16 - 20 november

Liefste zonnebloemen, 

JOEPIE, we mogen eindelijk terug naar school! Na een lange herfstvakantie kwam iedereen met veel zin terug naar school. Heel wat kindjes dachten dat Kyara nog niet ging terug zijn, maar jowel hoor, ze was terug! Iedereen was blij om elkaar terug te zien, dit zag je aan de vele knuffels en leuke gesprekken die ze hadden met elkaar. Wanneer ze de klas binnenkwamen, stonden hun ogen en mond open... 'Wauw, we hebben precies een nieuwe klas!', 'Zoveel plaats dat we hebben en we zitten allemaal precies op een eilandje!'... Er is niet zo heel veel gebeurd, enkel de banken en de kasten zijn een beetje verplaatst haha, maar voor veel kindjes was dat fantastisch om te zien! We startten de dag en de week in de kring, het was een heeeeeeeeeeeele lange kring want wat hadden we veel vragen! Daarna kregen we nieuwe plaatsjes en moesten we al ons gerief verhuizen. Pfoe, wat was dat zwaar en lastig op een vroeg maandagochtend. Daarna gingen we aan de slag met een herhalingsspelletje van rekenen: Sinterklaasbingo. De kindjes van het 1e leerjaar herhaalden + tot 5 en de kindjes van het 2e leerjaar getalbegrip tot 100 (bv. 5T en 6E). Wie als eerste alle hokjes had bedekt, had bingo en was gewonnen. Ze deden dit allemaal heel erg goed! Na de speeltijd was het tijd voor taal, zoals gewoonlijk was het het leeskwartiertje. Dit keer was het een beetje veranderd, iedereen was een bepaald dier: giraf, olifant, zebra of leeuw. En dat bepaalt welke boekjes ze mogen lezen, zo kunnen ze zelfstandig een boekje kiezen om te lezen. Het was een super goed en flink leeskwartier! Sommige kindjes van het 1e leerjaar durfden al een boekje te lezen van de giraf, wat een uitdaging! Daarna leerde het 1e leerjaar een nieuw woordje, wat zeg ik 'nieuw', ze konden het woordje zelfs al lezen... Het was het woordje 'vis' en we leerden ook de woordjes 'te, me en je' en dat is net hetzelfde als 'de'. Flink hoor! Maar ook voor het 2e leerjaar een dikke pluim, ze werkten heel erg flink aan de oefeningen met 'ei' en 'nk'. In de namiddag hadden we een uitgebreide vertelkring en maakten we al kennis met de robot.. De robot had nog geen naam, maar daar brachten de zonnebloemen verandering in! Ze kozen voor 'Robbie Robot'. Die kan gekke dingen: dansjes, fluiten, draaien, vooruit en achteruit stappen,... maar hij heeft ook iets minder mooie manieren: boeren. Gelukkig kunnen we hem dat afleren! We werden dan ook uitgedaagd om zijn dansje eens na te doen, wat was dat leuk en grappig! 





Dinsdag gingen we aan de slag met lengte. We gingen naar de turnzaal en daar maakten we kennis met schatten/raden en lengte. We deden dit met verschillende dingen, we gingen meten met ons eigen lichaam, ons potlood, onze schoen en ons boek. Er mochten telkens 3 kindjes raden waar we gingen uitkomen (dit noemen we schatten) en daar mochten ze elk een kegel zetten. Daarna voerden we de opdracht uit: in een lange rij staan, in een lange rij staan en handen op de schouders van diegene voor je, onze potloden in 1 lange rij, ons taalboek, onze schoenen,... En wauw, wat konden ze allemaal heel goed schatten!! Iedereen zat er telkens heel erg dicht bij, super hoor! Daarna leerden we dat het niet uitmaakt hoe iets ligt, zo lang het even lang is, is het ook even lang. We legden hoepels in een rechte rij en dan evenveel hoepels in een gebogen lijn en we merkten dat het even lang was. Daarna gingen de kindjes van het 1e leerjaar nog eens de splitsingen en + en - tot 5 herhalen en hadden de kindjes van het 2e leerjaar een heel zware taak... Ze moesten de getallijn leggen van 1 tot 100, amai we hebben hierbij heel veel en goed moeten nadenken en het belangrijkste: goed moeten samenwerken. En ja hoor, het is hen gelukt!! Super! Na de speeltijd leerden we nieuwe letters schrijven, het 1e leerjaar leerde de 'v' en schreven ook 'vis', het 2e leerjaar leerde de hoofdletter 'D'. Iedereen mocht dit ook eens oefenen op ons bord! In de namiddag gingen we aan de slag met ons project, bij Dominique speelden we spelletjes van robots op de chromebooks, maakten we een tovertekening a.d.h.v. codes en mochten we een eigen robotje samenstellen (we mochten zelf het lichaam, armen, benen,... kiezen). Bij Kyara leerden we programmeren, we veranderden zelf in een robot en de andere kindjes van de groep moesten zeggen hoe we moeten wandelen. Ze kregen telkens een opdracht om naar een bepaalde tekening van Sinterklaas te wandelen. Dit was niet altijd even gemakkelijk en onze hersenen werden goed getraind maar ze hebben dat heel goed gedaan! (kijk maar naar de filmpjes). 



Woensdag begonnen we de kring met een boekenkring, iedereen bracht zijn lievelingsboek mee. Ben je benieuwd welke boeken? En waarom dit hun lievelingsboek is? Lees dan snel verder! 

  • Roy: Geronimo Stilton, schateiland. Omdat het een spannend en leuk verhaal is. Het is 1 groot verhaal. 

  • Munas: De magische wereld van de elfen. Er staan super mooie prenten in en dat vind ik heel leuk. En er zitten ook pauzes in het boek en dat wilt zeggen dat er dan geen tekst opstaat maar wel een hele mooie prent. Er zitten ook kaboutertjes in het boek.

  • Leon: De Middernachtbende. Omdat het een dik boek en dan krijg je heel veel avonturen en verhaaltjes en ik vond het grappigste stukje dat ze de directrice een slaapspuitje in de poep hebben gegeven. Het is 1 groot verhaal met veel verschillende avonturen die best wel grappig zijn. Het is een boek met allemaal dromen die wel leuk zijn, zoals een droom waarbij iemand als eerste de Mount Everest wilt beklimmen of iemand die wilt vliegen met ballonnen. 

  • Warre: Plop en het spook. Ik lees er heel graag in omdat het grappig is want Klus is een spook en de andere kabouters weten het niet. Ik lees graag de boeken van Plop. 

  • Amalia: Agent en boef en het boefvangfeest. Omdat ik er graag in lees want het is een spannend verhaal en omdat het ook wel een beetje grappig is. 

  • Xander: Lieselotte op de loer. Er gebeuren hele grappige dingen met Lieselot de koe, ze spuwt op de postbode. En het is een sterke koe want ze doet het allemaal alleen. En Lily leest het boekje voor voor mij en dat vind ik heel leuk.

  • Thalia

  • Sem: Het knuffelverhalenboek. Er zitten 4 soorten verhalen in zoals de eitjes van Kyra kip en grote beren kunnen dat wel. Ze zijn alle 4 mijn lievelingsverhaal. Er gebeuren soms wel eens grappige dingen maar ook soms triestige dingen. Wat er triets is bij Kyra kip  wilt er niemand gaan kijken naar haar eitjes. Ik lees elke avond in dit boek en er zit daar een draadje bij zodat ik weet waar ik zit in het boek. 

  • Sytze: Jip heeft een jongenhondje en Janneke heeft een meisjeshondje en ze maken verschillende dingen mee want het zijn allemaal verschillende verhaaltjes. Het zijn leuke verhaaltjes en die lees ik dan in bed. Mijn mama leest dan voor omdat er woordjes in staan die ik nog niet heb geleerd. 

  • Alicia: een Pools boek over robots. Er staan daar allemaal robots in en er staan vraagjes in en weetjes over robots. En er staan ook opdrachtjes in: zoek eens dit en dan moet je dat zoeken op de pagina. 

  • Clémence: Bosch het verhaal van Jeroen, zijn pet, zijn rugzak en de bal. Het is een leuk boek want het gaat over monsters. De monsters pakken de bal, zijn pet en de rugzak af en dan gaat Jeroen alles proberen terug te pakken. En terwijl gebeuren er grappige dingen. Soms zijn ze ook een beetje triest omdat de kindjes weg zijn. En er zijn ook kleine mannetjes die een reuze aardbei eten. Het zijn super mooie prenten zonder tekst. 

  • Lara: Poesje met haar vrienden. Het is mijn lievelingsboek omdat je je vinger in het boek kan steken en omdat er nog heel veel verschillende dieren in voorkomen zoals rupsen, stinkdieren, honden,... En er zijn glinsterletters. Je kan hallo zeggen tegen de poes want je kan je vinger in dat popje steken. 

  • Jayden: Mega stripboek. Er zitten verschillende verhalen in met verschillende titels en verschillende personen. Bakelandt is een heel leuk verhaal. En er staan ook verhaaltjes in van heel lang geleden. De meeste dieren die er in voorkomen zijn de leeuwen. Het grappigste dier die er in voorkomt is een zwarte ezel. 

  • Fatiha: De atmosfeer en het weer. Ik vind het spannendst wanneer het over het Noorderlicht. En het coolste vind ik de speciale bliksem. Soms mag ik een stukje lezen van mijn zus. 

  • Lily: Het grote Brandweermannenboek. Er staan heel grappige dingen in en er gebeuren spannende dingen. Er staan ook leuke prenten in waar je de brandweermannen op ziet werken. Je kan ook zien hoe ze de brand blussen wanneer een huis in brand staat. 

  • Arjen: Het goedige monster. Sommige prentjes zijn super grappig en het allegrappigste vind ik dat hij een scheet laat. Het is eigenlijk een beetje een groot protjesmonster en dat vind ik heel grappig. En dan moet hij eigenlijk op iets schieten maar hij eet gewoon gras en dat is suuuuuuuper grappig. 

  • Drieke: Fc De kampioenen ‘Paulien gaat naar school’. Het is een boekje voor beginnende lezers en dat vind ik heel leuk want dan kan ik dat ook al lezen. En ik kijk graag naar De Kampioenen en zo kan ik zelf ook verhaaltjes lezen. 

  • Noémie: Het sprookjesboek van Pinokkio, Assepoester en Hans en Grietje. Ik heb dan ook de film van Pinokkio gezien in de cinema en ik vind dat een heel mooi verhaal. Pinokkio is dan een ezel geworden en dat vind ik eigenlijk wel een beetje erg. Het heeft hele mooie prenten. Bij Hans en Grietje was de heks blind en ze voelde telkens aan Hans zijn vinger of hij al dik genoeg was om op te eten maar hij geeft telkens het botje van de kip. En dan gebeuren er nog heel grappige verhalen. 

  • Aza: Dikke boek van Vos en Haas. Er staan super veel dieren in. Het is een super leuk en groot verhaal maar er zitten altijd verschillende titels in. Soms staan er ook woordjes in die ik nog niet ken en dan vraag ik het aan mijn papa. Zoals ‘peen’. dat komt in het verhaaltje over de sneeuwpop. Soms doen ze wel een beetje domme dingen, ze hadden de sneeuwpop binnen gezet bij de kachel en dan smelt hij natuurlijk. 
  • Noa: Tiny op avontuur. Ik vind het heel leuk dat er super veel verhaaltjes in staan. Als je verhaaltje gedaan is dan is er een nieuw groen blad met een titel en dan weet je dat het een nieuw verhaaltje is. Tiny doet hele leuke dingen en er staan soms ook lesjes in. Bijvoorbeeld hoe je moet leren.
  • Tommy: een boek over puppy's omdat die heel schattig zijn en omdat ze heel goed kunnen graven en omdat ze heel goed kunnen nadenken en dan gebeuren er grappige dingen.
  • Thalia: dierenboek met 11 verhalen omdat er veel verschillende verhalen in staan en ik lees daar elke avond in en het is een boek van dieren omdat ik dieren leuk vind.
  • Alegandro: een boek over voetbal omdat ik zelf graag voetbal speel en zo kan ik ook een paar dingen bijleren die ik nog niet kan of weet en zo kan ik een professionele voetballer worden.


Donderdag kregen we Frans van Elke, wat was dat terug leuk! De kindjes van het 2e leerjaar mochten een eigen verhaaltje maken, dat ging al heel goed! De kindjes van het 1e leerjaar leerden al terug een nieuw woordje: poes. Ik stond versteld, ze kende dat woordje al! Ook het lezen gaat al heel vlot. We deden ook een meetcircuit, we mochten verschillende opdrachten doen om dingen te leren meten en schatten. Wat was dat leuk en soms ook wel grappig (zie foto's). In de namiddag hebben enkele kindjes hun robot van thuis voorgesteld aan de rest van de klas en hadden we Godsdienst van Katrien op afstand, het is nog altijd een beetje gek en we hopen dan ook dat we snel terug gewoon les kunnen krijgen van haar! Ook Anneloor was er niet vandaag maar Dominique heeft de kindjes goed opgevangen en gezorgd dat ze hebben gedaan wat ze moesten doen! 





We sloten de week af met een actuakring en we leerden veel bij over de vulkanen en wat een pleeggezin is. Daarna gingen we verder met het meetcircuit en werkten we het programmeren af. In de namiddag gingen we nog turnen!

Geniet allemaal van een welverdiend weekend!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2