12 - 16 oktober

Dag lieve zonnebloemen, 

We begonnen de week met een extra dagje weekend. Wanneer we op dinsdag terug in de klas kwamen, had iedereen hele leuke verhalen over het weekend. We vertelden niet zomaar over ons weekend, nee, we namen er de gevoelsdobbelsteen bij. We deden dus eigenlijk een gevoelskring. De volgende gevoelens kwamen aan bod: blij, boos, verdrietig, verliefd, bang en verward. We mochten met de dobbelsteen gooien en het gevoel die bovenaan lag, daar moesten we iets over vertellen van in het weekend. Wat kwam bv aan bod bij 'bang': 'Ik was in de winkel en daar was het al versierd voor Halloween en ik had dat niet direct gezien en ik was heel hard geschrokken dus dan was ik wel een beetje bang.' 
Daarna gingen we aan de slag in de rekenles: de kindjes van het 1e leerjaar mochten optellen tot 5 met noten, de kindjes van het 2e leerjaar herhaalden de getallen tot 100 en leerden ook de honderstructuur (een getal tot 100 zien in een rooster met 100 vakjes). We moesten die met tientjes en eentjes leggen (blokjes en staafjes), moesten de getallen opschrijven en dan ook juist kleuren. We vonden dit super leuk om te doen! 
De letterdief had 2 nieuwe letters gestolen: de letter 'p' en de hoofdletter 'Z'. De kindjes van het 1e leerjaar leerden ook een nieuw woordje: 'pen'. 
In de namiddag gingen we aan de slag in de tuin van onze school: we mochten al het onkruid uittrekken samen met de Primula's! Ze zijn nu echte tuinmannen en tuinvrouwen. Dus dan kunnen we ook dit zeggen: 'Voor alle tuinklusjes groot of klein, moet je bij de Zonnebloemen zijn!'
We maakten ook leuke versieringen uit klei voor ons notenfeest en natuurlijk gebruikten we hier ook noten voor! Het zijn allemaal prachtige dingen! Daarna gingen we ook beatboxen over noten en leerden we ritmes zeggen met woorden uit ons project 'ei - kel', 'no - ten - taart' , 'noot'. 





Woensdag was een halve dag, een halve dag die heel erg snel voorbij ging. De kindjes van het 1e leerjaar gingen verder met splitsen en + tot 5, de kindjes van het 2e leerjaar leerden iets nieuws.... We leerden cijferen tot 100. We begonnen gemakkelijk en ja hoor, we zeggen gemakkelijk, want iedereen was er onmiddellijk weg mee! We begonnen met bv. 20 + 30 = . Ben je eventjes vergeten hoe dat moet? Dan leggen ze het met veel plezier uit! We keken hoeveel tientjes en eentjes we hadden, telden de eentjes op en daarna de tientjes en kwamen zo tot de oplossing. We deden dit eerst met staafjes en blokjes en op een heel groot blad, daarna maakten we enkele oefeningen. Na rekenen was het tijd voor Godsdienst en Zedenleer. 

Donderdag was een leerrijke dag! Het 2e leerjaar ging verder met cijferen maar het werd een beetje moeilijker: 23 + 30 = en 23 + 6 = . Ook dit deden ze heel erg goed! De kindjes van het 1e leerjaar oefenden nog verder op + 5. Daarna leerden we ook nog een nieuwe letter schrijven de 'e' van in 'pen', de kindjes van het 2e leerjaar herhaalden de aangeleerde hoofdletters: I, J, F, K, L, H, Z. En we hebben goed nieuws, want vanaf nu kunnen Leon, Lily en Jayden hun naam schrijven met een hoofdletter, joepie! Bij het 1e leerjaar kunnen Lara en Amalia nu al hun naam schrijven. Vanaf volgende week zullen er nog meer kindjes zijn die hun naam juist kunnen schrijven! Super goed bezig lieve zonnebloemen! In de namiddag mochten we nog eens vrij spelen in de klas, we speelden spelletjes, mochten kleuren, tekenen, dingen bouwen, met strijkparels spelen,... Het was nog eens leuk om gewoon vrij spelletjes te spelen. Daarna was het opnieuw tijd voor Godsdienst en Zedenleer. De kindjes van Godsdienst hebben geoefend voor hun 1e communie want dit weekend is het eindelijk zo ver! Nu al een dikke proficiat! 







Vrijdag hebben we de week afgesloten met hoekenwerk rond taal. Eerst mochten we schrijven in scheerschuim, we herhaalden de aangeleerde letters van het 1e leerjaar en het 2e leerjaar heeft alle aangeleerde hoofdletters nog eens geschreven, daarna schreven we enkele woorden. Dat zorgde soms voor grappige taferelen en heel veel kindjes vroegen om een high five te doen. Natuurlijk konden we het dan ook niet laten om dat eens te doen en leuk dat ze dat vonden! Alegandro ontdekte zelfs iets: wanneer je in je handen blijft wrijven, dan is de scheerschuim opeens weg. Wauw, fantastisch gezien! De andere zonnebloemen moesten dat dan natuurlijk ook proberen en ja hoor, op het einde had iedereen opnieuw propere handen. Geen paniek, we hebben ze ook nog eens goed gewassen en ontsmet :). Om af te sluiten maakten de kindjes van het 1e leerjaar kennis met 'Het dorp van mol en beer' en het 2e leerjaar ging via classroom aan de slag met allemaal taalspelletjes rond woorden met 'ng'. 






Het was een hele leuke, leerrijke week! Volgende week maandag gaan we op uitstap naar het Sterrebos, we gaan verschillende soorten noten proeven, muziekinstrumenten maken en we bereiden we ons voor op ons Notenfeest! 

Dan heb ik nog groot nieuws: de kindjes die verkozen zijn voor de leerlingenraad zijn trrrrrrrrrr: Aza en Sem voor het 2e leerjaar en Drieke voor het 1e leerjaar. Het was zowel bij het 1e als 2e leerjaar heel erg spannend! Maar ik ben ervan overtuigd dat alle andere kandidaten, de kindjes van de leerlingenraad goed zullen helpen wanneer ze kunnen. 

En als laatste: voor ons notenfeest zijn we op zoek naar grote stukken karton (groot genoeg zodat onze zonnebloemen erin kunnen) want we gaan die omtoveren tot kostuums. Breng dus gerust grote stukken karton mee! 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’