18 - 22 oktober 2022

Dag zonnebloemen, 

We startten deze week met een speciale vertelkring. Alicia was kringleider en mocht telkens met de gevoelsdobbelsteen gooien. Kwamen we op het blije gezichtje terecht, dan moesten we iets vertellen over een blij moment in het weekend. Er kwamen nog andere gevoelens aan bod: boos, verdrietig, gelukkig, bang, verward. We deden dat in groepjes en ze deden dat allemaal heel erg goed.








We gingen natuurlijk ook aan de slag. We leerden de letter 'p' en 'e' schrijven in het 1e leerjaar en daardoor kunnen Amber en Lotte nu hun naam al schrijven in de schrijfletters, joepie! We leerden ook moeilijkere plusoefeningen tot 5 en daarna gingen we direct aan de slag met min tot 5. Pfoe, goed nadenken hoor nu! Het 2e leerjaar ging verder aan de slag met getalbegrip tot 100 en deden dat in verschillende hoekjes: met het rekenrek en kralenketting, met de schijfjes, de getallenlijn tot 100 leggen en op blaadjes. Dat lukt al heel goed! 






In de namiddag was het tijd voor ons nieuw project. We knipten een skelet uit voor ons trekpopje, we keken naar de lagen van de mens aan de hand van 2 puzzels, we gingen ook tegen de deur staan om ons te meten en we keken naar een filmpje over hoe de mens is ontstaan. We keken ook naar de materialen die de kindjes meebrachten. Drieke bracht een heel leuk, informatief boek mee, Sytze een puzzel, Xander enkele foto's, Warre een röntgenfoto van de vingers van zijn mama,... 




Dinsdagochtend gingen we van start met een schrijfles. Draaien aan het rad en kijken maar welke letter of welk woord ik moet opschrijven in mijn schrift. Tijdens de rekenles zaten we ook niet stil, we gingen verder met de hoekjes van maandag maar er kwam een nieuw spelletje bij, bingo! Het 1e leerjaar speelde enkele spelletjes van - tot 5. Goed nadenken, kijken, tellen, rekenen en blokjes leggen. 








Tijdens ons vorig project was er een vraag 'Kunnen vissen lezen?'. We kwamen toen tot het besluit dat dat niet kan maar toch wouden ze dit eens uitproberen. Boekjes voor het aquarium zetten en kijken of de visjes lezen.. Wat denken jullie, kunnen vissen nu echt lezen? 

In de namiddag leerden ook al heel wat bij over het lichaam. We leerden dat het hart pompt door zuurstof en dat het bloed laat stromen door ons lichaam, dat we rode en witte bloedcelletjes hebben. De rode zorgen voor het zuurstof in het bloed en de witte zorgen ervoor dat we niet ziek worden (dat moeten we natuurlijk niet kennen maar we is gewoon een weetje en ja hoor, sommige kindjes hebben het echt onthouden!), dat niet alle botten volledig aan elkaar hangen want anders zouden we bv. onze vingers niet kunnen plooien, we leerden onze hartslag zoeken aan onze keel. Maud bracht een super leuk boek mee en enkele blaadjes en Alicia zorgde ervoor dat we ook de lichaamsdelen in het Pools konden leren door haar spelletje. Daarna was het tijd voor vrij hoekenwerk of vrij spelen maar natuurlijk binnen het project. We keken naar de opdrachtkaarten en maakten het juiste gezicht, bouwden een ziekenhuis, speelden met de robot, maakten de lichaamspuzzels, speelden we dokter bibber en tekenden we. Het was een leuke namiddag! 








We sloten de dag af met het verhaaltje 'Dromer'. En we kregen achteraf de vraag 'Wat zou jij heel graag willen worden?'

  • Ferdinand: bouwvakker of baas zijn van een pretpark en dan als bouwvakker mijn eigen pretpark bouwen
  • Sytze: bouwvakker of dierenverzorger in de dierentuin 
  • Eliyah: bij het leger gaan of in de natuur wonen en zelf alles maken zoals mijn huis
  • Amalia: zangeres in België of in een winkel werken
  • Flore: dierentemmer
  • Wout: een staarder omdat ik altijd wil staren (dan kan ik kijken en dromen tegelijk)
  • Knudde: brandweerman of ziekenbroeder (iemand die zieken of gewonden ophaalt met de ambulance en die hen dan naar het ziekenhuis brengt en naar de juiste afdeling brengt)
  • Tuur: in het leger of boomhakker van dode bomen of een dierentemmer
  • Sayfoulla: in een bunker willen werken of in het leger gaan
  • Xander: politieman omdat ik dan dieven in de gevangenis mag steken of brandweer
  • Amber: zangeres in ons land of kunstenares of voor de dieren zorgen wanneer die ziek zijn
  • Lotte: juf of dieren verzorgen of met de ambulance rijden
  • Maud: dierenverzorger
  • Lara: een popster worden of een kapster of juf
  • Clémence: politieagente of dierenarts of botten opgraven
  • Drieke: met de ijskar rijden of juf worden
  • Alicia: voor de kleine waterdiertjes zorgen en daar een tunnel maken waar je kan doorwandelen en de vissen kan zien of iemand die dingen van de dino’s opgraaft
  • Jozefien: dolfijntrainster of zangeres in België of dierenverzorgster
  • Fatiha: in de McDonald’s werken of juf of boekenschrijfster
  • Arjen: politie, dokter, in het leger of in de dierentuin
  • Warre: tandarts of medicatie uitvinden in een laboratorium of drones maken


Woensdag was een korte schooldag maar dat wilt niet zeggen dat we niets deden. We gingen verder met getalbegrip tot 100 en met - tot 5. De kindjes van het 1e leerjaar leerden ook een nieuw woordje 'jas'. We mochten ook per 2 in ons boek van mol en beer lezen. 




Donderdag kregen we hoog bezoek van enkele kleuters. We kregen een uitnodiging om te gaan kijken naar hun eindproduct, wat spannend! We mogen op vrijdag gaan kijken. Daarna gingen we verder met werken. Het 2e leerjaar mocht luisteren naar het ei-verhaal en ging daarna heel flink zelfstandig aan het werk en het 1e leerjaar ging zelfstandig aan het werk met het woordje 'jas'. Wat kunnen ze al heel flink werken! Daarna speelden we de rest van de spelletjes in hoekenwerk van rekenen: tellen, nadenken,... Pfoe, een zwaar karwei! Nina, de dochter van Janne, kwam ons ook een handje helpen en deed dat voor het goede doel! 







Na ons buikje te hebben rond gegeten en te hebben gespeeld in het bos, gingen we in de kring voor een volgende projectles. We leerden meer over de tandjes aan de hand van het boek van Tuur. Zo leerden we waarom onze melktanden uitvallen, dat tanden ook ziek kunnen worden en hoe we nu precies onze tanden moeten poetsen. We keken ook in het boek van Clémence, Amalia bracht een verhaaltje mee en ook Sytze bracht een leuk boek mee over het lichaam. We gingen ook aan de slag in onze projectbundel. We leerden dat onze vingers precies vinnen zijn van een vis en we luisterden al naar het liedje dat we tijdens ons project leren. Om helemaal uit de bol te gaan, dansten we op Tsjoe Tsjoe wa. Ja, ook dit hoort bij ons project! 





Vrijdag is het herhalingsdag, dat wil zeggen: taal- en rekenspelletjes! We gingen van start met karrewiet, stelden vragen aan elkaar en daarna was het spelletjestijd. Het 1e leerjaar mocht werken met knijpkaarten, woordzoekers, klikklakboekje, de juiste woorden zoeken, dobbelsteenlezen, woorden leggen met houten schijfjes,... Het 2e leerjaar mocht robotlezen, mini loco, woordzoeker van ei-woorden, we herhaalden de tweeklanken, zochten de juiste zin en legden de juiste woorden. En tijdens de rekenles speelden we rekenspelletjes op de chromebooks: samenwerken was de boodschap! Een uitdaging voor zowel het 1e als 2e leerjaar: agenda invullen! Het 2e leerjaar kreeg dat als zelfstandige opdracht en het moest ingevuld zijn tegen de speeltijd en ja hoor, het lukte hen! Het 1e leerjaar mocht per 2 hun agenda stap voor stap een stukje zelf invullen! Wisten jullie dat we zelf het woordje 'oktober' schreven? Letter per letter om dan uiteindelijk te ondervinden dat we 'oktober' hebben geschreven. Ook de datum vulden ze zelf in, wauw, super! Sommige schreven zelfs al een stukje van hun huiswerk in. We gingen ook kijken naar het eindproduct van de kleuters! Wat was dat cool zeg! 












Normaaal gingen we in de namiddag turnen maar dit kon door omstandigheden helaas niet doorgaan. We zaten zeker niet stil! We dansten in de klas en mochten eventjes vrij spelen in het bos, ze kunnen hier zo van genieten! Wee sloten de week af met het verhaal 'Ben jij ooit al naar een neuzenfeest geweest?' Sommige kindjes wel, anderen nog niet.

Wist je trouwens dat het heel lastig is om die berg te beklimmen naar onze klas? Gelukkig helpen we elkaar een handje! 


Om helemaal af te sluiten: de Grej of the day! 'Ik ben een stoel, maar je kan niet op mij zitten.' Breng gerust het antwoord maandag mee! Prettig weekend! 

Foto's




Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2