31 mei - 4 juni

Dag zonnige zonnebloemen, 

Na een zonnig weekend waren we helemaal klaar om starten met een zonnige schoolweek. We gingen zoals gewoonlijk van start met een vertelkring en ja hoor, heel wat kindjes hebben thuis hun BBQ bovengehaald. Het water kwam ons al terug in de mond. Daarna gingen we verder met de klokken, het 1e leerjaar herhaalde het half uur en het 2e leerjaar, 15min, 30min en 45min. Wat gaat dit al goed! Natuurlijk hebben we niet alleen gerekend vandaag, we gingen ook aan de slag met taal. Het 1e leerjaar leerde iets nieuws en iets moeilijk, woorden met 'en'. Bv. boer - boeren. Maar ook woorden met te, ten, de en den zoals werkte - werkten, haalde - haalden. En we herhaalden ook woorden met 'ui'. Het 2e leerjaar herhaalden verkleinwoorden en koosnaampjes maar ook de meervouden. Pfoe, goed nadenken! Sommige meisjes hielden tijdens de speeltijd geen koffieklets maar een soepklets! Lekker gezellig samen soep drinken buiten aan een picknickbank. Natuurlijk bleven we niet binnen maar gingen we naar buiten om te lezen, we zochten toch wel de schaduw op want pfoe, wat was het warm buiten! De kindjes van de leerlingenraad staken de koppen bijeen en hielden een vergadering. Na de middag brainstormden we al eens voor ons nieuw project.. We hebben al een nieuw project gekozen en dat is .... tromgeroffel ... MUZIEK! We brengen muziek binnen in de klas om het schooljaar muzikaal en feestelijk af te sluiten. Wie iets thuis heeft liggen omtrent muziek, die mag dit altijd meebrengen! We hadden al heel wat ideetjes en weten ook al heel goed wat we willen leren en doen, het wordt echt nog een laatste topproject! Daarna mochten we al nadenken over onze eigen kledij die we mogen ontwerpen. We gingen eerst schetsen, schetsen, schetsen,... Gommen en opnieuw schetsen. Heel wat kindjes wisten al goed wat ze wouden. Daarna gingen we kijken naar de verschillende stofjes die we meebrachten of kregen van andere kindjes en ouders (nogmaals 1000x dank daar voor!) en kozen de stofjes die bij ons ontwerp zouden passen. We dachten ook al verder, misschien iets voor ins ons haar, een riem,... Wauw, echte ontwerpers in de klas! En om de leuke dag helemaal goed af te sluiten hadden we nog een leuk en lekker verjaardagsforum. Nogmaals HIEP HIEP HOERA aan alle jarigen van de maand mei! 

Dit waren nog andere ideetjes voor een project: 

  • Semmuziek
  • Warrekleurenmonsters, muziek
  • Leon: toekomst
  • Aza: toekomst
  • Larazintuigen
  • Driekezintuigen
  • Ciana:  muziek
  • Muna:  Alfabet
  • FatihaHet weer
  • Jaydenwater
  • Alegandro: Hoe werken werken machines, muziek
  • Roy: skaten
  • Noémie: tijdreizen
  • Arjen: muziek
  • Sytze: muziek
  • Alicia: zintuigen
  • Clémence: zintuigen en muziek












Dinsdag startten we de dag met 2 dierenweetjes. Wisten jullie dat je kauwen kan trainen? Je kan ze leren om zichzelf te bewonderen in de spiegel en dat een girafgazelle echt bestaat? Die heeft een hele lange nek! We gingen ook nog aan de slag met de klokken.. Daar leerden we dat een dag 24 uur heeft en dat dat 3u in de namiddag 15u is. Niet gemakkelijk hoor! Ook leerden de kindjes van het 1e leerjaar de digitale klok. Daarna was het eindelijk terug tijd om te gaan zwemmen, joepie! Ook vandaag maakten heel wat kindjes hele grote sprongen vooruit, super! In het diepe zwembad mochten we duiken achter figuurtjes en in het kleine badje leerden we drijven op onze rug en de eerste beenslagen van crawl en schoolslag. Wat deden ze dat allemaal fantastisch! In de namiddag gingen we verder met het samenstellen van onze eigen outfit, stofjes kiezen, passen, aanpassen, iets anders kiezen, kijken hoe we het kunnen vastmaken,... Het worden alleszins prachtige outfits! 



Woensdag was een korte dag maar wel een productieve dag! Het was super warm maar we zetten ons toch goed in tijdens de reken- en taalles. De kindjes van het 1e leerjaar herhaalden woordjes met 'ui' en het 2e leerjaar leerde een trucje om te weten of we 1 of 2 klinkers/medeklinkers moet schrijven. Goed kijken of het poortje openstaat en of er een letter kan weglopen. We mochten de woorden op een bordje schrijven en in de lucht steken wanneer we klaar waren. Daarna leerden de kindjes van het 1e leerjaar de wijzers van de klok tekenen en het 2e leerjaar herhaalde alle uren van de dag (0-24). Niet gemakkelijk! We sloten de dag af met godsdienst en zedenleer. 







Donderdag hadden we zoals gewoonlijk familiekring, deze keer waren Drieke, Clémence en Roy aan de beurt. Wisten jullie dat Drieke er erg van hield om in de wasmachine en de oven te kruipen? En dat ze ook op haar tenen kon bijten? Wauwie! Clémence kan zowel goed Frans als Nederlands, haar fotoboeken waren dan ook zowel in het Frans als in het Nederlands. Ze bracht ook haar doedoe mee. Roy had zijn eerste petje mee en ja hoor, ook Roy kan er nog net in! We speelden ook nog spelletjes om de klok verder in te oefenen, buiten natuurlijk! In de namiddag was het tijd voor onze modeshow met onze eigen ontworpen kledij! 
















We moesten soms ook heel goed nadenken... 

Vrijdag speelden we heel wat spelletjes rond de klok en we mochten ook eindelijk lezen met de pop-it! Wat was dat leuk! We deden dit natuurlijk ook buiten, we genoten van het zonnetje toen het nog kon. De hele week merkten we ook heel veel slakjes op in ons bos en natuurlijk moesten die allemaal een naam krijgen! We zorgen er goed voor hoor! Huisjes maken, water geven, eten geven, een veilig plekje geven in het bos,... Kortom, het zijn al dikke vrienden van ons! In de namiddag knutselden we aan ons cadeautje voor vaderdag, maar we zeggen nog niet wat, het is nog een groot geheim! We gingen ook eens nadenken wat we van ons project van kledij vonden, wat hebben we bijgeleerd? En dat is heel wat! 

  • Sytze: Ik wist niet hoe ze kleren maakten. Nu wel!
  • Warre: Ik had geen idee dat ook de oermens al kleren droeg. Hij volgde ook een soort ‘mode’.
  • Eliyah: Ik wist niet wat katoen was. 
  • Jayden: Katoen komt van een plant! Dat wist ik niet!
  • Lara: Naast katoen kan je ook nog van andere planten (netels) kleren maken.
  • Alegandro: Ik leerde dat ontwerpers heel beroemd kunnen worden met hun ideeën en creativiteit.
  • Sem: De mama van Noémie leerde hoe ik kan naaien.
  • Leon: Ik leerde met welke spullen je een kledingstuk kan maken.
  • Fatiha: Het eindproduct vond ik het tofst! We mochten met ons ontwerp schitteren en showen op de catwalk.
  • Alicia: Ik vond het leuk om te zien dat mensen soms hele rare kleren dragen… Zoals vroeger: ik schrok van die grote hoepelrokken en de mannen die lange witte kousen droegen. 
  • Amalia: We leerden dat we van stoffen alle soorten kledingstukken kunnen maken.
  • Ciana: Ik leerde hoe ik een T-shirt op verschillende manieren kleur kan geven.
  • Sem: Ik genoot van het zingen en dansen op het liedje van de pruikentijd.
  • Aza: Het was erg leuk dat er veel naaigerief in de klas stond. Zoals de naaimachine!
  • Drieke: Het was zo leuk dat de mama van Noémie is gekomen om ons uitleg te geven over de soorten stoffen, het naaien, het weven, katoen, de naaimachine….
  • Muna: Ik leerde erg veel bij van de mama van Noémie.
  • Aza: We zagen leerrijke filmpjes over ontwerpen en naaien.
  • Noémie: We mochten als een mannequin over de blauwe loper stappen en ons ontwerp tonen!
  • Arjen: We leerden ook waarom we eigenlijk kleren dragen.
  • Lily: Het ontwerpen vond ik het leukst!
  • Drieke: Het ontwerpen en het tonen op de catwalk was het leukst!
  • Roy: Het was heel interessant om te weten hoe kledij gemaakt wordt. Met patronen!






Volgende week starten we met ons nieuw project, wie iets heeft rond muziek mag dit meebrengen! Dan denken we aan muziekinstrumenten, boeken over muziek, dingen die geluid maken (bv. muziekdoosje), discokleren, discoballen,... Kortom, laat je maar eens gaan! 

Geniet van jullie weekend! 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'