20 - 24 september 2021

Dag enthousiaste zonnebloemen, 

We startten de dag met een vertelkring. Deze week mocht Lara in de stoel gaan zitten. Heel wat kindjes vertelden leuke dingen! Alicia maakte een mooie tekening, Maud bracht ook iets heel leuk mee en Fatiha had iets anders mee uit de zee.. Geen vissen maar schelpen! Ja hoor, ook schelpen leven in de zee! We gaan daar nog verder op ingaan. En Tuur was de grote winnaar op een fietswedstrijd! 
Clémence bracht een foto mee van een zeekat, is dat dan een kat in de zee? Nee, natuurlijk niet! Dat is een soort inktvis. Net zoals een zeekoe geen koe in de zee is en een hondshaai geen hond is die een haai is. Wel grappig, we kennen een koe, een hond en een kat maar het zijn niet die dieren die in de zee leven. 






Daarna was het tijd om een beetje te werken. De kindjes van het 1e leerjaar leerden de letter 'o' en 'l' schrijven en dus ook het woordje 'mol'. Sommige kindjes schreven zelfs al andere woordjes zoals lol, kom, mok, lik,... Wauw, prachtig om te zien hoe goed jullie het doen! De kindjes van het 2e leerjaar mochten hun hersentjes goed wakker maken want het was tijd voor hun allereerste toets in het 2e leerjaar. Spannend! Ook zij deden het heel erg goed! 





We kregen ook bezoek van Mathiz, hij gaat heel vaak vissen met zijn papa en broer en hij kwam daarover vertellen! Hij bracht zijn vishengel mee, gaf uitleg over hoe je dat nu precies doet een vis vangen, wat je daar allemaal voor nodig hebt en hij bracht ook hele leuke foto's mee van vissen die hij al had gevangen. Wist je dat ze al eens een vis gevangen hebben van 30kg??!! Wauw! 




In de namiddag gingen we naar de bib. Spannend! We mochten allemaal 5 leesboekjes kiezen en dan nog kijken of er boekjes waren over de zee, de zeedieren, vissen,... Wat deden ze dat goed! 



Daarna was het tijd voor het 1e verjaardagsforum van het schooljaar. De jarigen van augustus en september werden in de kijker gezet. En ze brachten heel wat lekkers mee! Dankuwel voor de lekkere dingen en HIEP HIEP HOERA! 





Dinsdag startte het 2e leerjaar met een lesje Frans, joepie! Jullie kijken daar altijd naar uit! Het 1e leerjaar deed een wedstrijd tegen Kyara. Kunnen ze alle geleerde letters zeggen en hebben zij zo meer punten dan Kyara? Of wint Kyara? Nee nee, het 1e leerjaar heeft gewonnen! We koppelden er terwijl ook de begrippen meer/minder/groter/kleiner/evenveel aan. Daarna leerden we een nieuw woordje: 'an'. En daarmee is ons 1e thema al helemaal geleerd, wauw! De kindjes van het 2e leerjaar leerden een nieuwe hoofdletter: H en maakten hun eerste spellingstoets. Ook deze hebben ze heel goed gedaan! 




We gingen niet alleen aan de slag met taal maar ook met rekenen. We hadden het over meer/minder/groter/kleiner/evenveel. We gooiden om de beurt met een dobbelsteen en legden het juiste aantal blokjes, keken dan wat het grootst was en legden de krokodil juist zodat het het meeste kon opeten. Het 2e leerjaar ging aan de slag met de eierdozen, blokjes en dobbelstenen. We oefenden op - tot 20. We gooiden met een dobbelsteen tot 20 en legden het juiste aantal blokjes in de doos, daarna gooiden we met een dobbelsteen tot 10 en trokken het aantal blokjes af. Hoeveel blokjes hebben we nog over? 










In de namiddag was het tijd voor project. We leerden heel wat nieuwe dingen over de dieren in de zee! We keken ook naar foto's en filmpjes van Clémence. Benieuwd naar enkele weetjes? Lees dan snel verder! 
  • Haaien moeten niet naar de tandarts maar ze kunnen precies naar het schoonheidssalon bij de poetslipvis. Die visjes zijn heel klein maar poetsen de tanden van de haai en scrubt hun huid
  • Dolfijnen zijn de slimste dieren in de zee. Je kan ze trucjes aanleren maar je kan hen ook leren dat 5 kleiner is dan 8. 
  • Bij de zeepaardjes hebben de mannetjes de eitjes in de buik.
  • Kreeften die plassen vanuit hun hoofd en ze kunnen dat ook gebruiken om aan te tonen dat ze willen vechten
  • Het grootste koraalrif ligt in Australië, amai dat is ver vliegen! 
  • Er is ook een vis die in bomen kan klimmen! Die vis lijkt een beetje op een kikker en die kan overleven doordat hij in de modder kruipt om te ademen.
We hadden ook brandoefening, we hadden dit al eens geoefend met als gevolg dat ze het perfect deden! 



Om de dag af te sluiten deden we een kletspotkring met de vraag:
Kan een vis ook achteruit zwemmen en waarom denk je dat? 

- Jozefien: ik denk dat een vis alleen maar vooruit kan zwemmen omdat ik zelf visjes heb gehad en ik heb ze nooit achteruit zien zwemmen
- Lotte: ik denk dat de visjes achteruit kunnen zwemmen omdat als er gevaar is dan kunnen ze ook achteruit wegzwemmen
- Amber: ik denk dat de vis achteruit kan zwemmen want als er een haai is die de visjes wilt opeten dan kunnen ze achteruit wegzwemmen
- Amalia: ik denk dat een vis alleen vooruit kan zwemmen want als er een haai is dan zwemmen ze alleen maar vooruit weg
- Eliyah: ik denk dat ze achteruit kunnen zwemmen want ze zijn zo dun en dan kunnen ze gemakkelijker achteruit zwemmen 
- Lara: ik denk dat sommige wel en sommige niet achteruit kunnen zwemmen omdat er sommige eruit zien alsof ze achteruit kunnen zwemmen 
- Alicia: ik denk dat ze achteruit kunnen zwemmen door hun kieuwen omdat dat open en dicht gaat en alleen de lange vissen kunnen dat
- Lily: ik denk dat ze achteruit kunnen zwemmen door hun vinnen
- Clémence: ik denk van niet omdat ze gewoon vooruit zwemmen
- Drieke: ik denk dat ze dat niet kunnen want als er een haai achter hen zit dan zwemmen ze vooruit weg
- Fatiha: ze kunnen wel achteruit zwemmen en door hun staartvin kunnen ze dat
- Flore: ik denk dat ze dat kunnen omdat ze kunnen zwemmen en achteruit zwemmen is ook een beetje zwemmen
- Knudde: ze kunnen achteruit zwemmen want als er een vishengel voor hun hangt dan kunnen ze zo wegzwemmen om dan zo naast de hengel te zwemmen en hun baan verder te zetten
- Sytze: ze kunnen dat want ik heb dat al eens gezien in de zee
- Ferdinand: ik denk van wel gewoon omdat ze dat kunnen
- Arjen: ik denk dat ze dat kunnen want als er een walvis komt die hard in het water wilt springen dan kunnen ze achteruit zwemmen om plaats te maken 
- Tuur: ze kunnen dat door te bewegen met hun vinnen in de omgekeerde richting
- Warre: ik denk van wel omdat ze dan precies in een auto zitten want wij kunnen ook achteruit parkeren
- Xander: ze kunnen dat niet want als er een bijvoorbeeld een walvis in het water springt kunnen ze toch ook super snel vooruit zwemmen 
- Maud: ik denk van wel want als er een zwemmer komt die hen wilt pakken dan kunnen ze snel achteruit wegzwemmen 
- Wout: ik denk van wel want als er een haai achter hun zit en ze horen dat, kunnen ze heel snel wegzwemmen. 

Woensdag herhaalde het 2e leerjaar woorden aai, ooi en oei. Hoe schrijf je dat nu ook alweer? En de kindjes van het 1e leerjaar gingen verder met het woordje 'an'. 

Donderdag startte het 1e leerjaar met Frans bij Elke, ook zij waren opnieuw heel enthousiast! We oefenden verder op woorden met aai, ooi en oei, voorspelden een verhaal aan de hand van de prentjes, we werkten ook verder aan het woordje 'an' en speelden een spelletje op het bord met de krokodil. Wat is het grootste getal? 





Net voor de middag kregen we bezoek van Sylvie. Ze bracht 2 visjes mee voor ons die we in de klas mogen hebben en waar we dus ook voor moeten zorgen. Ze maakte ook een eigen aquarium van een schoendoos. Nu nog een naam zoeken voor de visjes.. 



We leerden verder het liedje 'blub' en we begonnen aan ons eigen aquarium die we maken van een schoendoos. 

Vrijdag was het herhalingsdag. We herhaalden de cijfers en meer/minder, + en - tot 20 en we werkten ons taal af. In de namiddag kregen we een lesje badminton. 






Goed nieuws: we mogen volgende week donderdag naar Duponzoo. Joepie! 
NIET VERGETEN: vrijdag is er geen school! Het is pedagogische studiedag.

Bij de foto's ga je ook nog enkele foto's zien van de sportweek, Amalia haar mama heeft die getrokken. Dankuwel Charlotte voor de mooie foto's! 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’