18 - 22 januari

Dag sportieve zonnebloemen, 

We startten de week opnieuw met een lange vertelkring en natuurlijk kwam in de meeste vertelbeurten de leuke sneeuw naar boven. Wat hebben ze leuke dingen gedaan in de sneeuw! Het was super koud in de klas dus we hebben ons opgewarmd met een dansje op just dance, en zweten hebben ze gedaan! Het was een goede workout! Daarna was het tijd om aan het werk te gaan. De kindjes van het 1e leerjaar mochten eerst nog eens tonen hoe goed + en - tot 10 al gaat en het 2e leerjaar leerde 'Wat is delen?'. Ze kennen al vermenigvuldigen maar nu kwam delen aan bod ... Wat is dat nu precies? Het is iets moeilijker dan vermenigvuldigen maar het ging toch al vlot! De kindjes van het 2e leerjaar mochten ook terug op zoek naar welke hoofdletter ze gingen leren, ze kwamen er snel achter ... het was de hoofdletter 'O'. Het 1e leerjaar leerde het woordje 'vier'. En wat mochten we zeker niet vergeten vandaag ... Zingen en vuurwerk maken voor Lily want Lily werd op zondag 8 jaar! HIEP HIEP HOERA lieve meid! We keken in de namiddag ook nog naar de verschillende takken in de gymnastiek en maakten kennis met de Paralympische Spelen. 



Dinsdag startten we de dag met een verhalenkring, maar niet zomaar een verhalenkring... We maakten onze eigen verhaaltjes aan de hand van verteldobbelstenen. Ben je benieuwd naar onze zelfgemaakte verhaaltjes? Lees dan snel verder! Let op, haal je lach maar boven want er zitten grappige stukjes bij! (P.S. volledig zelf geschreven door de zonnebloemen! 

Regenboog, draak, prinses, toverdrank, regen en laars

Er was eens een regenboogprinsesje en ze zag heel veel regen. Toen kwam een draak met een laars aan en het prinsesje was suuuuuuper hard geschrokken van de draak, het begon ook heel hard te regenen. Hierdoor viel het toverdrankje op de draak en die veranderde in een reuzeplas.


Zeemeermin, laars, muis, bliksem, kasteel en zwaard

De zeemeermin was aan het zwemmen in de zee en dan kwam de bliksem aan en moest ze heel snel wegzwemmen, ze moest heel diep in het water gaan. De zeemeermin vond op de bodem van de zee een laars met een muis in. Dit was de koning van de muizen maar dat wist ze nog niet. De muis nam de zeemeermin mee naar zijn kasteel waar er miljoenen muizen leven er was namelijk een groot bal. Toen schrokken de muizen van het zwaard. De zeemeermin pakte het zwaard om het tegen het onweer te vechten. Maar wanneer ze het zwaard wou pakken, dan bleken de muizen slechteriken te zijn die de zeemeermin gevangen namen.


Kikker, schatkist, paddestoel, kroon, sneeuw, koning

Er was eens een paddenstoel die een kroon wou. Die ging naar de koning en die zei ‘hallo meneer, mag ik jouw kroon?’ en de koning zei ‘nee meneer, want u hebt geen onderbroek aan en dat is vies, vuil en niet netjes.’. Dan kwam de kroon tot leven en zei de kroon ‘Hey, ik wil wel op zijn hoofd staan ook al heeft hij geen onderbroek aan.’. Toen kwam er plots een schatkist uit de kroon en de kroon zei ‘Hier, hier zit er nog een veel mooiere kroon in want ik ben maar een vieze kroon.’. De paddenstoel deed de schatkist open en er zat geen kroon in maar een kikker en de kikker zei ‘Ik wil wel op jouw hoofd staan.’ De paddestoel vond dat niet zo leuk want de kikker was heel erg vies van in het water te zitten. Maar de kikker vond dat geen zo’n leuk idee want hij wilt zich niet wassen, hij wilt niet in de douche. De schatkist ontplofte, er kwam geen vuur uit maar allemaal snoepjes. Dat vonden de paddestoel, kroon en kikker heel erg leuk. Ze zaten hun buikje rond.


Skelet, appel, ridder, boom, zon, vis

Er was eens een ridder en die ridder zag een boom staan met vogeltjes in en 1 vogel had zijn vleugeltje verstuikt. Er kwam een vis aan en hij zei ‘het is hier zo warm van die zon, ik wil terug in het water.’ De boom zei ‘Het is inderdaad veel te heet, ik zou ook wel een ander plekje willen, het liefst in de schaduw.’. Het visje ging terug naar het water maar in het water zag het visje iets.. Het visje zag een skelet en daarna riep hij naar de ridder zodat de ridder het skelet uit het water kon halen. Ondertussen ging de boom naar een andere plek, dicht bij een struik. De vis zei tegen de ridder ‘Bedankt om het skelet uit het water te halen.’. De boom vond het toch een beetje te koud in de schaduw en hij wou terug in de zon staan. Toen de ridder terug naar zijn kasteel ging, zag hij een toverappel. Hij wou die heel graag aan zijn prinses geven. Ze sneden de appel maar de prinses had geen zin een appel dus gooiden ze de appel in het water en het visje at die op.


Wat vonden jullie van onze verhaaltjes? Denken jullie dat er toekomstige schrijvers/schrijfsters tussen zitten? Laat het gerust weten! Daarna gingen we terug rekenen. Het 1 leerjaar leerde de getallen tot 20 leggen met blokjes, staafjes,... Ze leerden wat tientallen en eenheden zijn. Wat gaat dit al goed! Het 2e leerjaar ging verder aan de slag met het begrip 'delen'. We maakten ook nog onze eigen echte medaille! Want we zijn namelijk allemaal echte kampioenen! We hadden al geleerd wat Paralympische Spelen en we mochten dit ook eens uittesten. We werden geblinddoekt en we mochten luisteren naar de opdrachtjes van de anderen die wij dan moesten uitvoeren. En we leerden ook nog de sportpictogrammen bij de juiste sport te kleven. 






Woensdag gingen we verder met tientallen en eenheden, het woordje 'vier', samengestelde woorden, verkleinwoorden, het begrip 'delen'. We leerden samengestelde woorden maken en we leerden ook om getallen op te splitsen in tientallen en eenheden en dit ook leggen op de juiste plaats. Wat gaat dit al goed! 




Donderdag startten we de dag met een leuke Franse sportles met Elke. We leerden enkele sporten in het Frans en mochten dit ook uitbeelden aan de hand van een filmpje. Het was donderdag dus het was tijd voor ... Talentenkring! Wat een mooie talenten hadden we terug! Sytze en Alegandro waren deze week aan de beurt. Met een beetje zenuwen mocht Sytze de spits afbijten. Zijn talent is 'rijden met vrachtwagens en meegaan met mijn papa'. De stress was voor niets nodig want hij heeft dat super goed gedaan! Alegandro zijn talent is 'voetbal'. Ook hij leerde ons heel wat bij! Ze konden er beide heel wat over vertellen en wat was het leuk om naartoe te luisteren! Goed gedaan hoor jongens! Het 1e leerjaar leerde het woordje 'touw' en het 2e leerjaar mocht voor de laatste keer rijmen en woorden samenstellen. We gingen ook verder aan de slag met rekenen. Het 1e leerjaar leerde meer over het rekenrek en daarna mochten ze zelfstandig aan de slag met de chromebooks. Er waren oefeningen die ze bekeken en dan juist leggen met het rekenrek, met de eierdozen of met de staafjes en blokjes en daarna konden ze zelf zien of het juist was. Wat deden ze dit goed!! Het 2e leerjaar ging ook zelfstandig aan de slag met blaadjes rond 'delen'. Ik ben ongelofelijk trots over hoe flink en zelfstandig ze hebben gewerkt! Wanneer ze iets niet begrepen dan vroegen ze hulp aan een vriendje. Fantastisch om te zien! In de namiddag mochten we ook onze eigen sport uitvinden voor op ons eindproduct... Ben je benieuwd naar welke sport ze allemaal hebben uitgevonden en waarin ze zelf kampioen zouden zijn? Goed nieuws! Je vindt de nieuwe zonnebloemsporten hieronder! 

Doosspringen

Honinglopen

Kikkerklimmen

Kakelpompen

Paardspringen

Onderbroekestafette

Letterduiken

Gekkebekkenfrisbee

Springbalvolley

Woordenradlopen

Elastiekschieten

Blinddoeklopen

Schoengooien

Handdoeklopen

Parachuteklimmen

Rugbybeuken

Aapklimmen

Cheetaspringen

Sjaalgooien

Prinsessenloop (boek op je hoofd)

Voetbalschuiven

Gekkerobotdans

Omgekeerde loopwedstrijd

Pittenzakkenvuurspel

Waterballonhandbal

Radslaglopen




En om de dag af te sluiten deden we een danswedstrijd tegen de anemonen. De anemonen hebben al sinds het begin van het schooljaar 'bewegen is gezond' als opwarmingsdansje tijdens de turnles. Omdat de zonnebloemen over sport leren kon dit liedje niet ontbreken.. Kyara zag dat ze wel wat motivatie konden gebruiken en stelde voor om een wedstrijdje te doen tegen de anemonen.. Ben je benieuwd hoe goed ze het deden? Kijk naar het filmpje! (niet op letten, door het enthousiasme zei Kyara 'boterbloemen' in plaats van anemonen, maar het waren wel degelijk de anemonen die aan het dansen waren! Zo zie je maar, ook een begeleidster kan foutjes maken hihi). 



Vrijdag gingen we van start met karrewiet, we leerden bij over Joe Biden, snowboarden,... Het was een leerrijke aflevering! We gingen ook nog voor de laatste keer aan de slag met rekenen deze week. Het 1e leerjaar mocht opnieuw werken met de chromebooks, tientallen en eenheden, eierdozen en rekenrekken. Het 2e leerjaar nam voor de laatste keer het begrip 'delen' onder de loep. En dan was het tijd voor iets minder leuk .. We namen allemaal samen afscheid van Lore. Lore heeft Rolande vervangen omdat kleine Nand ter wereld kwam. Rolande komt maandag terug en daarom namen we afscheid van Lore. De primula's schreven een liedje en we zongen dit allemaal samen uit volle borst mee! We wensen Lore heel veel succes op haar nieuwe school en hopen dat we haar nog eens terug zien! In de namiddag was het tijd voor turnen. Drieke haar mama kwam basketballes geven (heel coronaproof en super leuk!). Wat was dat leuk maar ook wel moeilijk hoor! Fatiha mocht haar stoel versieren met de kroon want morgen is ze jarig! Volgende week wordt een drukke feestweek/verjaardagsweek want ook Leon en Lara zijn jarig! Leon op zondag en Lara volgende week maandag. Nu al een dikke proficiat! 






Alle kindjes kregen een brief mee naar huis om koeken te bestellen, dit omdat we wegens corona nog niets hebben kunnen organiseren op school.. Wil je de school een beetje steunen? Vul dan gerust het formuliertje in! Oma's, opa's, tantes, nonkels, broers, zussen, buren,... Iedereen mag lekkere koekjes bestellen! 

Foto's

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’