28 september - 2 oktober

 Dag lieve zonnebloemen, 

Wat een drukke week! We hebben heel veel gedaan maar ook veel geleerd! 

We startten onze week met hoekenwerk van rekenen, we herhaalden in het 1e leerjaar getalbegrip tot 10, het schrijven van de cijfers en de getalrij. Het 2e leerjaar werkte verder aan het optellen en aftrekken tot 20. Door deze nog eens extra te oefenen, zijn we er nu allemaal mee weg, joepie! Daarna was het tijd om ons eindproduct voor te bereiden. Heel wat kindjes waren al zenuwachtig van toen ze op school aankwamen en na de middag was het eindelijk zo ver. We stelden met veel trots onze dieren voor: de leeuw, de luiaard, de panter, de alpaca, de giraf, de zeekoe en de panda. Ze deden het fantastisch! Ze konden heel wat vertellen tegen de andere bloeiers want ja hoor, iedereen kwam kijken en luisteren. We richtten onze plaats in met knuffels, tekeningen, filmpjes, foto's, boeken,... Ze hebben het fantastisch goed gedaan, het was een eindproduct om trots op te zijn! Jammer genoeg mochten we geen ouders uitnodigen, want anders was dit ook heel leuk geweest. Maar geniet gerust van de foto's die jullie hieronder terugvinden. (de projectbundel zal dit weekend op classroom te vinden zijn)


Op dinsdag herhaalde het 1e leerjaar de letters die we al konden schrijven en het tweede leerjaar leerde een nieuwe hoofdletter. Ik zei niet gewoon welke hoofdletter ze gingen leren, ze moesten kijken naar een grote prent en woorden zoeken. Na een hele reeks woorden hadden ze door dat het om de hoofdletter K ging. Wat zagen ze allemaal: kisten, kerstmis, koor, kandelaar, kaars, kat, kaka, kattenbak, koordanser, koordansen, kring, kroonluster, krab, kreeft, kasteel,... Het was geen zo'n gemakkelijke letter maar na veel oefenen hebben we hem wel onder de knie. In de namiddag sloten we ons project volledig af met een bezoek aan de alpaca's. Sytze zijn nonkel werkt daar en hij regelde dat we mochten gaan. Wat was dat een leuk avontuur! We leerden heel wat bij over de alpaca's: wat is het verschil met een lama, wedstrijden, wat ze eten en drinken, welke soorten je allemaal hebt, het geluid, hoe oud ze worden,... Vraag gerust aan jullie zonnebloem wat het antwoord is op al die vragen, ze zullen het zeker nog kunnen vertellen. En last but not least, mochten we ook 2 alpaca's aaien: een mama alpaca en een baby. Wat waren ze zacht! Het was een hele belevenis, van sommige kindjes was het met een klein hartje maar uiteindelijk heeft iedereen het gedaan. 



Wat deden we nog allemaal deze week? We hadden Frans van Elke, wat was dat terug leuk! De kindjes van het eerste leerjaar schreven het woordje beer, leerden het woordje an lezen en herkennen en leerden ook de a schrijven. De kindjes van het 2e leerjaar namen aai, ooi, oei, eeuw en ieuw onder de loep. Geen gemakkelijke letters hoor! In de namiddag speelden we poppenkast met zelfgemaakte diertjes. Dat was super leuk! En het was ook leuk om te kijken naar de andere kindjes hun poppenkast. 

De week sloten we af met hoekenwerk van taal: we oefenden de woordjes ik, mol, beer en an verder in met spelletjes: vingerverven, bingo, klikklakboekje, memory, dobbelsteenlezen. Het tweede leerjaar mocht ook vingerverven, speelden een slangenspel, piccolo, slangenspel, dobbelsteenlezen, kraak de code en rol een klank. We mochten ook een rustig plekje kiezen om in ons boek te lezen. 




En als jullie dachten dat dit alles was, dan hebben we goed nieuws want dat is het nog niet! We stonden namelijk ook niet stil, we kozen een nieuw project...... trrrrrrrrrrrrrrr (tromgeroffel). We kozen voor het project: noten! 'Hoe maken we een leuk notenfeest?'. We gaan aan de slag met de verschillende soorten noten, gaan notentaart bakken, choco maken, knutselen met noten, rekenen met noten, muziek maken met noten, notenspeurtocht, een verhaal schrijven over noten, we kijken welke noten we mogen/kunnen opeten, welke dieren er noten eten, hoe ontstaan noten, hoe hangen ze aan een boom en hoe vallen ze eraf,... Kortom, het worden drukke, leuke en leerrijke weken. 

Wie iets heeft in verband met noten, de herfst,... breng gerust mee! Wie ook noten heeft in de tuin of ergens op een plekje dichtbij, dit mag dat ook meebrengen! Hoe meer noten, hoe liever! 

Mogen wij ook nog eens vragen om elke dag zeker op tijd te komen... De bel gaat om 8u45, nog heel wat kindjes komen te laat op school. Vaak soms 5-10min later. 

Geniet van de foto's en geniet van jullie (herfstig) weekend! 

Foto's

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’