30 november - 4 december

Hallo allemaal, 

Hier zijn we al terug met een nieuwe blog van deze leuke, spannende en boeiende week! Lees snel verder om te weten wat we allemaal hebben gedaan. 

Maandag startten we de week met een vertelkring, maar ze kregen de opdracht om maar 1 iets te vertellen. Ze moesten het allerleukste uit het weekend vertellen. Soms was het ook iets minder 'leuk', maar ze mochten zelf iets kiezen. Zo kregen we te horen dat er kindjes naar de zee zijn geweest maar daar gevallen zijn met de skeelers, dat kindjes veel hebben gespeeld, naar films hebben gekeken, met hun robot hebben gespeeld, gevoetbald hebben,... Kortom, het was terug een goedgevulde vertelkring. Daarna gingen we aan de slag. De kindjes van het 1e leerjaar gingen helemaal zelfstandig aan de slag en werkten verder aan het schrijven van 'haan' terwijl de kindjes van het 2e leerjaar hun hersenen moesten pijnigen op een vroege maandagochtend. Ze leerden namelijk cijferen tot 100 maar nu aftrekken met inwisselen. Pfoe, niet zo simpel hoor! We moeten tientallen inwisselen voor eenheden zodat we toch genoeg hebben ... Een hele opgave maar beetje bij beetje kregen we dit onder de knie! Daarna mocht het 1e leerjaar verder met splitsen tot 8 en af en toe ook al eens + tot 8. Wat doen ze dit ook al goed! In de namiddag hadden we heel groot bezoek ... De Sint kwam op bezoek! Maar oei oei oei, zijn pieten waren niet mee.. Die hadden het veeeeeeeeel te druk met alle cadeautjes maar gelukkig kon Sinterklaas heel goed zijn plan trekken. Hij checkte ons zelf eens of we wel nog tanden hebben want de laatste tijd valt er elke dag wel bij iemand een tand uit. Maar gelukkig, ze hebben nog tanden! We kregen hele leuke pakjes van de Sint: patroonblokken, smartgames en andere spelletjes. Wat zijn we super blij. Danku Sinterklaas! Maar dat was nog niet alles, de Sint had nog meer nieuws .. Hij heeft ook een heel groot cadeau voor iedereen (voor de kindjes, begeleiders,...) en ze gaan allemaal heel blij zijn maar het kan niet in een zak en ook niet in een vrachtwagen... Wat zou dat toch zijn???!!! Ze krijgen tijd tot vrijdag om het te raden en dan gaat Sinterklaas het ons vertellen. Ra ra ra ... We kregen daarna lekkere klaaskoeken en chocomelk mmmmmm, smullen maar!


Dinsdag werd ons een hele moeilijke vraag gesteld.. 'Wat zou je nog heel graag willen leren?' Dit mocht gelijk wat zijn, dingen die kunnen maar dingen die ook nooit zouden kunnen. Ben je benieuwd naar de antwoorden? Je vindt ze hieronder. 

  • Alegandro: ik zou heel graag alles kunnen doen, zoals vliegen of in andere dingen kunnen veranderen 

  • Munas: ik zou heel graag een kunstenaar willen zijn, ik zou heel graag mooi willen kunnen schilderen en tekenen. Het liefst zou ik een beroemde kunstenares worden. 

  • Lily: ik zou heel graag de dingen van een fee kunnen leren. 

  • Arjen: Ik zou heel graag heel snel en goed kunnen racen in een race-auto

  • Xander: Ik zou heel graag willen leren hoe je een robot maakt zodat ik mezelf er in kan veranderen

  • Eliyah: Ik zou heel graag trucjes willen leren met een motorcross. Zo zonder handen en dan een slato doen om dan terug op de moto te zitten. 

  • Lara: Ik zou heel graag veel salto’s achteruit kunnen doen

  • Clémence: Ik zou heel graag willen leren vliegen

  • Alicia: Ik zou heel graag willen leren om een goeie tandarts te zijn of om Harley Quinn te zijn. 

  • Sytze: Ik zou heel graag super gekke en coole trucjes leren van het voetbal

  • Thalia: Ik zou heel graag willen leren om super goed te skateboarden en daar ook trucjes mee te doen. 

  • Sem: Ik wil heel graag een robot kunnen uitvinden of nog andere dingen, ik wil heel graag leren om uitvinder te worden. 

  • Drieke: Ik wou heel graag willen leren vuur te blussen zodat ik een goede brandweervrouw kan zijn

  • Fatiha: Een Russisch boekje kunnen lezen is iets wat ik heel graag zou leren

  • Roy: ik zou heel graag leren om in een leeuw te veranderen zodat de mensen dan niet meer zien dat ik een mens ben maar bang zijn van mij omdat ik een leeuw ben

  • Leon: Miles Morales zijn, dat zou ik heel graag willen leren omdat ik dan onzichtbaar kan worden en elektriciteit kan maken. 

  • Warre: Ik zou heel graag willen leren racen met een race-auto en dat ik dan tegen de kant kan rijden zodat er vuur uit mijn wiel komt. 

  • Amalia: Ik zou heel graag willen leren om onder de grond mollen te zoeken

  • Tommy: Ik zou heel graag trucjes willen leren met een motorcross. 

  • Noa: Ik zou heel graag willen leren fluiten 

  • Jayden: Ik zou heel graag willen leren om een papegaai te zijn zodat ik iedereen kan nazeggen
  • Aza: Ik wil heel graag leren om magische krachten te hebben 
  • Noémie: Ik zou heel graag willen leren om recht te staan op een paard zonder te vallen.

Daarna gingen we terug aan de slag. Opnieuw met cijferen en splitsen. Het begint toch wel al te lukken hoor! De kindjes van het 2e leerjaar moesten ook heel goed samenwerken .. Ze kregen een prent te zien en ze moesten raden welke hoofdletter ze gingen leren .. Wat zagen ze allemaal op de prent: windmolen, wandelen, werken, walvis, wc, wc-papier, waslijn, wasknijpers, waterval, waterskiën, waterpolo,... Ze kwamen er snel achter de ze de hoofdletter 'W' gingen leren schrijven. Ze konden dit al een beetje want het is precies 2x 'V' na elkaar. Ze schreven allemaal op hun mooist! Daarna gingen we verder aan de slag met -ng en -nk. Het 1e leerjaar mocht luisteren naar het verhaal 'Hiep hiep hoera voor moes de poes'. Moes was jarig en mol en beer hadden een verrassing voor haar. Dit was de aanzet naar het nieuwe, en ook het 4e, thema waarin ze opnieuw woordjes gaan leren. Ze leerden ook meteen een 'nieuw' woordje: boom. Ik zeg 'nieuw' omdat ze het al allemaal wisten welk woordje er kwam.. Wat zijn ze snel en leergierig! Ze gingen onmiddellijk aan de slag en zochten de woorden die rijmen op boom, zochten de letters en moesten goed luisteren in welk woord de 'b', 'oo' en 'm' zat maar ook op welke plaats van het woord, het kopje, buikje of poep. In de namiddag werd onze klas helemaal omgetoverd tot een kunstatelier .. We mochten EINDELIJK onze robot maken! Ze hadden allemaal een kartonnen doos en mochten die schilderen en versieren. Ze zijn allemaal prachtig! En natuurlijk hoort verf in het haar, aan de handen en aan het gezicht er ook bij. Want echte kunstenaars hebben dat ook! Na de speeltijd mochten we leuke spelletjes spelen: met de robot (nu al iets moeilijker want ze mochten de robot verkleden in een draak, tovenaar, fee of ridder), tangram maken, uno spelen, memory, kippenspel, aapjesspel,... Wat werkten ze heel mooi samen!!







Woensdag was de dag een beetje anders, het 2e leerjaar had precies een beetje 'quality time' met Kyara want het 1e leerjaar mocht mee met Dominique naar het medisch onderzoek .. Met heel wat kleine hartjes stapten ze in het busje bij Betty en gingen ze naar het medisch onderzoek. De dokter keek naar hun ogen, oren, hoe groot ze zijn en hoeveel ze wegen maaaaaaaar ze kregen ook een spuitje.. Dit deed soms wel een beetje pijn maar het waren allemaal sterke madammen en meneren! Het 2e leerjaar leerde meer over zelfstandige naamwoorden en ging zich nog meer verdiepen in cijferen. We startten de dag met een uitbeeldkring, wat kunnen wij al goed dingen uitbeelden! We vierden ook de verjaardag van Alegandro! HIEP HIEP HOERA!! Hij mocht 8 kaarsjes uitblazen! 


Donderdag startten we de dag met Frans, we mochten aan de hand van een Frans filmpje met Didou een robot tekenen. We leerden hierbij het woordje 'dessiner'. Dat was niet zo super gemakkelijk want Didou kon heel snel tekenen en wij moesten volgen. Daarna gingen we rekenen, cijferen en + tot 8. We hadden ook onze eerste talentenkring vandaag. Leon beet de spits af, zijn talent is .... HUMOR. Hij bracht zijn grappigste moppen mee! Hier enkele voorbeeldjes: 'Waarom mag een koe niet naar de voetbal kijken? Omdat hij de hele tijd booooeeee zegt.' 'Het is groen en het skiet van de berg.. Een skiwi'. Iedereen lag plat van het lachen! Maar Warre was even goed! Zijn talent is namelijk ... BASKETBALLEN. Hij had zelfs zijn basketkleren aan en hij nam ons helemaal mee in de wereld van basket. Na de speeltijd hadden we een hoekenwerk van taal. 2e leerjaar oefende verder op de tweeklanken, woorden met ng en nk en de kindjes van het 1e leerjaar op woordjes tot boom. We speelden 'kaboem', lezen met super doc, bingo, zoek de zin, we maakten woordzoekers,... Het was een leuke ochtend! In de namiddag gingen we nog een beetje verder aan de slag met ons project en mochten we ook nog wat spelletjes uit testen. 






Vrijdag werkten we nog heel goed voor rekenen, de kindjes van het 2e leerjaar mochten opnieuw cijferen tot 100 maar ze moesten dit heel zelfstandig doen (blaadje kiezen, maken en zelf verbeteren) en de kindjes van het 1e leerjaar mochten de splitsingen/getalfamilies tot 8 herhalen met blaadjes van ijsberg. Wat deden ze dit allemaal heel erg goed! In de namiddag mochten we gaan turnen en kregen we opnieuw bezoek .. De Sint en zijn Pieten zijn nog eens gepasseerd en ze hebben EINDELIJK de verrassing afgegeven. Toen het tijd was om naar huis te gaan mochten we de brief van Sinterklaas openen.. Els las hem heel mooi voor en wat stond er in??!! TROMGEROFFEL ...... We kregen een nieuw schoolgebouw, joepie!! We kijken er alvast allemaal heel hard naar uit maar we moeten nog eventjes geduld hebben. 



Geniet allemaal van jullie weekend! 

Foto's en filmpjes



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’