10 - 14 januari 2022


Dag zonnebloemen, 

Eindelijk zijn we terug op school! Na een lange vakantie, zagen we elkaar eindelijk terug en dat was natuurlijk een blij weerzien! We konden dan ook niet wachten om te vertellen in de kring. Amber leidde de kring heel goed! Heel wat kindjes deden leuke dingen. Lotte ging naar Spanje met haar familie, Tuur kreeg een verjaardagskaartje van Niels Destadsbader, Maud bracht leuke spulletjes mee om iedereen te overtuigen van haar ideetje voor een nieuw project en ze maakte daarom lekkere cakejes voor ons mmmm, Ferdinand zorgde voor een mini kringfeestje en discolichten in de klas, veel kindjes vonden het heel leuk op oudejaarsavond en nieuwjaar want ze zagen veel vuurwerk,... 


Het was heel erg koud buiten, het had gevroren en dat paste heel goed bij het nieuwe woordje die het 1e leerjaar ging leren. Het woordje 'ijs'! Dus gingen we naar buiten en zochten we ijs op en deden ijs smelten met water. Wat een verwondering! Daarna mochten we ook terug op de banken schrijven met onze speciale potloden. Het 2e leerjaar kreeg Frans van Elke. 




In de rekenles speelden we hele leuke spelletjes! We herhaalden de splitsingen tot 10 en + tot 100. Pfoe, goed nadenken hoor na zo'n lange vakantie. 



In de namiddag mochten we een voorspelling maken voor 2022 'Wat voorspel jij dat er gaat gebeuren in 2022?'. Dit zijn hun voorspellingen: 

Lotte: ik zou graag eens naar het zwembad gaan met de klas

Xander: ik denk dat mijn mama en papa een nieuw huis gaan kopen

Jozefien: ik zou willen dat het sneeuwt

Lily: ik denk dat het in 2022 gaat sneeuwen omdat ik van sneeuw hou en omdat het heeft gesneeuwd op mijn verjaardag vorig jaar

Clémence: ik denk dat er heel veel vuurwerk zal zijn en dat we dan taart kunnen eten. Ik voorspel een groot feest en dat corona dan helemaal weggaat

Tuur: ik denk dat mijn bed in een cheetah gaat veranderen

Drieke: ik denk dat ik met mijn mama naar de dierentuin ga gaan voor mijn verjaardag en dat ik dan een schildpad ga zien

Fatiha: ik denk dat mijn kat gaat sterven want ze is een beetje ziek

Sytze: ik denk dat ik nog veel cadeautjes ga krijgen en dat ik dat samen met mijn broer en zus ga mogen opendoen. We gaan ook vlaggen hangen. 

Warre: ik voorspel dat de corona gaat weg zijn dit jaar

Flore: ik denk dat er een feest gaat zijn met heel mijn familie

Amber: ik voorspel dat er een heel groot feest gaat zijn samen met oma en opa, de klas, de familie, veel taarten en ballonnen. 

Knudde: ik voorspel een grote opruimactie in het bos

Amalia: ik voorspel dat er een groot, kleurrijk ijsjesster op mijn hoofd valt

Arjen: ik wil dat er iemand een hond brengt naar mijn huis en dat ik met hem in de tuin kan spelen. Ik voorspel een nieuw huisdier, een hond. 

Sayfoulla: ik voorspel een groot feest met heel de school, mama’s en papa’s en de hele familie

Lara: Ik voorspel dat er dit jaar met Kerstmis ook terug cadeautjes onder de kerstboom liggen

Ferdinand: ik voorspel dat mijn kip nog niet doodgaat

Eliyah: ik voorspel dat er geen enkele auto meer te snel rijdt maar dat iedereen zich aan de snelheid houdt. En ik voorspel dat het heel mooi weer gaat zijn dit jaar

Wout: ik voorspel dat er om 12u ’s nachts een meteoriet op een kartonnen kindje gaat vallen

Alicia: ik denk dat mijn oma en opa uit Polen naar mijn huis gaan komen en daar gaan slapen 

Maud: ik voorspel dat er een boom met ballonnen zal staan op school. 






Dinsdag leerden we een nieuwe letter schrijven. Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter 'W' en het 1e leerjaar leerde de kleine letter 'w' en het woord 'weg'. Aangezien de 'w' ook van 'wiegen' is, gingen we op verschillende manieren wiegen. We gingen ook nog verder aan de slag met splitsen tot 10 en + en - tot 100. We deden dit aan de hand van leuke spelletjes. 










In namiddag luisterden we naar enkele kindjes die iets mee hadden voor een project. Daarna mochten we allemaal zelf tekenen waaraan we dachten of wat we wouden leren. Er kwamen hele leuke dingen uit! Sommige kindjes van het 1e leerjaar probeerden al helemaal alleen op te schrijven wat ze willen leren. Zo leuk om te zien! Donderdag kiezen we een nieuw project. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder! 


Xander: hoe wordt speelgoed gemaakt om in cadeautjes te stoppen? Waarom is het leuk om cadeautjes open te maken?

Alicia: Bestaan elfjes en feeën echt? Kunnen feeën en elfjes echt toveren zoals een zwembad? Van wat kan je allemaal zwembaden maken? 

Flore: Hoe maakt en bakt een kok alle lekkere dingen? 

Maud: Hoe maakt een kok alle gerechten? En hoe bakt een bakker zijn brood en taarten?

Amalia: Wat is er allemaal in het huis van de koning? Is er daar genoeg zuurstof?

Jozefien: Hoe worden de verschillende soorten flessen gemaakt? 

Fatiha: Hoe worden stenen van een huis gemaakt? Wat kan je allemaal doen met stenen? 

Lara: Hoe schrijven de koks hun recepten? 

Lily: Hoe zit het verkeer in elkaar? Wat betekenen de verkeersborden? 

Knudde: Hoe schreven ze in de tijd van de Middeleeuwen? Welke technieken gebruikten ze in de Middeleeuwen om huizen te bouwen? Wat deden kasteelheren? Hoe verzorgden ze de mensen in de tijd van de Middeleeuwen? 

Drieke: Wat ligt en leeft er allemaal onder de straat? 

Tuur: Hoe maken ze de sap van appels? 

Lotte: Wat eten en drinken rendieren? Hoeveel rendieren zijn er nog?

Wout: Hoe vallen de bladeren van de boom? 

Clémence: Hoe komt het dat de lucht roze is in de ochtend? En hoe komt het dat we kleuren zien in de lucht wanneer de zon opkomt? Wie heeft er pannenkoeken en taarten enzo verzonnen? 

Warre: Hoe maken ze een nintendo switch en hoe ziet het er aan de binnenkant uit?

Ferdinand: Wat zijn de oudste liedjes? 

Amber: Dromen rendieren ook? En wat dromen ze?

Arjen: Hoe werken de muziekboxen en de lichtjes? 

Eliyah: Hoe hoog zijn de bergen? Is het stil in de bergen? Wat moet je allemaal meenemen om te kamperen? Kan je naar de wolken gaan? 

Sytze: Hoe worden vliegtuigen gemaakt? Hoe kruip je in een vliegtuig? 








Daarna deden we de laatste activiteit van ons project rond de jungle. We mochten verschillende soorten fruit proeven, sommige hadden we nog nooit gegeten! We aten pomelo, papaja, lychee, avocado, sterfruit, mango en passievrucht. Wisten jullie dat pomelo ruikt naar mandarijn en citroen tegelijk, dat sterfruit ruikt naar gras en blaadjes, dat de pitjes van een papaja heel pikant zijn, dat een lychee ruikt naar zwembad en ontsmetting, dat een avocado zacht is en dat je bij mango en passievrucht denkt aan Capri Sun? Toch volgens de zonnebloemen haha! Het ene fruit viel in de smaak, het andere bij sommige niet. Maar iedereen deed zijn uiterste best om te proeven. 









Om de dag af te sluiten luisterden we naar het verhaal 'Wens'. Wat was dat een mooi verhaal! 


Woensdag startten we de dag met een begroetingskring. We keken naar een filmpje van verschillende begroetingen en deden dan een kringgesprek. We mochten dan zelf enkele begroetingen uitbeelden. We schreven ook de nog letter 'w'. Het 1e leerjaar herhaalde oefeningen tot 10 met de eierdoos en het 2e leerjaar leerde iets nieuw. We gingen aan de slag met de tafels! We mochten oefenen op 'wat is dat nu eigenlijk een tafel?' en hoe kan ik dat uitrekenen. Wat zijn ze enthousiast om dat te leren! 






Donderdag kreeg het 1e leerjaar Frans van Elke en leerde het 2 leerjaar wat meer over hoorwoorden. We gingen ook verder aan de slag met het schrijven van 'weg'. Tijdens de rekenles speelden de kindjes van het 1e leerjaar spelletjes van + en - tot 10 en leerde het 2e leerjaar meer over het begrip vermenigvuldigen. Wat doen ze dit al goed! Groepjes maken via het groepjesmodel, via het lijnmodel, elkaar een opdracht geven en de ander moest het uitrekenen en leggen. Wat een teamwork! De letterdief kwam ook nog langs en amai, je kan dit niet geloven! Zijn rugzak zat bomvol met allemaal letters! We hebben die dus heel snel in de letterboom gehangen. 














In de namiddag luisterden we naar enkele dierenkringen. Wat leerden we weer heel wat bij! Fatiha vertelde ons meer over de krokodil, Lara leerde ons kennismaken met haar cavia, Ferdinand bracht een knuffelkoala mee, Knudde wist heel wat te vertellen over de boa constrictor en Tuur bracht een velletje mee van een luipaard of cheeta en vertelde ons daar heel wat meer over. Wat was het een leerrijke namiddag! We kozen ook een nieuw project! Maud had zo goed als iedereen kunnen overtuigen met haar cakejes. Dus ja, jullie raden het goed! We hebben een bak/kookproject! We dachten ook al na over wat we allemaal willen doen en leren. 






Vrijdag was het een echte herhalingsdag. We speelden allerlei leuke taal- en rekenspelletjes. In de namiddag hadden we een leuke turnles die al iets te maken had met ons project! We speelden soepballetjesroof, dokter spaghetti, reactiespel bord, vork, mes en glas en het popcornspel. Wat hadden we veel plezier! We vierden ook de verjaardag van Knudde want hij wordt 7 jaar! HIEP HIEP HOERA vriend! 
















Op sommige foto's gaan jullie zien dat de kindjes hun mondmasker eventjes mochten uitdoen, dit komt omdat ze dan mochten praten en met een mondmasker is dat heel vervelend voor hen. Ze mochten dit dus doen voor hun presentatie en daarna moest het mondmasker direct terug aan. 



Volgende week mag iedereen vanalles meebrengen voor ons project! 

Fijn weekend! 


Foto's

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024