deden een zoektocht rond de Indianen op ons schooldomein. We kregen een plattegrond waar enkele kruisjes op stonden. Op die plaats konden we een kaartje vinden met een prent en een woord. We schreven hetzelfde cijfer bij de prent op ons blad. Achteraf moesten we ook nog de uitleg bij de juiste prent zetten.
We beschilderden onze witte T-shirt en zorgden ervoor dat het een echte Indianen T-shirt werd. Dit gaan we aandoen oop onze Indianendag.
We leerden een indanenverhaal. Aan de hand van deze verhalen wilden ze de realiteit vatten en betekenis geven. 3 voorwezens wilden het vuur voor hen alleen houden in hun tipi. De mensen hadden het koud dus de dieren hielpen hen om het vuur te stelen, zodat de mensen het terug warm konden krijgen.
Algemeen
Veel toetsen werden er gemaakt. Zucht, zucht, zucht.
Heel wat kinderen van het tweede leerjaar wilden graag eens in de klassieke bankenopstelling zitten. Dus verplaatsten we eens de banken. De neuzen stonden in dezelfde richting. ;-)
Na een dagje gaven we een score op deze opstelling. Volgende week zetten we dat eens in een tabel.
Eli: 9
Lily: 10
Odette: 10
Ferre: 10
Faye: 10
Illyana: 10
Noor: 10
Saji: 10
Stella: 10
Hailey: 10
Luca: 10
Rosie: 9
Berre: 2
Klara: 10
Het was ook de allerlaatste les WIEF. We mochten aan ht rad draaien en 1 van de spelletjes spelen/opdrachten doen die we het afgelopen jaar hebben gedaan. We mochten o.a. brullen als een leeuw, per 2 een tekening maken waarbij we om de beurt 1 lijn mochten zetten, we van plaats moesten wisselen,…. Het was een geslaagde afsluit.
We gingen naar De L!nk naar de tentoonstelling van de kunstacademie kijken. Noor, Eli en Nellis vonden mooie werkjes van zichzelf. Zo trots!
Nog enkele verjaardagswensen werden in vervulling gebracht.
Belangrijk voor volgende week:
- Maandag: grote zak meebrengen om de mappen in te steken. Bezoek van Sonoré. Reservekledij, een spons, een handdoek om ons af te drogen en een plastiek zak (we spelen waterspelletjes!)
- Dinsdag: Pardoes (meer info vind je in de mail)
- Woensdag: spelletjesdag, breng een gezelschapsspelletje of puzzel mee.
- Donderdag: Indianendag in Poperinge
- Vrijdag: Laatste schooldag met: klas kuisen, verjaardagsforum, eindforum, Bloei!-radio.
❗Willen jullie zeker op maandag, woensdag en vrijdag nog jullie boekentas meebrengen? Het kan zijn dat er nog dingen van in de klas moeten meegegeven worden omdat nog niet alles op maandag mee kan naar huis.
❗Vergeet ook niet: elke dag (behalve woensdag) lunchpakket meebrengen. Er is geen warm eten volgende week!
Fijn weekend! 🌻







































































































Reacties
Een reactie posten