22 - 26 februari

Dag magische zonnebloemen, 

Jullie vragen zich waarschijnlijk af waarom ik 'magische' zonnebloemen zeg.. Lees snel verder en dan kom je het te weten! We startten de week op maandag met een vertelkring. Het was nog maar net vakantie geweest dus iedereen had heel wat te vertellen. Ze kregen de moeilijkste opdracht ooit: kies de 3 leukste dingen die je hebt gedaan in de vakantie. Pfoe, wat was dat een uitdaging! Daarna ging het 1e leerjaar aan de slag met patronen, ze kregen de opdracht om bepaalde patronen te maken. Het 2e leerjaar ging ondertussen aan de slag met de tafels. We herhaalden de tafel van 2, 5 en 10. Dit gaat al redelijk vlot! Het 2e herhaalde ook de laatst geleerde hoofdletters. Nu komt het ... waarom zijn we de 'magische zonnebloemen'... We kozen namelijk een nieuw project! Het was een spannende race tussen 3 projecten maar uiteindelijk kwam 'goochelen/magie/optische illusies' als winnaar uit de bus. We mochten stemmen met blokjes. Zijn jullie benieuwd naar de andere projectvragen? Neem gerust een kijkje hier onder.

  • Drieke: Hoe is de wereld ontstaan? 

  • Amalia: Hoe zijn raketten ontstaan? 

  • Alegandro: Wat kunnen mensen allemaal? 

  • Arjen: Hoe kan de brandweer brand blussen? 

  • Warre: Hoe is de eerste mens ontstaan? / hoe krijg je eigenlijk het haar? 

  • Lara: Hoe ga je dromen, hoe komt het dat je droomt? / Hoe bewegen je botten? 

  • Lily: Hoe kunnen heksen toveren? Hoe groeien cactussen? 

  • Noémie: Hoe ontstaat een klavertje vier?

  • Aza: Hoe kan je goochelen, hoe werkt magie? / Wat doet een tandarts allemaal? 

  • Jayden: Hoe kunnen vliegtuigen vliegen? / Hoe is de zee ontstaan? 

  • Roy: Hoe gezond is snoep? / Wat is er allemaal een game, welke games bestaan er? 

  • Alicia: tovenaars, goochelaars / Hoe wordt een film gemaakt? 

  • Ciana: Hoe wordt chocolade gemaakt? / Hoe komt het dat de mens kan praten? 

  • Sytze: Hoe lekker en gezond kan fruit zijn? 

  • Clémence: Hoe kan je spelen? / Hoe kan een mens ademen? 

  • Xander: Hoe is de wereld ontstaan? / Hoe zijn de planeten ontstaan? 

  • Thalia: Hoe is de natuur ontstaan? 

  • Leon: Hoe is pokémon ontstaan? / Wanneer weet de politie dat er gevaar is? En hoeveel voertuigen ze hebben? 

  • Sem: Hoe is pokémon ontstaan? / Bestaan er echt aliens in de ruimte? / Wie was de eerste wrapper van ketnet? 

  • Eliyah: Hoe is de ruimte ontstaan? Hoe is de zon ontstaan? / Hoe vangt de politie de boeven? 

  • Noa: Welke planeten bestaan er allemaal? 
  • Fatiha: Hoe kan je de weg vinden? / Hoe is de telefoon ontstaan? / Hoe klopt je hart?





Dinsdag deden we iets nieuws, we gingen muziek maken met ons lichaam. We moesten goed kijken naar de prentjes voor wat we moesten doen (in de handen klappen, op knie tikken, op de grond stampen,...). Niet zo gemakkelijk hoor maar ze hebben dat heel goed gedaan! Daarna ging het 1e leerjaar verder aan de slag met patronen. Nu leerden we letters aan de deeltjes van de patronen geven en daarna mochten ze een patroon opschrijven voor hun vriendje of vriendinnetje en zij mochten dit dan proberen te maken. Ze waren streng hoor, het moest juist zijn! Na de speeltijd genoten we van het zonnetje, we gingen naar buiten om te lezen, zaaaaaaalig! Het 1e leerjaar kreeg een lange schrijfles, ze leerden 'kooi' en 'roei' schrijven. Het 2e leerjaar startte met een nieuw thema in taal, we gaan aan de slag met gezonde voeding. In de namiddag kregen we bezoek van Yuna, ze kwam enkele goocheltrucs tonen. En zeg niet welke amai... Sommige waren helemaal verwonderd en zeiden 'huuuuuuhn, hoe kan dat???'. We hadden ook nog verjaardagsforum, de jarigen van de maand februari werden in de kijker gezet en we zongen uit volle borst mee. Voor onze klas was dat Drieke, hiep hiep hoera! We mochten smullen van allerlei lekkers, dankuwel hiervoor! We sloten de dag af met een laatste activiteit van ons project rond kunst, we maakten een Keith Haring van ons eigen lichaam. Hele mooie resultaten! 





Woensdag was een super korte dag.. We gingen verder met patronen en met de tafels. Daarna was het tijd voor godsdienst en zedenleer en de dag zat er terug op! 


Donderdag startten we de dag met een leuke Franse les met Elke! Wil je het filmpje van Jaap en de bonenstaak in het Frans nog eens opnieuw bekijken? Klik dan gerust op de link! Filmpje Frans. Donderdag betekent ook talentenkring. Deze keer was het de beurt aan Fatiha en Thalia. Fatiha haar talen t was radslag, wauw, wat kan ze dat al goed! En Thalia haar talent is voetbal. Ze zou heel graag een echte voetbalster worden! Ze kan het al heel goed! Ook vandaag gingen we naar buiten om te lezen in het zonnetje. Daarnaa leerde het 1e leerjaar 'kei' en 'pauw' en het 2e leerjaar ging aan de slag met woorden met 'sch' en 'schr'. Pfoe, alletwee niet gemakkelijk hoor! Wisten jullie dat de magie al in de klas hangt... Ze veranderden zelfs in een kikker en sprongen als een kikker rond in de klas! (grapje hihi, dat was een opdracht omdat we nu elke dag 2 namen nemen en we voeren de opdrachten uit die bij de letter staat). En dan ... Leon redde de hele klas met een heldendaad! Er liep een klein spinnetje op de grond.. Kyara en Dominique durfden de spin niet te vangen en buiten te zetten dus schakelden we onze stoere Leon in. Hij deed dit alsof het niets was! Wauw! Hij zette het spinnetje op een blaadje en zette het spinnetje veilig buiten zodat ook het spinnetje kan genieten van de mooie lentezon. In de namiddag mochten we schilderen met cementverf en maakten we een toverhoed waar een konijn kan uitkomen. 





Vrijdag stond in teken van agenda invullen en veel buiten zijn! Voor de laatste dag van de schoolweek gingen we natuurlijk terug naar buiten om te lezen en we bleven buiten voor de taalles. We gingen aan de slag met spelletjes van taal in blokjes. We leerden het verschil tussen klinker en medeklinkers, lange en korte klanken. Niet simpel hoor! Wisten jullie dat je klinkers kan roepen? Probeer maar eens! We zetten een stap vooruit als het een klinker was, we moesten de juiste potlood tonen aan elkaar (blauw, groen of geel), wanneer ze een lange klank hoorden moesten ze gaan liggen op de grond en wanneer ze een korte klank hoorden moesten ze zichzelf ze klein mogelijk maken, we moesten ook naar het juiste blad lopen. Wat hebben ze dat goed gedaan! We sloten de schoolweek af met een leuke toverturnles! 




En dan een leuk versje om de week af te sluiten!

Ik hoop dat, als maandag de week terug start, 
je kunt zeggen:
'Ik heb echt een fantastisch weekend gehad!'

Prettig en zonnig weekend! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’