15 - 19 november 2021

Dag zonnebloemen, 

Het is al eventjes geleden dat er een blog was.. Daarom hier, 2 blogs in 1! Een ministukje van vorige week. We startten de week met natuurlijk, de vertelkring! Die werd geleid door Fatiha. Opnieuw brachten heel wat kindjes leuke dingen mee van tijdens de vakantie. We gingen verder met splitsen tot 8 en met getalbegrip tot 100. We speelden een tussendoortje: we maakten een lange slang en het kopje kreeg een zin te horen, we fluisterden die door in elkaars oor, het staartje van de slang mocht dan de zin luidop zeggen. Haha, wat was het grappig! De eerste zin was helemaal anders en was veranderd in een woord, de tweede zin ging al veel beter. 











In de namiddag was het tijd voor proefjes rond 'zien'. We deden een touwparcours buiten in het bos maar 1 iemand was geblinddoekt. Elkaar goed helpen was dus de boodschap! Wist je ook dat we een gat in ons hand kunnen toveren, dat het moeilijk is om geblinddoekt te kunnen tekenen, dat we beide ogen nodig hebben om alles goed te kunnen zien, dat we van onze vingers een worstje kunnen maken,... We vierden ook Alicia haar verjaardag, zij werd 7 in de vakantie! HIEP HIEP HOERA!! 










Dinsdag leerden we het woordje 'mus' en leerden de 'u' schrijven, mochten onze eigen heks uitvinden, de letterdief was terug langsgekomen en die had heel wat letters gestolen... In de namiddag mochten we onze eigen mondmasker versieren en luisterden we naar schuddoosjes en probeerden te raden wat er in zat. 







Woensdag mochten we op zoek naar woorden met de letter 'b'. We gingen verder met het woordje 'mus'. 

Daarna was het al terug tijd voor een verlengd weekend. 

De tweede week startten we de week met een vertelkring die geleid werd door Jozefien. De kindjes van het 1e leerjaar mochten dan eens tonen hoe goed ze al kunnen lezen en wauw, ik stond versteld! Sommige hebben echt een hele grote sprong gemaakt. We gingen ook aan de slag met 'schatten'. Nee, geen schatten die we moeten zoeken, maar schatten in de rekenles. 'Waar denk jij dat we zullen uitkomen?'. We deden het met onszelf, boek, pennenzak, schoenen,... We leerden ook het woordje 'vis' en mochten een tekst lezen over vampieren en vragen oplossen. 








We keken ook naar een leuk filmpje van Clémence die ze heeft gemaakt met haar papa van een banaan en een appelsien. 

We vierden ook de verjaardag van Flore want zij was vandaag jarig! Ze werd 6 jaar, HIEP HIEP HOERA! 


Sommige kindjes mochten mee naar de bibliotheek met onze boeken! Hebben ze sterke spieren? Ja, hoor! De andere kindjes speelden terwijl 'wie is het' met de kindjes van onze klas en maakten een zintuigendobbelsteen. Om de dag af te sluiten, mochten we dingen proeven. We leerden bitter, zuur, zoet, zout en umami. We keken naar elkaars tong met een vergrootglas en moesten die zo goed mogelijk natekenen. 














Dinsdag leerden de kindjes van het 2e leerjaar Franse woordjes over de kledij en plaastbepalingen zoals op, in,... Het 1e leerjaar legden woordjes met hun letterdoos en ging verder aan de slag met het woordje 'vis'. Het 2e leerjaar leerde meer over tegenstellingen. Weten jullie wat het tegenovergestelde is van 'groot'? De zonnebloemen wel! 



We gingen verder met ons meetcircuit en gingen meten met kralen, onze handen, onze voeten, paperclips,... We leerden de juiste maateenheid kiezen, zo leerden we dat we een kast of een klas niet moeten meten met een duim en een pennenzak niet met een grote stap. 









In de namiddag werkten we aan de sociale vaardigheden: samen een spel spelen. Ze deden dit redelijk goed! We sloten de dag af met een rustig momentje, we mochten met onze kussen bij een haardvuur gaan zitten en we luisterden naar het verhaal 'Iedereen is welkom'. En daarna gingen we in gesprek 'Wanneer voel jij je welkom of wanneer kan je iemand het gevoel geven dat hij/zij welkom is?'

- Amber: ik voelde me in het kleuter welkom door het liedje ‘welkom’
- Clémence: je kan iemand welkom doen voelen door elkaar te helpen. Zelf voel ik me welkom wanneer ik naar een feestje mag
- Fatiha: door vrienden te zijn met elkaar, met elkaar te spelen, ik voel me welkom wanneer ik een uitnodiging krijg voor een feestje
-  Amalia: wanneer je elkaar helpt als het nodig is, wanneer ik thuis ben
-  Wout: iemand helpt wanneer hij/zij hulp nodig heeft, wanneer ik iemand blij kan maken
-  Alicia: je kan iemand zich welkom doen voelen door lief te zijn en door elkaar te helpen, ik voel me welkom wanneer iemand ‘ja’ zegt tegen als ik vraag om samen te spelen
-  Drieke: helpen door te praten (bv. via gebarentaal), als je mag meespelen, als ik nieuwe vrienden heb
-  Jozefien: lief zijn en helpen, als ik bij Kyara en Dominique in de klas ben
-  Flore: super lief zijn voor elkaar, door alle leuke dingen in de klas voel ik me welkom
-  Xander: elkaar troosten, wanneer ik snel vriendjes maakte toen ik toekwam op Bloei! En ik voel me ook gelukkige door de lieve juffen. 
- Knudde: wanneer iedereen er voor je is
-  Lara: begeleiden en helpen bij de weg te wijzen, wanneer ik nieuwe vrienden maak
-  Eliyah: wanneer ze zeggen dat ik leuk en vriendelijk ben, wanneer ik mag meespelen
-  Tuur: wanneer ze niet boos zijn en dat we voor altijd vrienden blijven
-  Arjen: wanneer ze zeggen tegen mij ‘welkom’, wanneer iemand die ik ken en naar onze school komt en die dan tegen mij zegt ‘hallo’
-  Lily: wanneer er niet gepest, geslaan of geschopt wordt
-  Sytze: als ik vriendjes kan maken
-  Ferdinand: wanneer ze mij leuk vinden
-  Maud
: als iedereen met mij wilt spelen






















Woensdag was het tijd voor de Grej of the day. Deze week was het 'Ik lijk op de zon' tip: ik ben een plant. Natuurlijk was het een zonnebloem! We leerden hier een beetje meer over. We gingen ook aan de slag met het schrijven van de letter 'u' en de hoofdletter 'R'. 




Donderdag leerden we meer over het woordje vis en over meervoud en enkelvoud. We mochten ook kort videobellen met Warre! Wat was iedereen blij om hem te zien! In de rekenles gingen we aan de slag met grootste en kleinste, kortste en langste, meten met kralen en met de meter. Wat is nu precies 1 meter? Kunnen we dingen vinden die groter/kleiner/gelijk zijn aan 1m? De klas meten, de deur meten, onszelf meten,... Ook eventjes eens proberen om een stap te zetten van 1m, niet gemakkelijk hoor! We leerden ook iets nieuw: turven! Een manier om gemakkelijker dingen te kunnen tellen. Eventjes oefenen! 






















In de namiddag was het tijd voor project. We gingen aan de slag met proefjes rond ruiken een voelen. We mochten elkaar 'kietelen' met een penseel, we voelden met onze ogen dicht aan takken en moesten die van klein naar groot of omgekeerd leggen, we roken eerst geblinddoekt aan een ajuin en aten dan een stukje appel (wist je dat als je lang aan iets ruikt, dat dan ook proeft? Sommige kindjes hebben wel degelijk echt ajuin geproefd in plaats van appel), we deden een proefje met warm, koud en lauw water, we lieten elkaar aan verschillende dingen voelen en we moesten zeggen of het hard/zacht/ruw/glad/warm/koud/.... is en we mochten geblinddoekt aan verschillende potjes ruiken (ieuw, er zaten toch wel vieze dingen bij!). Om de middag af te sluiten deden we een origamikring. We maakten 2 origami's: een hond en een beer. Goed kijken, vouwen,... 





















Vrijdag stond in teken van 'geluk'. We gingen op expeditie naar Gelukseiland. We kregen verschillende opdrachten om het geluk in ons naar boven te laten komen. We gingen met een mannetje op stap op een kaart en moesten de verschillende eilanden zoeken. Op elk eiland kregen we een opdracht. De eerste opdracht was 'toverstok'. We zochten allemaal een toverstok en mochten iets wensen/toveren wat we willen bereiken dit schooljaar. Bekijk de filmpjes om te weten te komen wat ze allemaal willen bereiken. 
De tweede opdracht was 'lachyoga'. We startten met het spelletje 'ha, haha, hahaha, hahahaha,....' en daarna mochten we onze grappigste en coolste lach bovenhalen. 
De volgende opdracht was een eigen 'handshake' uitvinden met de klas om te gebruiken wanneer er ruzie is of wanneer we iets moeten bijleggen met elkaar. We kwamen tot een hele mooie, leuke handshake! 


Daarna leerden we dat 'falen' helemaal niet erg is. We moesten proberen om een potlood of stift 1minuut lang op onze vinger te balanceren. We merkten dat dit niet zo gemakkelijk is en dan begonnen ze toch verschillende trucjes uit te vinden om het tee laten te balanceren zonder dat je het zag. Die kleine zeurpieten! We deden ook een kort meditatiemomentje. Om de expeditie af te sluiten deden we 'shake it off'. We schreven op een post-it wat we niet leuk vinden, kleefden die op ons voorhoofd en moeste die eraf shaken op het liedje 'shake it off'. Het was een geslaagde expeditie! 
We belden ook nog met Lotte en toonden haar de handshake. We zwaaiden allemaal naar Lotte, we waren blij om haar eens te zien. 


We sloten de week af met een leuke turnles! We speelden het 'poepjesspel'. Rollen met de dobbelsteen en dan kijken welke opdracht je moest doen: koprol, koprol van een helling, springen van de plint, rollen zoals een worstje. Het 2e spel was rollen met onze zintuigendobbelsteen en dan allerlei opdrachtjes doen: luisteren naar je naam en die persoon zoeken mt je ogen dicht, een voelpad zoeken met je ogen dicht, iets proeven, neusbal spelen,... Kortom, het was een leuke turnles!





Volgende week is het voorleesweek. Dan staat voorlezen in the picture. We krijgen enkele geheime voorlezers over de vloer. Wie zal het zijn? Ik ben benieuwd!! We gaan ook ons eindproduct doen en dan gaan we sprokkelen voor een nieuw project. 

En dan 'The grej of the day': Ik ben een dier en als ik bang ben of in gevaar ben, dan word ik een bal'
Veel denkplezier! 

Prettig weekend! 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'