19 - 23 oktober

Dag lieve zonnebloemen, 

Wat een week! We begonnen de week met een vertelkring over het weekend, wat hebben jullie leuke dingen gedaan! 
Daarna gingen we aan de slag, het 1e leerjaar gingen verder met + tot 5 en leerde in de taalles een nieuw woordje 'jas' en de letter 'j' gingen ze ook direct schrijven.. Wat hebben ze dat heel goed en mooi gedaan! Het 2e leerjaar ging verder met cijferen en leerde iets helemaal nieuws: 2 leestekens.. namelijk ',' en ':'. Het is niet zo gemakkelijk om die te gebruiken maar we gaan er verder op oefenen en dan komt dat helemaal goed! We leerden ook een nieuwe hoofdletter: Z. 
In de namiddag gingen we naar het bos, we kregen daar uitleg van Carmen en we mochten ook spelletjes spelen. Ben je benieuwd naar wat we allemaal hebben gedaan? Kijk dan snel naar de foto's! (ik verklap al een stukje: vliegertjes in de lucht stoppen, eikeltjes verstoppen en onthouden tot op het einde van de wandeling, amai dat was lastig om te onthouden! Ook deden we een blinddoek aan en moesten we aan verschillende dingen voelen, we leerden enkele bomen en hun vruchten kennen zoals een plataan, esdoorn, zomereik en kastanjeboom en we leerden waarom het Sterrebos nu het Sterrebos is). Het was een hele leuke middag! Bedankt aan de ouders die hebben meegereden! 




Op dinsdag werkten we in de voormiddag heel erg goed, we werkten verder aan + tot aan 5 en we gingen ook al eens proeven van - tot 5. Het 2e gingen verder met cijferen. 
In de namiddag deden we iets waar we al zo lang naar uitkeken, of niet? Beoordeel zelf aan de hand van de foto's. We gingen de verschillende noten proeven! Sommige noten waren heel erg lekker, andere noten vonden we niet zo lekker.. Jaja, ook dit staat prachtig op de foto! We sloten onze ogen en maakten een kommetje, we moesten eerst eens voelen aan de noten en dan mochten we met onze ogen dicht proeven. Voor heel veel kindjes was dit best spannend! Wel plezier verzekerd. Daarna gingen we eens luisteren hoe de noten allemaal smaken: zoet, zout, zuur, bitter, umami. Waren ze hard of zacht, op wat leek het, van welke boom komt het,... Dit waren de resultaten:

  • pijnboompitten: merendeel vindt het lekker, hard en zacht waren verdeeld maar eens je er op bijt is het zacht, kleine noot waar je niet veel en hard moest bijten, op het einde smaakt het precies een beetje naar vis

  • amandelnoot: het had ribbeltjes, voelde hard, een gladde binnenkant, smaakte niet lekker voor sommige, sommige vonden het zoet en anderen bitter, je moet er langer op knabbelen

  • hazelnoot = een nutellanoot: voelde rond, glad en zacht, lekker, beetje naar vanille, naar chocolade en een beetje een zoete maar droge smaak. 

  • paranoot: harde noot aan de buitenkant maar zacht als je er op bijt, smaakte naar bloemkool, een beetje zoet, en sommige vonden het een beetje bitter. 

  • gezouten pindanootjes: hard en je voelde het zout, het smaakte heel zout

  • walnoot/okkernoot: golfachtig, lijkt op onze hersenen het zijn dus hersennootjes en het smaakte bitter en was een beetje hard en een beetje zacht

  • pistachenoten: hard gevoel, smaakte bitter en naar pistache naar dat groen en een beetje zout

  • cashewnoten: het voelde als een maantje en glad, smaakte een beetje naar niets, het smaakte een beetje naar zout en bitter

  • pecannoten: hard en zag eruit als hersenen en het ruikte een beetje naar koffiebonen, het was een koffienoot, het smaakte een beetje naar peper, een beetje peperketchupachtig. 

  • geroosterde macadamia: het voelde rond en hard en het smaakte het in het begin bitter en dan zout, eerst lekker en dan niet meer, het leek een beetje op een hoedje van een champignon






Na het proeven van de noten gingen we nog eens verder in op 'De Notenkraker'. 

Woensdag was het een korte dag, we startten de dag met een denk- of fantasiekring. We kregen de vraag: 'In welk tv-programma zou jij graag te zien zijn?'. Het mocht ook een film zijn. Zijn jullie benieuwd naar de antwoorden? Kijk dan snel hieronder en lees waar jullie filmsterren heel graag in willen meespelen: 

  • Roy: The Lion King en ik zou graag Simba willen zijn omdat het mijn lievelingsfilm is en ik wil Simba zijn omdat ik dan de koning ben. 

  • Noa: in De Nachtwacht en ik zou heel graag de elf willen zijn omdat het een meisje is en van die puntige, schattige oortjes heeft. 

  • Munas: In de film Ariël de kleine zeemeermin omdat ik ook graag eens een zeemeermin wil zijn maar ik wil Sebastiaan de krab niet als mijn vriend hebben en ik wil ook geen prins. Ik wil gewoon een zeemeermin zijn. 

  • Jayden: In de film van Dumbo en ik zou graag de olifant willen zijn omdat die super leuk is en ik zou iedereen proberen te verslaan zodat het toch een leuke film is. 

  • Sem: in Heldentoeren omdat het met bouwen is, dan bouwen ze speelplaatsen en dat vind ik super leuk. En ik zou graag Nico zijn. En ook omdat het soms grappig is. 

  • Eliyah: In de pyjamahelden en ik zou graag Catboy zijn omdat hij super snel is en hij kan touwen van zijn kleur uit zijn handen gooien naar de minjalio’s

  • Clémence: In Peter Pan en ik zou graag Peter Pan zijn want die kan vliegen en ik zou heel graag naar Sprookjesland willen vliegen om iedereen van de sprookjes te zien. 

  • Amalia: in Ladybug zodat ik de monsters kan verslaan en omdat ze dan elkaar helpen. 

  • Drieke: in de film Frozen en Elsa willen zijn omdat ze ijs uit haar handen kan toveren en dan zou ik overal ijs toveren omdat ik dan overal zou kunnen schaatsen. 

  • Tommy: in de film van Pokémon omdat er daar heel veel sterke pokémons zijn en dan zou ik ze allemaal vangen. 

  • Xander: in de pyjamahelden en ik zou graag Gekko zijn, de groene, omdat hij super sterk is, hij kan onzichtbaar worden en hij kan op de muren klimmen. Hij lijkt een beetje op een salamander. 

  • Lily: In Prinsessia en ik zou graag Madeliefje willen zijn omdat ze altijd zo grappig is en ze heeft ook een kikkertje. 

  • Sytze: in Batman omdat hij super coole dingen kan doen en ik zou ook eens heel graag alles willen doen wat hij kan en ook omdat hij kan vliegen/zweven. 

  • Noémie: Pinokkio omdat zijn neus dan lang kan worden en ik kan ook heel goed liegen en omdat hij zo grappig kan doen en wanneer ze mij zouden uitlachen dan zou ik gewoon weggaan. 

  • Alegandro: in Captain man en Kid Danger en dan zou ik heel graag hen alletwee zijn want Captain man is onverwoestbaar en Kid Danger heeft heel snelle reflexen. En als ze een bel blazen dan kunnen ze ook in een pak veranderen. 

  • Leon: De Zwarte Spiderman omdat hij net zoals Spiderman is en hij is gebeten door een radioactieve spin en daardoor kan hij onzichtbaar worden en hij is heel erg sterk en ik zou ook heel graag eens onzichtbaar zijn en op de muren klimmen. 

  • Arjen: De rode Spiderman want die heeft spinnenwebben en dan kan hij aan de ramen blijven hangen en ik zou graag eens met een spinnenweb willen schieten zodat ik de slechteriken kan vangen. 

  • Fatiha: De Hopeloze Heks omdat ze kunnen toveren en ik zou ook graag kunnen toveren. En in de Hopeloze Heks zou ik graag Merel willen zijn omdat zij heel goed kan toveren. 

  • Lara: het zusje van Harley Quinn omdat ze mensen kan foppen en dat doe ik ook heel graag. 

  • Alicia: Harley Quinn omdat ze een slechterik is en ik zou dat ook graag zijn want ik wil de mensen pakken zodat ze met mij willen werken. 

  • Warre: De Gelaarsde Kat omdat hij kan vechten met zijn zwaard. 

  • Aza: in Winx en ik zou graag Layla zijn omdat ze met water kan werken en zij heeft een onderwaterfamilie want het is een soort van zeemeermin en dat wil ik ook. En ze heeft ook vleugels dus kan ze vliegen en ze heeft veel magische krachten. 

  • Thalia: Pieter Konijn omdat zijn papa een tunnel onder de grond heeft gemaakt en zo kan hij ontsnappen van zijn vijanden en ik zou ook heel graag eens door een tunnel onder de grond kruipen.


Daarna had het 1e leerjaar een herhalingsles van taal.. We herhaalden alle letters en woordjes die we al hebben geleerd en fioew, dat is al heel erg veel! Dit zijn de letters die we al hebben geleerd: i, k, m, o, l, b, ee, r, a, n, t, p, e, j, s. Het 2e leerjaar ging verder aan de slag met cijferen, en we leerden hier iets nieuws! We leerden nu bv. 23 + 35 (nog steeds oefeningen zonder brug) en jullie deden dit heel erg goed! 
We mochten ook eens onze goeie dansmoves laten zien op een dansje van Just Dance Halloween! 

Donderdag hadden we opnieuw Franse les van Elke, we leerden een versje in het Frans over een bootje en we maakten ook een bootje van de noot van de okkernoot. Dat was super leuk! We deden ook nog hoekenwerk van taal: we herhaalden alles aan de hand van leuke spelletjes en opdrachten. In de namiddag leerden de kindjes van Zedenleer wat meer over 'De mooiste vis van de zee' en luisterden we naar een notenverhaal waarbij we heel rustig moesten worden en denken aan een boom. Daarna mochten we onze boom tekenen. 




We sloten de week af met de Dag van de Jeugdbeweging... Heel wat kindjes kwamen in hun kledij naar school, super!! We gingen verder aan de slag met hoekenwerk want gisteren waren we niet helemaal klaar. In de namiddag gingen we turnen en omdat het zo'n mooi weer was, hebben we buiten geturnd! Wat was dat leuk! Maar ook wel heel lastig want we moesten heel veel lopen. 

Volgende week nog een laatste schoolweek voor de vakantie, we gaan heel wat herhalen van rekenen. 

Geniet van jullie weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2