7 - 11 juni

Dag muzikale zonnebloemen, 


We startten de week met heel leuk nieuws.. We mogen namelijk op school slapen, joepie! We kregen groen licht voor een sleep-inn te organiseren. Voor de zonnebloemen gaat dit door op maandag 21/06. Verdere info volgt nog! Na een hele vragenreeks was het tijd voor een vertelkring aan de hand van de gevoelsdobbelsteen. We hadden 2 assistenten vandaag, Arjen en Leon. Zij zijn kringleider deze week en hadden dus het vertelmoment in hun handen. Ze gooiden elk om de beurt met de dobbelsteen en dan moesten ze vertellen of ze zich in het weekend zo hebben gevoeld.. Bang, boos, blij, gelukkig, verward, verdrietig. Ze konden hier heel mooi over vertellen! Daarna was het terug tijd om met de klok te werken. Het 1e leerjaar herhaalde de digitale klok en het 2e leerjaar leerde iets nieuws. De klok lezen tot op 5 minuten, we luisterden naar de verhaaltjes, schreven het als digitale klok op de bordjes. Niet gemakkelijk hoor.. Kan ik dat nu doen om 11u 's morgens of om 23u 's avonds? Goed nadenken! Sommige dachten zelfs dat we worst met appelmoes om 6u20 's ochtends gingen eten en niet om 18u20 's avonds.. Gek toch? Haha, het zorgde er alleszins voor dat we een paar keer goed moesten lachen. Wat is werken met de klok toch leuk! 


In de namiddag mochten we turnen op school! We turnden in het bos en op de speelplaats, heel leuk! We werkten ook nog verder aan vaderdag. 










We kwamen dinsdag nog maar op school en gingen direct gaan kijken naar de slakken.. Jaja, de slakken zijn nog steeds enorm aanwezig in de klas! Wat kunnen we dan anders doen dan ook rond slakken te werken? Wat we precies gedaan hebben, dat lezen jullie straks. Eerst komt de voormiddag aan bod want ook daar hebben we hele leuke dingen gedaan.. We leerden iets bij dat nog niemand wist! Zouden jullie het weten..? Zijn jullie klaar voor het weetje van de week?! Wisten jullie dat we ook een slakkenhuis in ons lichaam hebben? Raden maar waar het zit.. De ene dacht in het hart, de andere in de hersenen,... maar er wist ook iemand dat we een slakkenhuis in het oor hebben! En ja hoor, die hebben we nodig om muziek te horen! Geen echt slakkenhuis natuurlijk.. Het lijkt er wel op.. We bekeken het eens op de computer en we ontdekten ook dat er nog iets van muziek in ons oor zit! Het TROMMELvlies en ook een HAMER (die hebben we volgens sommige kindjes nodig om op de trommel te slaan). Wisten jullie ook dat het slakkenhuis heel veel trilhaartjes heeft? Je kan ze niet zien maar ze zijn er wel.. We leerden dus zo ook dat we een buitenoor en binnenoor hebben. Wauw, wat een leerrijke kring! Daarna gingen we aan de slag met klokjes, sommige kindjes vonden ook dat dit op een slakkenhuis leek (de wijzers gaan rond net zo rond als het huisje van een slak).. 





Na de speeltijd mochten we boslezen. Huhn, wat? Boslezen? Jaja, je leest het goed! Lezen in het bos. Wat was dat leuk! We zochten allemaal een leuk plekje en lazen in ons boek. Daarna bleven we buiten voor de taalles, lekker warm in het zonnetje! 











Aangezien we precies een beetje een dubbel project hebben: muziek en slakken hebben we dat in de namiddag gecombineerd. Slakkenhuizen tekenen op muziek: op trage muziek, snelle muziek, vrolijke muziek en hardere muziek. Voor we dit deden moesten we eerst naar de muziek luisteren, daarna moesten we bewegen op de muziek. Daarna gingen we aan de slag met het tekenen van de slakkenhuisjes. Wanneer de slakkenhuisjes waren getekend, mochten we met onze vingers het lijfje en het hoofdje schilderen/stempelen. Dit zorgde voor vuile handen maar dat vinden ze zo leuk! We ontdekten nog eens dat wanneer het papier van onze verf dubbelvouwen en dan terug openvouwen dat we een spiegelbeeld hebben van de kleuren. Wat cool! Dat zorgde dan ook terug voor heel mooie kunstwerken. We keken ook nog eens naar enkele meegebrachte instrumenten. Warre had een ukelele mee die zijn pappie zelf heeft gemaakt!! Munas bracht een soort van kleine marimba mee uit Afrika en Noémie bracht een djembé en een muziekdoosje mee. De rest van de instrumenten moeten we nog samen bekijken! 













Woensdag brachten nog enkele kindjes hun muziekinstrumenten mee! Sem bracht zijn rode ukelele mee en kon hier ook een liedje op spelen. Ook Aza bracht haar ukelele mee maar een roze, een mannetje die een dj is en ze bracht ook een muziekdoosje mee. Alicia bracht een soort synthesizer mee met een micro en ook zij speelde een klein stukje voor ons, Lara bracht ook een ukelele mee en Clémence had een volledige muziekdoos mee met allemaal verschillende muziekinstrumenten in: een mini xylofoon, een mini blokfluit, een mini panfluit, een minitrommel en nog zoveel meer.. We mochten het ook allemaal eens proberen! Dit zette sommige kindjes aan tot het spelen van ukelele tijdens de speeltijd, ze gaven een miniconcert, wauw! 








Donderdag was het terug tijd voor een leuke les Frans met Elke. We leerden 'Comment tu t'appelles?' - 'Je m'appelle ...'. Op donderdag hebben we ook familiekring. Deze week was het de beurt aan Noémie en Arjen. Noémie bracht heel wat leuke dingen mee, maar het grappigste was toch wel de foto met de spinaziemond.. Eigenlijk lust ze geen spinazie maar ze moest het toch eten. Arjen bracht een hele mooie koffer mee met allemaal verschillende spullen in: zijn eerste schoentjes, geboortekaartje,... Hij toonde zelfs een stukje van zijn navelstreng! Vandaag was het ook een speciale dag, er was een kleine zonsverduistering! Ciana bracht een brilletje mee waarmee we naar de zon konden kijken, wat was dat leuk! Iedereen stond versteld, dat hadden we nog niet gezien. Het was precies een sinaasappel met een stukje die eruit gebeten is. Sem bracht nog een gitaar mee en een casettespeler en discman. Heel wat kindjes kenden dit niet, dus ze leerden wel heel wat bij! Sytze bracht een accordeon, tamboerijn en ukelele mee. Leon toonde eens hoe je op een accordeon moet spelen (hij weet dit van zijn zus) en Munas bracht een panfluit mee. In de namiddag werkten we nog verder aan ons Vaderdag. 

















Om de week af te sluiten keken we naar karrewiet en nog naar enkele filmpjes van muziek. Lena (de zus van Leon maakte een filmpje toen ze op haar accordeon speelde), Drieke maakte muziek met een glas met water in en Aza vond een filmpje van een skater die viel en daar een liedje van maakte. We kwamen dus tot het besluit dat je van alles een liedje of muziek kan maken. We werkten nog heel goed door aan onze spelling en daarna was het terug tijd om de laatste keer spelletjes te spelen rond de klok. Wat gaat dit al goed! In de namiddag sloten we de week af met ons muziekproject. We leerden ritmes klappen (ta en ti ti) en mochten dit ook eens op een instrument proberen. Maud van de Anemonen kwam nog eens haar mondharmonica tonen en speelde ook een stukje op de mondharmonica, dankuwel Maud, je deed het super!








We wensen alle papa's een gelukkige Vaderdag voor zondag! 
Geniet ervan allemaal! 

Prettig en zonnig weekend! 
















Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024