4 - 8 januari

Dag lieve zonnebloemen, 


Na 2 weekjes vakantie kwamen we allemaal terug uitgerust naar school. We startten de week vol goede moed en met hele leuke verhalen tijdens de vertelkring. Het was een extra moeilijke opdracht want we moesten het allerleukste kiezen uit de 2 afgelopen weken en daarover vertellen. Voor sommige kindjes was de verleiding toch groot om meer te vertellen omdat ze verschillende leuke dingen hadden gedaan! Het is leuk om te horen dat ondanks de situatie, ze toch een leuke vakantie hebben gehad! De dag werd nog gevuld met het aanleren van een nieuw woordje in het 1e leerjaar: deur en in het 2e leerjaar leerden ze de hoofdletter C. We zochten in het grote Alfabetboek naar allemaal woorden met de 'C'. En wat weten ze al goed dat je de 'c' kan uitspreken als een 'k' of een 's' of als ... Het 2e leerjaar luisterde ook naar een verhaal over de bib met daarbij een vraag 'Hebben jullie al eens in de bib geslapen?' Nee, natuurlijk niet! Maar sommige kindjes zouden dat toch wel eens willen doen. We gingen ook verder aan de slag met het splitsen tot 10 en + en - tot 100. In de namiddag luisterden we naar het verhaal 'Wens'. Konijn kreeg dit jaar 3 wensen maar hij wist niet goed wat hij wou wensen dus vroeg hij om hulp bij 3 vriendjes. Hij vervulde hun wens maar daardoor waren zijn wensen dus op.. Gelukkig hadden de 3 vrienden een plan, ze vertelden hele lieve dingen en zo kwamen de wensen van konijn toch nog uit! De kindjes moesten daarna ook gaan nadenken aan wie ze graag 3 wensen zouden geven en wat ze denken dat ze zouden wensen... Er kwamen hele mooie en lieve dingen uit! Ben je benieuwd wat ze hebben gewenst? Vraag het gerust eens aan jullie sloeber want ze weten het gegarandeerd nog! We sprokkelden ook voor een nieuw project.. Voor de vakantie ging het richting beroepen maar dit is helemaal veranderd tijdens de vakantie en het was een spannende race tussen 2 projecten: kunst en sport.. Maar de ultieme winnaar was .... SPORT. We gaan ons vanaf nu wat meer onderdompelen in de wereld van de sport. 




Dinsdag gingen we verder aan de slag met - tot 100. De kindjes van het 2e leerjaar moesten volledig zelfstandig aan de slag. Ze kregen een blaadje met daarop de opdrachtblaadjes die ze moesten maken. Waren ze klaar dan mochten ze een vinkje zetten en moesten ze het laten controleren. Was het helemaal juist, dan mochten ze een lachende smiley zetten. En ja hoor, er werden heel wat lachende smileys gezet! Goed bezig lieve schatten! De kindjes van het 1e leerjaar die gingen samen met Kyara aan de slag met eierdozen. Ze kregen een opdracht en moesten dit met de eitjes leggen. Een voorbeeld van een opdracht is: 'Ik heb 6 eitjes en ik doe er 3 eitjes bij. Hoeveel eitjes heb ik dan?' Zo leerden ze dat 6 + 3 = 9. Dit gaat al heel erg goed! We moesten deze week enkele kindjes missen in de klas, ook Clémence. Maar niet getreurd, we maakten een beetje tijd vrij en we hebben eens gebeld via de computer. Wat was het leuk om elkaar terug te zien! Daarna hadden we ook nog een kringgesprek over het surfboard en de duikbril van Eliyah! Dit zette ons aan tot een quiz.. Ze wouden heel graag weten welke soorten sporten er allemaal bestaan.. Dat was niet zo gemakkelijk hoor maar we leerden wel heel veel bij! We leerden onder andere meer over atletiek, motorsport, watersport,... 




Woensdag gingen de kindjes van het 1e leerjaar verder aan de slag met de splitsmachine en de weegschaal en een ander groepje met de eierdozen en het 2e leerjaar ging verder aan de slag met - tot 100. Ook vandaag werden er heel wat lachende smileys gezet! Na de speeltijd was het tijd voor godsdienst en zedenleer. 


Na een namiddagje thuis was het donderdag terug vollenbak in de klas. We hadden een hele leuke les van Frans, met Elke. Wat kijken jullie toch altijd uit naar de Franse les! Danku Elke om het telkens zo leuk te maken! Daarna vulden we voor een stukje onze agenda in, ja hoor, ook het 1e leerjaar! Ze wouden heel graag eens een moeilijk woord schrijven... Willen jullie weten welk woord? Houd jullie vast aan de takken van de bomen want het woordje dat ze volledig zelf hebben geschreven is ... 'januari'. En dit moesten ze niet 1x maar 10x doen! We vulden de data's al voor 2 weken ver in. En bijna niemand maakte een foutje, super goed lieve schatten! Ik ben zo trots! Niets staat hen in de weg, ze zijn zo gedreven en dat is zo leuk om te zien.. Ook de kindjes van het 2e leerjaar vulden hun agenda in voor 2 weken en ook daar werden er bijna geen fouten gemaakt, super!! We gingen nog verder aan de slag met splitsen tot 10 en - tot 100. Na de speeltijd was het tijd om te lezen. Elke dag hebben we een verplicht leeskwartiertje en wat waren ze allemaal trots, de kindjes van het 2e leerjaar kregen allemaal een nieuw leesdiertje!! Goed hoor! Dit komt omdat ze al zo flink hebben gelezen en zo flink hebben geoefend. Ze moesten dan een leestest doen bij Janne en dat hebben ze allemaal heel erg goed gedaan! Na het leeskwartiertje was het tijd voor een groot taalhoekenwerk. De kindjes van het 1e leerjaar gingen aan de slag met alle woordjes tot aan 'deur'. Alhoewel er heel wat spelletjes waren, kozen de meeste toch voor een kleuren op lettercode en woordcode en voor de woordzoekers. De kindjes van het 2e gingen op de chromebooks aan de slag op classroom met spelletjes rond woorden met au en ou, ei en ij. Ze moesten goed nadenken wie er gelijk had.. Heel goed gewerkt! Tijdens de middagpauze kozen de jongens ervoor om een speciaal soort tikkertje te spelen.. Kijk maar naar de foto's. In de namiddag namen we afscheid van Tommy.  We maakten een wensboekje: 'Wat wil jij Tommy wensen?' we schreven dit op en maakten er een tekening bij. We kregen ook een lekker stukje cake, mmmmm smullen maar. Super veel succes, jongen! Dominique zorgde ook voor een speciale verschijning van onze naam ... Onze naam werd geschreven met mannetjes en vrouwtjes die aan het sporten waren. We mochten dit inkleuren. We dachten ook na over de verschillende watersporten en we wouden weten of dieren ook sporten.. En ja hoor, ook dieren sporten! Denk maar aan paardrijden, olifantrijden, slakkenrace, hanengevecht,... We hadden die dag ook talentenkring: Jayden zijn talent was moppen tappen en Lara haar talent was lenig zijn! hup, zwieren met die benen en armen en onze buikspieren trainen met het lachen om de moppen. 






Vrijdag vulden we onze agenda in voor volgende week en gingen we nog eventjes aan de slag met taal. De kindjes van het 1e leerjaar leerden opnieuw een nieuw woordje: 'ijs' en de kindjes van het 2e leerjaar leerden kennismaken met de onderdelen van een boek. Wisten jullie dat een boek ook een rug heeft? En dat de voorkant een cover is en dat je daar de auteur en de titel op kan terugvinden? En de achterkant noemt men de achterflap en daar staat kort op over wat het verhaal gaat. Geloof je ons niet? Zoek het gerust maar eens op! Heel wat kindjes hadden gehoopt dat het ging sneeuwen.. Jammer genoeg bleef de sneeuw weg ... Of dat dachten jullie maar! Na de speeltijd zorgde Kyara voor wat sneeuw, het was natuurlijk geen echte sneeuw maar rekensneeuw! De kindjes van het 1e leerjaar zochten naar groene sneeuw en de kindjes van het 2e leerjaar zochten naar blauwe sneeuw. Op de sneeuwballen stonden rekenoefeningen. Ze zochten een sneeuwbal, keken naar de oefening en moesten de uitkomst berekenen. Ze keken naar het sportsymbooltje die erbij stond. Ze maakten er terug een sneeuwbal van en renden naar hun blad. Dan schreven ze de uitkomst bij het juiste prentje. Hadden ze dit gedaan dan gingen ze op zoek naar een volgende oefening. Wat vonden ze dit leuk! Hier werkten we niet alleen aan de rekendoelen maar ook aal betrokkenheid en de sociale doelen.. Want wanneer iemand klaar was, dan ging die een ander kindje helpen om een sneeuwbal te zoeken die ze nog niet hadden gevonden zonder de uitkomst te zeggen. Wat was dit mooi en leuk om te zien! Fantastisch goed gedaan allemaal! Daarna speelden we nog enkele spelletjes rond + en - tot 100, splitsen tot 10 en + en - tot 10. In de namiddag gingen we turnen en deden we allerlei sporten van op de Olympische Spelen. 







Het was een hele leuke week vol met nieuwe dingen! Volgende week gaan verder met het project rond sport, wie dingen thuis heeft liggen van sport, mag dit altijd meebrengen! Dit mogen ook boeken, foto's,... zijn. Hopelijk zijn we snel terug met iedereen samen in de klas! 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’