23 - 27 november

Hallo allemaal, 

We startten de week, zoals gewoonlijk, met een vertelkring. Iedereen had opnieuw hele leuke dingen gedaan in het weekend! Daarna gingen we direct flink aan het werk.. De kindjes van het 1e leerjaar leerden 'oe' en 'poes' schrijven, wat gaat dat al goed!! De kindjes van het 2e leerjaar kregen de opdracht om in het boek 'alfabet' te proberen achterhalen welke hoofdletter ze gingen leren.. Het was niet zo moeilijk deze keer, ze waren er snel samen uit, ze leren de 'V'. Daarna mochten ze per 4 eens met de app en het boek kijken welke woorden er met de 'v' zaten verstopt op de tekening, wat vonden ze heel wat woorden! Ze mochten allemaal ook opnieuw de letter eens schrijven op het bord, dit was niet altijd even gemakkelijk want het bord had een beetje rare manieren haha maar uiteindelijk is het wel gelukt! Na de speeltijd ging het 1e leerjaar verder met meten, ze mochten nog eens dingen meten met hun hand, kralen, voeten, paperclips,.. ze keken naar wat het langst was en wat het kortst was. Het 2e leerjaar maakte kennis met de meter en centimeter, ze kregen verschillende opdrachten om te meten.. Hoeveel keer kan je hand in 1m, hoeveel centimeter zit er in 1m, hoeveel centimeter is een tegel, is de deur groter/kleiner/gelijk aan 1m, hoeveel boekentassen hebben we nodig om van de ene kant van de zaal naar de andere kant te gaan,... Wat doen ze dit al goed! In de namiddag maakten we kennis met robots uit films, de soorten robots, en we kregen een spreekopdracht over een robot. Ze mochten zelf een robot uitvinden en die een naam geven, wat kwamen er heel originele robots uit de kindjes... Zo hadden we een frietjesrobot, een robot die lolly's uit de oren kan schieten, een kunstjesrobot, een babysitrobot, kunstrobot, regenboogrobot, ijsjesrobot,... Wat een leuke fantasie hebben jullie allemaal!  

Deze week is het voorleesweek dus daarom startten we dinsdag de dag met een verhaal. 'Een boom vol herinneringen' bracht bij sommige kindje toch wel bepaalde gevoelens naar boven. Het is een verhaaltje over een vos die gaat slapen voor altijd en niet meer wakker wordt.. De andere dieren halen hun leukste herinneringen met hem naar boven. En dat vonden sommige kindjes heel erg droevig, waardoor er ook enkele traantjes waren. Maar toen we zeiden dat dit niet altijd slecht was en we allemaal wel leuke herinneringen hebben, dan ging het al veel beter. We hebben niet alleen leuke herinneringen naar boven gebracht van mensen die gestorven waren, maar ook van huisdieren of gewoon een leuke herinnering over iemand die nog steeds leeft. Wat konden ze allemaal hele leuke herinneringen vertellen! Daarna gingen we verder aan de slag met het meetcircuit, ze kregen allemaal opdrachtkaarten en gingen volop aan de slag met meten. Wat kunnen ze dat al goed! Het 2e leerjaar mocht terug meten met de meter en centimeter (hele leuke en verschillende opdrachten waarbij ze soms heel goed moesten denken, tekenen en ook wel heel goed kijken... Ze kregen ook te maken met gezichtsbedrog en soms stonden ze ook verbaasd over bepaalde antwoorden) en het 1e leerjaar ging verder aan de slag met het afmeten met de kralen, blokjes, paperclips,... Het zijn allemaal echte meetkampioenen! Dus voor iets meten groot of klein, moet je bij de Zonnebloemen zijn! In de namiddag leerden we meer bij over robots: we mochten een robotje programmeren, we leerden robottaal ontcijferen (welk woord stond er geschreven? En onze eigen naam in codetaal schrijven.. En het was niet zomaar robottaal.. Het was een taal die bestond ui 0 en 1), moesten ons robotje door een doolhof loodsen en we mochten zelf ook een robot maken uit blokjes,... Veel plezier verzekerd! Maar we leerden ook veel bij! En daarna mochten we een eigen robot stempelen met verf en legoblokjes. 

                       

    

    

Woensdag was een korte maar krachtige schooldag! Het 2e leerjaar leerde iets nieuws... Cijferen tot 100 maar dan aftrekken, pfoe wat is dat lastig! Maar ook het 1e leerjaar zat niet stil, nee nee, zij leerden splitsen tot 8! En dit met de splitsmachine, weegschaal en blokjes. Daarna zagen de kindjes van Zedenleer eindelijk Anneloor terug! De kindjes van Godsdienst kregen les via de computer van Katrien. En als jullie dachten dat we een luie, rustige dag hadden... Nee nee, de spieren werden goed getraind met de pietenfitness! (Zie filmpjes voor de grote inspanningen!). Veel kindjes voelden hun spieren toch wel hihi. En pompen kunnen ze nu als de beste ;). u

Donderdag startten we de dag zoals gewoonlijk met Frans bij Elke. We leerden opnieuw heel wat woordjes via een dansje met de robot. Wat was dat leuk! We leerden 'marcher', 'sauter' 'en courir'. Het 2e leerjaar mocht zelf een kort toneeltje maken, 2 groepjes kozen voor een toneeltje over de draak en het 3e groepje koos voor een toneeltje over de heks. Het zijn al echte acteurs en actrices! Kijk en beoordeel zelf maar via de filmpjes! We herhaalden ook nog eens kort de hoofdletters. Het 1e leerjaar leerde opnieuw een nieuw woordje, dit keer is het het woordjes 'haan'. Ze gingen onmiddellijk zelfstandig aan de slag in hun boek van mol en beer en mochten het ook al schrijven, wat doen ze dat goed! Het 2e leerjaar leerde een uitnodiging lezen en mocht zelf bij bepaalde prenten een juiste zin schrijven, het ging over Nora de grote Ora (een heks die haar het heksenbal mag). Daarna moesten we de heksen ook nog de juiste hoeden geven.. De ene heks had een hoed met een '?', de andere met een '!' en de laatste heks met een '.' . Daarna gingen we verder aan de slag met cijferen en met splitsen tot 8. Tijdens de middagpauze hadden we heel veel plezier met de blaadjes... Het was precies een blaadjesfeest. Ze maakten een grote berg met allemaal blaadjes om dan in te springen en we legden ook blaadjes op de glijbaan om er dan door te glijden.. Hoe leuk was dat?! In de namiddag gingen we verder met onze activiteiten van dinsdag (robottaal, programmeren, doolhof en robot maken met blokjes). We hadden ook een kringgesprek over de verschillen tussen een robot en mensen en daar kwamen hele leuke, grappige maar ook goede verschillen uit: 

- Ze gaan niet naar het toilet.

- Ze hebben geen spieren.

- Ze hebben geen bloed.

- Ze hebben geen gevoelens of pijn.

- Ze kunnen niet groeien zoals ons.

- Ze kunnen niet huilen met tranen.

- Ze moeten niet eten zoals wij om sterk te zijn.

- Ze halen hun energie uit de batterij of het stopcontact.

- Ze kunnen niet moe worden. 

- Ze hebben geen hartje. 

- Ze krijgen geen gaatjes in hun tanden.

- Ze krijgen niets van de Sint! Haha!

- Ze spelen niet.

- Hun haar groeit niet als ze er hebben.

- Ze hebben geen ziel of geweten.

- Ze kunnen niet zweten en wij wel.

- Ze hebben geen teer velletje zoals ons.

- Ze niezen of hoesten niet. 

- Ze worden niet ziek.

- Hun nagels groeien niet

- Water kan gevaarlijk zijn voor robots door de elektriciteit!

- Robots dromen niet!

   

    

We sloten de week af met een taaltoets.. Een hoofdlettertoets voor het 2e leerjaar en een leestoets voor het 1e leerjaar, we vulden opnieuw zelf onze agenda's in en we oefenden nog een beetje verder op splitsen en het cijferen. In de namiddag gingen we nog gaan turnen! 

Het was een leuke, boeiende maar ook vermoeiende week ... duuuuuuuus ... geniet van jullie welverdiend weekend! 

Foto's























Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2