11 - 15 januari

 Dag lieve zonnebloemen, 

Zoals elke maandag gingen we van start met de vertelkring. Heel wat kindjes brachten super leuke dingen mee om te tonen en te vertellen. Daarna werden de hersenen van het 2e leerjaar al goed aan het werk gezet tijdens + en - tot 100 maar ook de hersenen van het 1e leerjaar moesten direct in actie schieten want zij gingen verder met het splitsen tot 10 en + en - tot 10. Het gaat al stukken beter! De letterdief kwam ook opnieuw langs, deze keer had hij bij het 2e leerjaar de hoofdletter 'G' gestolen en bij het 1e leerjaar de 'eu' en de 'ij'. We gingen snel aan de slag om het mooi te kunnen schrijven. We mochten dit natuurlijk nog eens doen op het grote bord, wauw, spannend! In de namiddag gingen we verder met de vertelkring en deden we nog een korte sportquiz. We vierden ook de verjaardag van Aza want zij werd 8 jaar op zondag. HIEP HIEP HOERA lieve meid! 



Dinsdag was het tijd voor kletspotkring: 'Wat als jij kampioen zou zijn in een sport. Welke sport zou dat dan zijn?' Ben je benieuwd naar welke toekomstige kampioenen er bij ons in de klas zitten? Lees dan snel verder! 
  • Leon: karate omdat ik al veel karate kan, ik kan al bepaalde trappen. Mijn record is zelfs 40 keer na elkaar. 

  • Noémie: paardrijden omdat ik al paard kan rijden, ik kan al jumpen met mijn paard en als we dat nog veel zouden oefenen dan zou ik zeker kampioen. 

  • Clémence: paardrijden omdat ik dat ook al een beetje kan en ik ga ook naar de ponyclub want dan mag je daar al op een pony rijden en dat gaat al super goed. En er is een nieuwe pony waar ik mee zou kunnen trainen. 

  • Arjen: zwemmen omdat ik dat al super goed kan. Ik ben echt een super snelle zwemmer maar ik kan nog sneller. Ik zou zwemkampioen zijn in schoolslag. 

  • Jayden: jetski omdat ik dat al heel goed kan en op mijn nintendo kan ik dat ook super goed en dat is in het echt net hetzelfde dus zou dat heel erg goed gaan. Ik zou zeker ook trucjes kunnen doen, ik zou kunnen zitten en staan, springen en salto doen en op een helling gaan om er dan af te springen. 

  • Ciana: paarden verzorgen want ik zou graag een paard hebben en dan zou ik die heel erg goed kunnen verzorgen. 

  • Alegandro: watervolleybal omdat ik dat ook al een beetje kan en ik zit heel graag in het water en dat is ook met een bal en ik doe graag voetbal dus zo heb ik het alletwee in 1x. 

  • Roy: biljart omdat ik dat thuis kan oefenen en zo zou ik daar heel goed in kunnen worden. Zelfs al met een echte biljartstok en ik heb al 10 keer na elkaar kunnen scoren. 

  • Aza: skiën omdat ik al eens heb geprobeerd om te snowboarden en dan ben ik veel gevallen dus ik denk dat skiën gemakkelijker is om te doen en dan zou ik ook heel goed zijn in trucjes. 

  • Eliyah: kickboksen omdat je dan heel hard kan vechten en dan kan je bokshandschoenen aandoen en ik heb ook al een boksbal dus ik kan nu al goed oefenen zodat ik een echte kampioen kan zijn. 

  • Drieke: turnen omdat ik dat super leuk vind en ik zou dat heel graag kunnen op de balk. Dan kan ik daar allemaal trucjes op doen. 

  • Thalia: kitesurfen omdat ik dat leuk vind op het water of in de zee. Ik zou daar zeker ook veel trucjes mee kunnen doen. 

  • Fatiha: zwemmen omdat ik al goed kan zwemmen en ik kan zowel crawl als schoolslag dus ik zou kampioen zijn in alletwee. 

  • Serah-Maimuna: turnen op de lange mat omdat ik dan allemaal hele zotte trucjes kan doen na elkaar. 

  • Amalia: zwemmen omdat ik al naar de zwemles ga en ik kan al zonder blokjes zwemmen dus ik kan dat al heel goed

  • Warre: kano omdat je dan super snel gaat en omdat ik graag iets op het water doe. 

  • Sem: breakdance omdat ik al veel trucjes kan en ik er al heel goed in bent en ik ken zelfs al trucjes van in het moeilijke niveau dus zou ik zeker de beste zijn. 

  • Sytze: boksen omdat ik dat leuk vind en dan kan je ook bokshandschoenen aandoen. 

  • Lara: boksen omdat mijn papa een boksbal en bokshandschoenen heeft en dan helpt mijn broer mij een beetje om te trainen. Ik kan al hard slaan ook. En mijn broer doet dan soms eens een spidermanaanval en dan moet ik hem wegslaan.
  • Alicia: dansen omdat ik al naar de dansles ga en we moesten eens een dansje maken en diegene die het mooiste dansje had die was gewonnen en ik ben gewonnen dus ik had het allermooiste dansje.
Ik ben benieuwd wie zijn/haar droom zal waarmaken om een echte kampioen te worden in deze sport! Daarna mocht het 1e leerjaar volledig zelfstandig aan de slag gaan met rekenen en wat deden ze dat goed! Het 2e leerjaar kreeg ondertussen voor de eerste keer uitleg over de tafels. We legden groepjes met bordjes en potloden erop, we leerden verwoorden wat we precies doen en welke betekenis dat eigenlijk heeft. Ook zij deden dat heel erg goed! Na de speeltijd leerden we verder over woorden met au en ou en ging het 1e leerjaar verder met schrijven van het woordje 'ijs'. In de namiddag leerden we heel wat bij over de Olympische Spelen. We leerden over de ringen en kregen ook enkele weetjes te horen ... Wisten jullie dat ze vroeger geen kleren mochten aandoen tijdens de Olympische Spelen? Enkel bij het wagenrennen. Dat vonden ze stiekem een beetje vies haha. En we hoorden ook enkele 'speciale' sporten zoals teenworstelen, olifantenpolo,... Er zaten toch wel grappige sporten bij! Dan zagen we ook nog enkele sporten van vroeger en hoe het nu is, dat mochten we op een groot blad kleven.






Woensdag was maar een halve dag school maar we hebben goed gewerkt! De kindjes van het eerste leerjaar leerden opnieuw een nieuw woordje: school. 'Huhn Kyara, we horen een 'g' maar we schrijven een 'c' en een 'h'. Zo raar...'. Maar ondertussen weten ze allemaal dat we 'school' schrijven en niet 'sgool'. De kindjes van het tweede leerjaar gingen verder met het begrip 'vermenigvuldigen'. Ze kregen enkele opdrachtjes en moesten dit juist leggen met de blokjes. Wat gaat dit al vlot!


                                                           

Na een halve dag te kunnen uitrusten was het terug tijd om wat te werken .. Of dat dacht je .. Want toen begon het opeens te sneeuwen en was de sneeuw veeeeeeeeel leuker en interessanter dan de les (en terecht hihi). Ze kregen Frans van Elke en het 2e leerjaar had geluk want het was net aan het sneeuwen toen zij Frans hadden en ze gingen met Elke naar buiten. Het 2e leerjaar leerde vandaag ook nog wat verkleinwoordjes zijn en gingen verder aan de slag met 'vermenigvuldigen'. Het 1e leerjaar schreef verder aan het woordje 'ijs' en we gingen kijken wat er allemaal rijmt op 'school'. We deden ook iets speciaal vandaag, we hadden namelijk een interview met de Europees kampioen in poolstokspringen. Zij waren de journalisten en mochten allemaal vraagjes stellen. We kregen ook nog een filmpje doorgestuurd en we keken vol bewondering naar het filmpje.. Misschien zijn sommige kindjes hierdoor geprikkeld en willen ze ook poolstokspringen .. ? Wie weet.. Ik wil dan alvast wel al een handtekening! Na de middag deden we nog enkele rekenoefeningen. We hadden vandaag ook sneeuwpret op school, ook al was het toch wel super koud aan de handen! En om niet te vergeten: donderdag = talentenkring. Aza en Arjen stelden hun talent met volle trots voor! Aza is heel erg goed in kleine dingen bouwen van lego (wat maakt ze mooie en moeilijke dingen!) en Arjen kan heel erg goed overweg met telegeleide auto's, tablets, computers,...Hij bracht een super coole auto mee die zowel in de sneeuw, modder, regen, steen,... kan rijden. En dat moest hij natuurlijk bewijzen in de echte sneeuw op de speelplaats. Wauw, wat een knappe talenten!




De laatste dag van de week .. We vulden opnieuw de agenda's in en ook deze keer schreef het 1e leerjaar zelf 'januari' wat was dat terug zwoegen en zweten .. We keken ook naar karrewiet en we zagen dat een zeepaard bevallen was van 100 kleine zeepaardjes en dat daar het mannetje zwanger is. Dit bracht ons bij het gesprek van hoe kindjes geboren en gemaakt worden ... Wil je het graag weten? Vraag het gerust aan jullie sloeber want ze kunnen het nu wel uitleggen ;). Verdere details zijn voor als ze een beetje groter zijn haha ook al vinden ze het nu nog vies! We deden ook leuke spelletjes. Het 2e leerjaar oefende op woorden met au en ou, ei en ij, verkleinwoordjes en samengestelde woorden. Want samengestelde woorden hadden ze nog maar net geleerd: koffie + tas = koffietas, drink + fles = drinkfles,... en zo konden ze heel wat voorbeelden geven. Het 1e leerjaar mocht spelletjes doen van mol en beer.. Ze kregen een spelletje op de chromebook en moesten goed kijken wie gelijk had: mol of beer. Wat ging dit goed, super hoor! We sloten de week af met een leuke turnles! We deden enkele Olympische disciplines: verspringen, discuswerpen,... Het worden nog echte Olympische kampioenen!






Nu is het tijd om te genieten van een welverdiend weekend met hopelijk voor de kindjes, heel veel sneeuw om een sneeuwman te maken! Prettig weekend!

Foto's











Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’