25 - 29 oktober


Dag zonnebloemen, 

De laatste week voor de vakantie is net voorbij.. Dit wilt niet zeggen dat we niets hebben gedaan, integendeel... We hebben nog heel wat leuke dingen gedaan! 

Maandag gingen we natuurlijk van start met onze vertelkring. Wat zou het anders zijn? Deze week werd hij goed geleid door Ferdinand. Enkele kindjes brachten leuke dingen mee: Lotte ging naar Bellewaerde en mocht er blijven tot 21u! Ze stond op de foto met een skelet, Maud bracht babyfoto’s mee en haar eerste spalkjes, Tuur bracht een voetbal mee die hij had gekregen van bakker Johan, Eliyah bracht zijn auto mee, Flore een leuk puzzelboekje,… De andere kindjes vertelden ook leuke dingen! Maar het was geen gemakkelijke opdracht. Ze mochten enkel het allerleukste vertellen over hun weekend.









We gingen aan de slag met taal. De kindjes van het 1e leerjaar leerden het woordje ‘het’ lezen. We gingen samen op zoek naar woordjes met het: het bord, het raam, het boek, het haar,… en dan zei Knudde ook ‘hutsepot’. Iedereen vond het wel grappig. Ergens heeft hij wel gelijk, want je hoort het woordje ‘het’ of ‘hut’. We zochten op het bord ook dezelfde woordjes. De kindjes van het 2e leerjaar luisterden naar een verhaaltje over een heks en herhaalden de leestekens. 







Voor rekenen herhaalden we getalbegrip tot 100 en + en - tot 5. 




Na de middag mochten we onze skelet in leuke fluokleuren schilderen en leerden we lichaamsdelen. We mochten die aanduiden bij elkaar. Waar zit onze elleboog, kuit, enkel, hiel, schouders,… nu ook alweer? Sommige waren precies twister aan het spelen. We luisterden ook nog naar enkele verhaaltjes over fijne dingen en niet fijne dingen, wanneer is iets fijn/leuk? Wanneer niet? Wanneer is het voor jou fijn maar voor iemand anders niet,… We hadden er goeie gesprekken over! 












Op dinsdag waren we de enige leefgroep in de containerklassen! Wat spannend! We gingen van start met een schrijfles van j, a, s, jas en de hoofdletter P zoals van de paraplu, we herhaalden ook nog woorden met ‘nk’. Ook getalbegrip tot 100 en splitsen van 6, 7 en 8 stond op de planning! Splitsen met de splitsrups en de pinguïns.










We genoten ook van het bos! We hadden heel veel plaats om te spelen, te lopen, in bomen te klimmen,… En Amalia haar broertje kwam naar de peuterprobeerdag!  








We leerden ook wat er gebeurd met ons drinken en eten.. Wisten jullie dat onze ene darm ongeveer even lang is als onze ene klas? Wauw! Dat we moeten pipi doen wanneer onze blaas helemaal vol is, dat je slikt via je slokdarm en dat je dat ook kan voelen? (Even testen: water drinken en voelen).. 








Wisten jullie ook dat we knipperen met onze ogen om onze oog vochtig te houden en dat het heel moeilijk is om onze ogen open te houden zonder te knipperen? Dat bij sommige kindjes/mensen hun ene hand of vingers, voeten/tenen, benen/armen,… langer of korter zijn dan de andere? Ook eventjes bekijken! 




We leerden ook dat het lichaam bestaat uit 3 grote dingen: onze botten die het skelet vormt en dat beschermt ons, organen zoals de hersenen en spieren.. Natuurlijk moesten we even voelen aan onze armspieren!


Woensdag gingen we verder met woorden met ng en nk, aaien/ooien/oeien. Dit deden ze helemaal zelfstandig, super! Het 1e leerjaar mocht een letterspelletje spelen op het bord. 




Soms is het ook wel eens leuk om torens te bouwen met potloden... 


Donderdag was een zonnige dag en dat betekent: buiten leren! Joepie! We startten de dag wel in de klas voor taal maar na de speeltijd bleven we buiten in het bos om te lezen en ook de rekenles ging buiten door! De kindjes van het 1e leerjaar mochten op zoek in het bos naar kleine takjes om te splitsen tot 6, 7 en 8. Wat deden ze dat goed! Takjes leggen, goed kijken en tellen. Daarna gingen ze nog eens aan de slag met de cijfers 4 en 5. De kindjes van het 2e leerjaar moesten de buurgetallen van de getallen tot 100 opschrijven. Sommige deden dat in het groot, met tekeningen,... Andere kindjes kozen zelf wat ze deden. Zo ging Amalia sprongen maken van 10 van 100 tot 0. 































In de namiddag bleven we ook eventjes buiten voor ons project. We leerden de 5 zintuigen, sloten onze ogen en moesten luisteren naar de omgeving, voelen wat we daar konden voelen... Er kwamen hele mooie dingen uit: ik voel de zon, de koude, de wind, ik hoor de wind huilen,.... We deden dit op verschillende plaatsen: de speelplaats, het bos, bij de kleuters. Daarna gingen we naar de kring en leerden we meer over het alarmnummer. Ze weten nu perfect naar welk nummer je moet bellen en wat je allemaal moet zeggen.. Dit gaf de aanleiding om eens hun adres te oefenen. Heel wat kindjes kunnen dat al, super! Daarna mochten we een doorzichtig mapje nemen en een stift en mochten we elkaars hoofd tekenen.. Dit leverde hilarische tekening op! 


















Vrijdag was de laatste dag voor de vakantie. We maakten enkele taaloefeningen en we keken naar een film. In de namiddag gingen we turnen. We speelden tikkertje toilet en leerden koprol op verschillende manieren. 











Fluffie en Kiwi gaan ook op vakantie! Xander en Lily en hun zus Noa gaan goed voor hen zorgen! Veel plezier! 


Prettige vakantie iedereen! Rust goed uit, wees voorzichtig en tot 8 november! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’