1 - 5 maart

Dag goochelende zonnebloemen

We startten de week met een vertelkring en daarna gingen we turnen in de rekenles. Huhn?! Turnen in de rekenles? Kan dat wel? Ja hoor! Kijk maar! Springen in de hoepels, koprol doen op het matje, slalom tussen de kegels en daarna een figuur nemen van achter de bank. We liepen terug naar het begin en deden het opnieuw tot alle figuren op waren. Zijn jullie benieuwd welke figuren? Het waren cirkels, vierkanten, rechthoeken en driehoeken. We moesten alle figuren die hetzelfde waren bij elkaar leggen. We keken wat het verschil was en leerden ook wat moeilijke woorden zoals rand, hoek en zijde. Maar dat was niet alles wat we leerden vandaag, we maakten ook nog patronen en we leerden ook de hoofdletter U en Y. De kindjes van het 1e leerjaar schrijven nu allemaal hun naam zoals het moet, super hoor! Het was ook complimentendag vandaag dus gaven we een compliment aan elkaar.. Er zaten hele leuke en lieve complimenten bij zoals 'Jij bent echt een goede vriend voor mij en dus vind ik jou echt een vriend voor het leven). We maakten ook mooie tekeningen voor de vrijwilligers van de huiswerkklas want elke week staan zij paraat om ons te helpen bij ons huiswerk dus verdienen ze een dikke dankuwel! Het is namelijk week van de vrijwilligers. 





Dinsdag startte de dag heel koud want sommige kindjes deden namelijk een wedstrijdje 'wie kan het langst zijn hand op een koude bank met ijs laten liggen?' wat waren het allemaal dappere jongens en meisjes. Daarna leerden we nog meer figuren, namelijk ruimtefiguren. We leerden meer over de kegel, cilinder, bol, piramide, kubus en balk. We kijken welke we konden rollen, schuiven, stapelen,... En leerden nog meer moeilijke woorden! Ribbe, rand en vlak, fioew, niet gemakkelijk om te onthouden hoor! We maakten ook kennis met blokkenbouwsels en mochten dan zelf een blokkenbouwsel maken aan de hand van een opdrachtenkaart. Het 2e leerjaar deed ook een onderzoek naar gezond leven en gezonde voeding en ze mochten een enquête afnemen bij elkaar en we leerden ook wat een werkwoord is. Het 1e leerjaar mocht eens tonen aan Janne wat ze al allemaal kunnen schrijven. In de namiddag gingen we verder met ons project, we keken wat het verschil is tussen goochelaars en tovenaars, we mochten elkaars hand lezen en de toekomst voorspellen, gingen nadenken over het woordje magie, mochten een eigen toverspreuk uitvinden en we zongen het liedje '6 heksen' waar Drieke een mooi dansje op had. Om de dag af te sluiteen werkten we onze schilderij met cementverf af. 


Het grote verschil tussen tovenaars en goochelaars volgen de zonnebloemen is: 

-      Drieke: tovenaar heeft een punthoed en goochelaar heeft een platte hoed, tovenaars hebben ook een lange jurk

-      Leon: tovenaar is oud en een goochelaar niet, tovenaars bestaan niet en goochelaars bestaan wel, tovenaars geven geen show en de goochelaars geven wel een show

-      Sem: een goochelaar goochelt en tovenaar tovert 

-      Warre: goochelaars hebben een stokje om te toveren en een tovenaar vaak een grote stok, heksen hebben een lange neus en de goochelaars niet

-      Aza: tovenaars doen trucjes en goochelaars doen echte magie

-      Clémence: heksen doen de trucjes niet uit hun hoed maar goochelaars doen hun trucjes wel uit hun hoed

-      Alegandro: tovenaars hebben een bal en een soepketel, goochelaars toveren soms met hun handen

-      Eliyah: goochelaars hebben een drankje en de tovenaars niet, tovenaars hebben een kristal op hun stok en de goochelaars niet

-      Fatiha: tovenaars hebben stichtensteen met magie

-      Lara: goochelaars doen iets nep en van tovenaars is het echt

-      Noémie: goochelaar kan veel beter trucjes doen dan tovenaar

-      Roy: een goochelaar kan iemand in 2 doen en een tovenaar niet, goochelaars kunnen bloemen toveren uit hun toverstok en de tovenaars niet

-      Alicia: tovenaars hebben een toverstaf en goochelaars een toverstok, tovenaars hebben een hoed en de goochelaars niet

-      Noa: tovenaars zeggen een spreuk en goochelaars niet

-      Jayden: goochelaars doen soms iets met mensen en tovenaars niet, goochelaars hebben dingen nodig om mee te toveren 

-      Sytze: heksen hebben een ketel en de tovenaars niet

-      Xander: tovenaars hebben een lange baard 

-      Munas: heksen zijn gemener dan tovenaars

-      Ciana: goochelaars kunnen niet zo’n goede trucjes doen en tovenaars wel 






Verder deze week deden we ook nog wat spelling en op donderdag hadden we opnieuw een leuke Franse les met Elke. We maakten een echte heksensoep met allemaal vieze dingen in zoals wormen, muizen,... Elke haalde haar tekentalent boven en ook de kinderen mochten tonen hoe goed ze al kunnen tekenen. Na de Franse les was het tijd voor een lesje Zuid-Afrikaans, we leerden heel wat Zuid-Afrikaanse woorden, gingen aan de slag met het alfabet en keken we nog eens naar het verschil tussen een klinker en medeklinker. We moesten ook een verhaaltje lezen en daar vraagjes bij oplossen. We deden opnieuw een meetcircuit waarin we meer leerden over standpunten en symmetrie en ja hoor, ook hier hoorden wat moeilijke woorden bij... Symmetrie, symmetrieas, standpunt. In de namiddag kwam er een mevrouw naar onze school om met ons een muziekworkshop te doen, dat was super leuk! We leerden een toverliedje en kunnen dit al super goed zingen. We hadden ook nog een talentenkring vandaag, Noémie en Alicia waren aan de beurt en hun talent was hetzelfde! Tekenen en amai, terecht dat het hun talent is want ze kunnen al super goed tekenen! Er werden ook leuke dingen gemaakt tijdens de speeltijd, zo maakten sommige kindjes een huisje voor de dieren. 







We sloten de week af met karrewiet en we deden een leesspelletje buiten met een dobbelsteen en woordrijtjes, wat lezen ze allemaal al goed! Het is niet omdat het de laatste dag van de week is dat we geen nieuwe dingen meer leren, integendeel, vandaag leerden we meer over het spiegelbeeld met opnieuw een moeilijk woord: spiegelbeeld. Niet gemakkelijk hoor! Eerst testten we uit met elkaar en waren we het spiegelbeeld van elkaar en daarna probeerden we het met figuren en op een blaadje. Dan kwam de moeilijkste opdracht van de dag: mijn bank terug net maken. Voor sommigen was het eens verschieten haha. 








Maandag krijgen we hoog bezoek maar we vertellen nog niets!! 

Prettig, zonnig en betoverend weekend! 

Foto's



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024