Dag liefste zonnebloemen,


 De eerste schoolweek zit er al terug op en wat voor een week! 

We merkten al heel snel op dat het een speciale week was, het was een week die niet op maandag begon maar op een dinsdag. Dat vonden we een beetje gek maar iedereen weet wel dat de week eigenlijk op maandag begint. We konden ook zeggen hoe het kwam dat het op dinsdag begon. Het was voor bijna iedereen super spannend! Daarom maakten we snel kennis met elkaar. We hebben niet alleen een nieuwe begeleidster maar ook 2 nieuwe kindjes in de klas: welkom Sytze en Tommy. We maakten kennis a.d.h.v allerlei vragen en spelletjes. We maakten allemaal een vlag waar we dingen moesten invullen. Het was de 'ik'-vlag. Zo had het 1e leerjaar ook meteen hun eerste woordje geleerd. In de bolletjes moesten we verschillende dingen tekenen, onszelf, onze familie, ons lievelingseten, ons lievelingskleur, ons lievelingsdier en hoeveel jaar we zijn. De vlaggetjes gaan we allemaal aan 1 lijn hangen door de klas. Zo hebben we een 'ik-slinger'. We hadden ook korte gesprekjes over wat we allemaal in de vakantie hadden gedaan. 

We keken ook naar het forum, hierin werden de belangrijkste schoolregels a.d.h.v. korte toneeltjes getoond. Daarna maakten we onze eigen klasregels: wat is belangrijk voor ons......... Respect hebben voor elkaar en ons materiaal, we helpen elkaar, we lachen elkaar niet uit, iedereen is ergens goed in, we luisteren naar elkaar wanneer we iets vertellen,... 

In de namiddag moesten we hele moeilijke keuzes maken: zouden we een hond of een kat willen zijn, naar de ruimte gaan of in de tijd reizen, 3 kleine oogjes of 1 groot oog willen, alleen kunnen kruipen of alleen kunnen springen, de hele tijd roepen of de hele tijd fluisteren, de hele tijd warm hebben of de hele tijd koud hebben,... Er zaten grappige keuzes tussen maar iedereen wist onmiddellijk wat ze liever zouden willen doen en konden ook zeggen waarom. Daarna deden we nog een dramamomentje met Dominique en mochten we onze naam met takken maken. 

Op woensdag leerden de kindjes van het 1e leerjaar het woordje 'ik' lezen en herkennen en mochten de kindjes van het 2e leerjaar eens raden waar hun verhaal over zou gaan. Ze keken naar de titel en de prenten en daarna mochten ze natuurlijk ook luisteren naar hoe het verhaal echt ging. Wat was dat een leuke en leerrijke ochtend! We maakten ook kennis met Katrien en Anneloor, de begeleidsters van Godsdienst en Zedenleer. We brainstormden ook over ons eerste project, dit waren de ideetjes: 

- Clémence: rendier, wolven en brandweer                                                                                                                - Alicia en Lara: katten                                                                                                                                                  - Lara: elfjes                                                                                                                                                             - Aza: de ruimte                                                                                                                                                  - Tommy honden                                                                                                                                                 - Amalia: konijnen                                                                                                                                            - Sem en Serah-Maimuna: alle dieren                                                                                                               - Arjen: leeuwen                                                                                                                                                - Eliyah: zonnebloemen                                                                                                                                     - Xander: machines                                                                                                                                             - Alegandro: vliegtuigen en brommers                                                                                                                 - Noa: het bos                                                                                                                                                        - Jayden: viooltjes (bloemen)                                                                                                                            - Lilly: bijen                                                                                                                                                        - Drieke: taarten/bakken                                                                                                                                    - Warre: race-auto's 

Zijn jullie benieuwd naar wat het uiteindelijk is geworden??? Lees dan snel verder! 

Op donderdag was er iets vreselijks gebeurd, er was een dief langsgekomen in de klas en hij had alle letterblaadjes van de letterboom gestolen..... Wat had hij ermee gedaan? Zou hij ze terug willen geven? We hadden gezien dat hij een rugzak op zijn rug had, we keken er even in en ja hoor.... er zaten 2 letters in! Het was de letter 'i'. De kindjes van het 1e leerjaar leerden de kleine schrijfletter 'i' en de kindjes van het 2e leerjaar leerden de hoofdletter 'I'. En WAUW, wat was dat allemaal mooi geschreven, ook al was het niet gemakkelijk, we hebben het allemaal heel erg goed gedaan! Helaas hebben we geen letters meer gekregen.. De dief zei dat we telkens maar 1 of 2 letters per week gingen krijgen.. We zijn alvast benieuwd naar welke letters we volgende week zullen krijgen!! 

Daarna volgde een hoekenwerk rond rekenen. Er waren verschillende spelletjes en opdrachten rond de getallen tot 10 (voor het 1e leerjaar) en rond de getallen tot 20 (voor het 2e leerjaar). Soms moesten we met wasknijpers iets doen, dan moesten we een spelletje spelen met de dobbelsteen, we legden eitjes terug in hun doos en we werkten ook in ons rekenboek. We schuifden telkens door zodat iedereen zo goed als alles had gedaan. In de namiddag hebben we een zonnebloem geschilderd voor de verjaardagskalender. 

We hebben ook ons eerste project gekozen ...... trrrrrrrrrrrrrrr (tromgroffel) het is geworden: dieren! We brainstormden over wat we allemaal willen leren, wat we kunnen doen, wat we willen als eindproduct,... maar sssssst, we gaan nog niet te veel verklappen. 

Op vrijdag hebben we nog een beetje verder gerekend en taal gedaan.  De kindjes van het 1e leerjaar leerden verder over het woordje ik en we gingen ook rijmen, we leerden ook het woordje 'is' lezen, de kindjes van het 2e leerjaar leerden terug de klinker en medeklinker. Voor rekenen herhaalden we nog eens de getallen tot 10 en 20, a.d.h.v. invulfiches en met de blokjes, de kindjes van het 1e gingen aan de slag met eierdozen om te leren aanvullen tot 10. In de namiddag gingen we turnen met Dominique. Hier moesten we sluipen als slangen, klimmen als apen, verspringen als kangoeroes en zigzagspringen als konijnen. 

Noa is zondag jarig, HIEP HIEP HOERA! Maandag staat er dus al een feestje op de agenda! 

Ik denk dat we kunnen zeggen dat we een hele leuke, spannende en leerrijke 1e week hebben gehad. Op naar volgende week! Maar eerst genieten van deugddoend en welverdiend weekend! 


Foto's  

                                                                                                                        Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024