22 - 26 november 2021

Dag zonnebloemen, 

Deze week stond in het teken van de voorleesweek. We kregen dan ook elke dag leuk bezoek van een geheime voorlezer. Ze brachten allemaal hele leuke boekjes mee. We startten de week met een geheime voorlezer die verstopt zat in het bos, onder een deken. Wie zou dat toch kunnen zijn? Het was Eva, de mama van Flore! Zij bracht een verhaaltje mee over het geheim van de wind en de blaadjes. Nu kennen we allemaal het geheim mar hé, ssssssst, we mogen het niet verklappen! 


Daarna gingen we verder met het laatste deeltje van het meetcircuit. We gingen aan de slag met groots/kleinst, kortst/langst en de kindjes van het 2e leerjaar gingen aan de slag met 'centimeter. Wisten jullie dat er in 1 meter, 100 centimeter zit? Wij wel hoor! We mochten elkaar zijn oor, arm, been,... meten en gingen zelf onze voet meten, een schaar, lijm, pennenzak,... Goed kijken en aflezen hoeveel centimeter het was. Wat ging dat al goed!





In de namiddag kwam er nog een geheime voorlezer! Het was Bart, de papa van Clémence die ons een stukje van het verhaaltje vertelde van 'Nils Holgersson'.  En daarna deden we ons eindproduct. We mochten eventjes niet praten, we kregen opdrachtjes die we moesten uitvoeren (kleur het hartje van dat meisje in het rood). En daarna kijken of het hetzelfde was, we moesten ook dingen uitbeelden en de anderen moesten raden wat het was. We deden ook nog vertelkring, deze werd in goede handen geleid door Lily! 





Dinsdag kregen we maar liefst 2 geheime voorlezers over de vloer. In de ochtend kwam Joyce, de mama van Sytze voorlezen. Ze vertelde ons enkele, leuke verhaaltjes van Jip en Janneke. Daarna leerde het 2e leerjaar iets nieuws, we leerden cijferen! Huhn, wat? Cijferen? Ja, dat is rekenen waarbij je de getallen juist onder elkaar plaatst en ze dan optelt of aftrekt. Ze vinden het alvast heel leuk om te doen. Het 1e leerjaar ging nog eens aan de slag met de pinguïns en het splitsen van 6, 7 en 8. We gingen ook nog verder met het woordje 'poes' en 'ei en ij'.





In de namiddag hadden we Grej of the day: 'ik ben een dier en als ik bang ben of in gevaar ben, dan word ik een bal'. Enkele antwoorden: stekelvis, slak, schildpad en egel. Het was ..... Een egel! We leerden meer over de egel. Wisten jullie dat egeltjes na 1u na de geboorte al stekeltjes krijgen? Dat het een nachtdier is en een zoogdier, hij wordt ongeveer 5 jaar oud, dat ze een winterslaap houden, dat ze wel kunnen zien maar vooral hun neus en oren gebruiken, dat ze wel tot 40 slakken per nacht kunnen eten! In de namiddag kregen we ook nog een leuk verhaaltje te horen van Charlotte, de mama van Amalia! Het paste bij ons afgelopen project want het ging over gevoelens, het verhaaltje was 'Binnenstebuiten'. Daarna mochten we 'vrij spelen'. Ze konden kiezen uit verschillende dingen: jenga, tangram, jungle speed, patronen, bouwen met de magneetblokken, dammen, schaken, uitbeeldspel, dominoblokken, zoekboek van de letterdief,... 










Woensdag zaten we zeker ook niet stil! We leerden een nieuw woordje 'haan'. We leerden het verschil tussen 'g' en 'h'. En om dat te testen en te onthouden wat de 'h' was, mochten we eens ademenen op het raam. We legden ook nog woordjes met ons klikklakboekje. Het 2e leerjaar ging verder met cijferen en luisterde naar het 'au-verhaal'. Daarna mochten we nog genieten van een leuk voorleesverhaaltje van Aleidis, de mama van Drieke. We gingen mee op avontuur en moesten ook een liedje zingen! 









Donderdag startten de ochtend met een lesje Frans bij Elke en het 2e leerjaar las een verhaal over de taalkanjers en hun avontuur in de bib. We leerden ook de verschillende delen van een boek. Daarna was het tijd om naar een gezellig verhaaltje te luisteren... We gingen richting de kleuterblok en zagen daar iemand zitten bij boomstammetjes en een vuurkorf... Het was ... Cleo! De mama van Tuur. Ze las het verhaaltje voor 'Het boek zonder tekeningen.' We gingen ook nog aan de slag met splitsen met blokjes en knikkers en cijferen met dobbelstenen. 


















In de namiddag genoten we van de dierenkring van Jozefien. Ze vertelde ons meer over de okapi. Het was een hele boeiende dierenkring! Willen jullie het nog eens lezen en bekijken? Haar mindmap staat op classroom! Daarna was het tijd voor een brainstorm voor een nieuw project. Dit is waar de zonnebloemen mee bezig zijn of wat ze allemaal willen leren: 

  • Drieke: wat zit er allemaal onder de grond?
  • Knudde: Hoe komt het dat een cheetah zo snel kan lopen en zo goed kan sluipen? 
  • Tuur: Hoe kruipt een schildpad in en uit zijn schild? 
  • Jozefien: Hoe ontstaan wolken? 
  • Wout: Hoe zijn de letters ontstaan? 
  • Maud: Hoe maakt een kok zijn eten? 
  • Lily: Hoe is de aarde ontstaan? 
  • Fatiha: Waarom zijn bananen krom? Hoe komt het dat een spiegel kapot gaat als je het laat vallen? 
  • Alicia: Wat leeft er allemaal in de jungle? Wat is er allemaal op de wereld? 
  • Lara: Waarom heeft een ananas zo van die stekels? Waarom zijn kleuren, kleuren? 
  • Amalia: Hoe zijn posters ontstaan en wat staat er allemaal op? Hoe worden oogpleisters gemaakt? 
  • Ferdinand: Hoe zijn de planeten ontstaan? 
  • Warre: Hoeveel zwarte pieten heeft Sinterklaas? Hoe moet je een duikboot besturen? 
  • Arjen: Hoe komt het dat dino's zo sterk zijn en waarom zijn er dino's die bladeren eten en vlees eten? 
  • Eliyah: Welke vogels bestaan er allemaal? 
  • Xander: Hoe maken ze glijbanen en hoe worden die in een waterpark gezet? 
  • Sytze: Hoe snel kunnen raceauto's rijden en hoe komt het dat hun wielen precies in brand staan als ze snel rijden? 
  • Flore: Waarom hebben een eenhoorn een hoorn?
  • Amber: Hoe gaan leeuwen op jacht? Hoe zijn de bloemen er gekomen? 
  • Clémence: Hoe zijn de verschillende talen ontstaan? 
  • Sayfoulla: Hoe komt het dat vliegtuigen kunnen vliegen? 

    

Uiteindelijk hebben we gestemd en wat is er uit de bus gekomen: de jungle! Vanaf volgende week gaan we op reis naar de jungle. Wie spulletjes heeft rond de jungle, mag dit altijd meebrengen. Ook eventueel van die netten van het leger zijn ook welkom! Alles wat groen/bruin is en die onze klas kan versieren in de jungle, is welkom! 


Vrijdag was het al terug tijd voor een aflevering van Karrewiet! Daarna gingen we aan de slag met allemaal taalspelletjes. We speelden een spookspelletje. Huhn, er stonden woorden op de spookjes geschreven maar we konden ze niet zien... Hoe kunnen we dat oplossen? We gebruikten een balpen met daarin een lichtje! En raad eens, de woordjes kwamen tevoorschijn. We speelden ook nog andere spelletjes om alle woordjes tot 'haan' te oefenen en we herhaalden woorden met aai, ooi, oei, ei, ij, ou en au. Na de speeltijd was het voor de allerlaatste keer tijd voor een geheime voorlezer... Wie sloot onze leuke voorleesweek af? Het was Tine! De mama van Maud. Zij las het verhaaltje van 'De Gruffalo' voor en ja hoor, ook Tine mocht 'Het boek zonder tekeningen' voorlezen. Ze blijven dit geweldig vinden! We sloten de voormiddag af met het afwerken van onze splitsingen en cijferen tot 100. Enkele kindjes brachten ook een bezoekje aan de Bloeibib! Een eigen boekje kiezen, naar de balie gaan bij Janne om het boekje te ontlenen.. 














In de namiddag was het natuurlijk nog tijd voor de turnles. En deze werd al in een junglejasje gestoken! We speelden een tikspelletje en daarna gingen we in groepjes werken. Op de stelten lopen, springen in de kikkerzakken, als apen in de boom klimmen en kokosnoten pakken, springen over touwen, als papegaaien elkaar nadoen,... 












Volgende week starten we dus met ons nieuw project! 

Om deze blog af te sluiten, the Grej of the day van deze week: Ik ben een dier, ik heb 400 botten en geen poten. 

Foto's

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2