Dag liefste zonnebloemen,
De eerste schoolweek zit er al terug op en wat voor een week!
We merkten al heel snel op dat het een speciale week was, het was een week die niet op maandag begon maar op een dinsdag. Dat vonden we een beetje gek maar iedereen weet wel dat de week eigenlijk op maandag begint. We konden ook zeggen hoe het kwam dat het op dinsdag begon. Het was voor bijna iedereen super spannend! Daarom maakten we snel kennis met elkaar. We hebben niet alleen een nieuwe begeleidster maar ook 2 nieuwe kindjes in de klas: welkom Sytze en Tommy. We maakten kennis a.d.h.v allerlei vragen en spelletjes. We maakten allemaal een vlag waar we dingen moesten invullen. Het was de 'ik'-vlag. Zo had het 1e leerjaar ook meteen hun eerste woordje geleerd. In de bolletjes moesten we verschillende dingen tekenen, onszelf, onze familie, ons lievelingseten, ons lievelingskleur, ons lievelingsdier en hoeveel jaar we zijn. De vlaggetjes gaan we allemaal aan 1 lijn hangen door de klas. Zo hebben we een 'ik-slinger'. We hadden ook korte gesprekjes over wat we allemaal in de vakantie hadden gedaan.
We keken ook naar het forum, hierin werden de belangrijkste schoolregels a.d.h.v. korte toneeltjes getoond. Daarna maakten we onze eigen klasregels: wat is belangrijk voor ons......... Respect hebben voor elkaar en ons materiaal, we helpen elkaar, we lachen elkaar niet uit, iedereen is ergens goed in, we luisteren naar elkaar wanneer we iets vertellen,...
In de namiddag moesten we hele moeilijke keuzes maken: zouden we een hond of een kat willen zijn, naar de ruimte gaan of in de tijd reizen, 3 kleine oogjes of 1 groot oog willen, alleen kunnen kruipen of alleen kunnen springen, de hele tijd roepen of de hele tijd fluisteren, de hele tijd warm hebben of de hele tijd koud hebben,... Er zaten grappige keuzes tussen maar iedereen wist onmiddellijk wat ze liever zouden willen doen en konden ook zeggen waarom. Daarna deden we nog een dramamomentje met Dominique en mochten we onze naam met takken maken.
Op woensdag leerden de kindjes van het 1e leerjaar het woordje 'ik' lezen en herkennen en mochten de kindjes van het 2e leerjaar eens raden waar hun verhaal over zou gaan. Ze keken naar de titel en de prenten en daarna mochten ze natuurlijk ook luisteren naar hoe het verhaal echt ging. Wat was dat een leuke en leerrijke ochtend! We maakten ook kennis met Katrien en Anneloor, de begeleidsters van Godsdienst en Zedenleer. We brainstormden ook over ons eerste project, dit waren de ideetjes:
- Clémence: rendier, wolven en brandweer - Alicia en Lara: katten - Lara: elfjes - Aza: de ruimte - Tommy honden - Amalia: konijnen - Sem en Serah-Maimuna: alle dieren - Arjen: leeuwen - Eliyah: zonnebloemen - Xander: machines - Alegandro: vliegtuigen en brommers - Noa: het bos