27 september - 1 oktober

Dag lieve zonnebloemen, 

Wat was dit voor een week! We leerden heel wat bij.. Zowel tijdens de rekenlessen en taallessen als tijdens het project. Maar we startten onze week natuurlijk zoals gewoonlijk met een vertelkring. Deze week mocht Flore deze leiden en ze deed het fantastisch! Er werden opnieuw hele leuke dingen verteld. Flore heeft thuis heel hard gezocht naar prentjes over ons project. In haar dierenmap vond ze heel wat foto's en fiches over verschillende soorten vissen. Tuur ging naar een vissenfilm in de cinema, Lily zocht ook heel wat leuke prentjes van dieren in het water, Drieke bracht een dolfijn mee die geluid kan maken, Sytze had een T-shirt aan met een haai op,... kortom, jullie hadden heel wat beleefd tijdens het weekend! 






Daarna herhaalden we de letters van ik, mol, beer en an en het 2e leerjaar moest goed nadenken over woorden met eeuw en ieuw. We gingen ook opnieuw aan de slag met het schrijven van de cijfers en + tot 20. 





In de namiddag gingen we aan de slag om een schoendoos om te toveren in een aquarium. We kozen de soorten blauw en groen en mochten dit stempelen met een spons, een beetje glitters erop en dan drogen maar! Ondertussen mochten we ook een beetje vrij spelen in de klas. Wat kan dit ook eens leuk zijn! We dachten ook eens na over vragen die we kunnen stellen in Duponzoo. 





Dinsdag startten we de dag met een rustig momentje 'adem als de zee'. We gingen op de grond liggen met een knuffel of voorwerp op onze buik en onze buik werd de zee. We moesten goed luisteren naar wat we moesten doen. We deden dit momentje om tot rust te komen en om de dag rustig te kunnen beginnen. En natuurlijk paste het ook binnen ons project. 




Na ons rustig momentje was het tijd om aan de slag te gaan. Er was iets gebeurd in de klas.. De letterdief had opnieuw letters gestolen.. Kyara vertelde dat ze in de klas kwam en ze opeens heel hard schrok omdat de letterdief een liedje aan het zingen was. Dat de zonnebloemen nooit gingen weten dat hij letters had gestolen.. Gelukkig had ze dat gehoord en konden we de dief zo vastnemen en de letters uit zijn rugzak halen.. Het was eventjes geleden dat hij letters had gestolen dus er zaten heel wat letters in zijn rugzak. Gelukkig waren we net op tijd en konden we de letters in onze letterboom hangen. Daarna luisterden we naar het liedje 'li la letters' en warmden onze handen op. We luisterden goed naar de tekst en moesten zo ons potlood goed vastnemen, goed op onze stoel zitten (want ja, al liggend kunnen we niet schrijven) en daarna gingen we aan de slag. De kindjes van het 2e mochten in het grote boek van de letterdief op zoek naar allemaal woorden die beginnen met de 'k'. Ze vonden heel wat dingen en ja hoor, ook dingen die te maken hebben met ons project! Zoals een kreeft, krab,... Daarna mochten ze de hoofdletter schrijven in hun schriftje. Ook het 1e leerjaar zat niet stil! Zij gingen aan de slag en leerden de letters, houd jullie vast want het zijn er heel wat, 'b' 'ee' en 'r' schrijven en natuurlijk ook het woordje 'beer'. Wauw, ze doen echt heel flink hun best om mooi te schrijven! We oefenden eerst op een krijtbordje en daarna in ons schrijfschrift. 











Na was het tijd om te lezen maar nee, we gingen niet gewoon naar boven om in ons boek te lezen! We speelden 'leestikkertje'. Wanneer je getikt werd kwam je naar de bank en kreeg je een kaartje om te lezen. Wat is er nu leuker dan spelen en leren tegelijk?! Pfoe, dat was wel lastig hoor! Daarom moesten enkele kindjes een beetje uitrusten, anderen waren aan het vertellen tegen elkaar een groepje ging ook in overleg over hoe ze de volgende keer minder snel getikt kunnen worden. 






Na de middag gingen we verder met ons project. We leerden de delen van de vis zoals de schubben, kieuwen, rugvin, staartvin,... We werkten samen en moesten de kaartjes uitknippen en in het juiste hokje kleven. Goed nadenken, overleggen, knippen en plakken maar! We luisterden ook naar het verhaal 'De mooiste vis van de zee is gelukkig niet bang meer' en we hadden een kort gesprekje over wanneer wij bang zijn en of het erg is om bang te zijn. Is dat erg om bang te zijn van iets? Nee, zeker niet, iedereen is wel van iets bang maar we zijn niet allemaal van hetzelfde bang. We stemden ook op 2 namen voor onze visjes.. Ben je benieuwd naar de namen? Die werden woensdag verkozen dus lees maar snel verder! Na de speeltijd gingen we op bezoek bij de primula's. Ze hadden een project over attracties en hadden hun eigen attracties gemaakt en wij mochten gaan kijken en soms ook wel eens uittesten. Wat waren ze heel enthousiast! Dankuwel om het zo mooi voor te stellen. We stemden ook op de kindjes die we in de leerlingenraad willen.










We zongen ook ons liedje 'blub'


We sloten de dag af met een kletspotvraag: 'Welk dier uit de zee zou jij willen zijn?'

-      Drieke: een dolfijn omdat ik dat leuk vind en dan kan ik ook zulke trucjes

-      Lotte: een dolfijn omdat ik dolfijnen mooi en leuk vind

-      Amalia: een haai omdat ik dan al de vissen kan opeten want ik eet graag vis

-      Amber: een dolfijn omdat ik dan nieuwe trucjes kan leren van die meneer of mevrouw en als kind kan je niet altijd in het water en als dolfijn wel

-      Jozefien: een dolfijn omdat het mijn lievelingsdier is en ik vind de trucjes ook mooi

-      Clémence: een dolfijn omdat ze mooi zijn en ze coole trucjes kunnen

-      Lara: een lantaarnvis of een zeester omdat als het heel donker is dan kan ik het lichtje doen branden en de zeester omdat het zo gemakkelijk is om op visjes te zitten

-      Warre: een orka omdat ik dan super snel kan zwemmen

-      Sayfoulla: een haai omdat een haai vis eet

-      Lily: een regenboogvis omdat ik dat heel mooi vind al die kleuren 

-      Eliyah: een orka omdat het zwart en wit is en omdat het goed kan vechten tegen een haai en dan ben ik de sterkste

-      Knudde: een haai omdat ik dan elke dag zalm kan eten en dat is mijn lievelingsvis

-      Alicia: een blobvis omdat ik die heel schattig vind en omdat ik die kleurtjes mooi vind

-      Sytze: een orka omdat ik dan uit het water kan springen en omdat ik dan super snel kan zwemmen

-      Ferdinand: een orka omdat ik dan veel trucjes zou kunnen doen

-      Tuur: een walvis omdat dat het sterkste dier is van de zee

-      Arjen: een poetslipvis omdat ik dan de tanden van de orka kan poetsen of een orka omdat ze zoveel samen zwemmen en ik vind dat lief

-      Xander: een slijkspringer omdat ik ook graag in de bomen klim 

-      Fatiha: een octopus omdat het mijn lievelingsdier is en die heeft heel veel tentakels

-      Flore: een dolfijn omdat ik dat een heel leuk en mooi diertje vind

-      Wout: een haai omdat ik graag vis eet of een poetslipvis omdat ik graag de tanden poets

-      Maud: een gekleurde vis omdat ik heel graag kleurtjes zie en van heel veel kleurtjes houd. 


Woensdag was het eindelijk zover! Onze 2 visjes kregen een naam! Vanaf nu is onze oranje vis 'Bluppie' en onze witte met oranje vis 'Stinky'.  We hielden ook een splitskring, we leerden en herhaalden wat splitsen is en we mochten al enkele oefeningetjes doen. 


Donderdag was het al de laatste schooldag voor deze week, wat raar! Een schoolweek die eindigt op donderdag en ze merkten ook op dat het de laatste dag van september was. Zo kwamen we ook tot het feit dat september dus maar 30 dagen heeft. Het 1e leerjaar leerde een leuk Frans liedje bij Elke. We speelden heel wat taalspelletjes! Woorden zoeken, woorden leggen, woorden lezen,... Er viel heel wat te beleven! We gingen ook nog aan de slag met splitsen. En de 2 kindjes die onze klas gaan vertegenwoordigen op de leerlingenraad zijn ook verkozen: Lotte en Lara. 














In de namiddag stond onze uitstap naar Duponzoo gepland. We zagen heel wat leuke visjes en we mochten natuurlijk ook onze vragen stellen. Ze kwamen we te weten dat je vissen hebt die in warm water zwemmen en andere vissen in koud water, dat vissen niet slapen maar rusten en dat ze ook niet met hun ogen knipperen. Ze hebben geen spieren in hun ogen om te knipperen zoals wij, dat visjes heel hard kunnen stinken, dat je visjes best niet in een rond aquarium steekt, dat het vooral de mannetjes zijn die vechten en dat je het niet altijd kan zien wanneer het een mannetje of een vrouwtje is. Natuurlijk konden we niet anders dan ook nog 2 nieuwe visjes te kiezen om mee te nemen naar de klas. We hadden hele mooie visjes gezien maar jammer genoeg moesten we andere visjes kiezen omdat het visjes waren die constant in warm water moeten zwemmen. Dus kozen we 2 visjes die in koud water moeten zwemmen en we kozen voor wit/roze visjes. Maar dat was niet alles.. We hadden nog enkele dingen nodig.. Eten, plantjes en steentjes! De visjes gingen mee de auto in terug naar school. Wanneer we op school waren moesten ze natuurlijk in een aquarium. We stopten ze eerst eventjes in het ronde aquarium van Tuur en kozen terwijl 2 namen en daarna mochten alle visjes samen in een groter aquarium. We hebben nu 4 visjes in de klas! Bluppie en Stinky en zij heetten Kiwi en Fluffie welkom in hun nieuw verblijf. We hebben beloofd om goed voor de visjes te zorgen! 















We kregen ook groen licht om op maandag 11 oktober naar de zee te gaan! Joepie! We gaan garnalen vissen en we gaan ook zien hoe grote mensen dat doen. Meer info volgt nog. 

Volgende week is het de laatste week van ons project.. We gaan er dus nog volop van genieten. 

Geniet van het verlengd weekend! 

Foto's

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'