14 - 18 februari 2022

Hoipiepeloi zonnebloemen! 

Na een weekend te kunnen uitrusten waren we terug met iedereen samen in de klas. Wat de hele tijd ter sprake kwam dat het de laatste week is van onze mondmaskers. Joepie! Nog 5 dagjes op onze tanden bijten en dan mogen we die thuis laten. Wat zijn we allemaal blij! Wanneer we daar eventjes een gesprekje over hadden, was het tijd om te beginnen met onze vertelkring. Deze week mocht Lotte op de stoel zitten en deze leiden. Wat kunnen ze allemaal mooi vertellen en enkel het noodzakelijke vertellen. Super! 

We gingen ook snel aan het werk! Het was maandagochtend, het was tijd om te schrijven.... Dat vroeg dus om ons schrijflied! onze handen opwarmen, onze stem opwarmen terwijl we meezongen met het liedje en dan tekenen op de muziek. En wat is er leuker dan dat om het op onze bank te doen. Schrijven op de melodie van het lied. Natuurlijk stond onze bank dan vol en moesten we die eerst afkuisen. Dit zorgde voor kunstwerken op ons papiertje. Daarna herhaalde het 1e leerjaar enkele aangeleerde woorden en dan was het tijd om 'duif' te leren schrijven. We probeerden ook al eens een zin op te schrijven. We leerden zoals gewoonlijk een versje bij de letters. De 'd' is 'Dat doe je goed!', de 'ui' is van een uil. En weten jullie wat er toen gebeurde? We veranderden allemaal in een uil! We gingen op onze stoel staan, luisterden naar het verhaaltje en sprongen dan van onze stoel. Voor de 'f' gingen we op bezoek naar de koning die een frietjesfeest wou organiseren voor zijn verjaardag. Het versje die bij de 'f' hoort is dan natuurlijk ook 'frietjesfeest'. We begonnen allemaal te watertanden en hadden nu zoooooooveel zin in frietjes..             Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter 'Q' schrijven. We gingen ook aan de slag met rekenen, we herhaalden de getallen tot 20 en leerden iets moeilijker van cijferen. 












In de namiddag waren we eventjes verdeeld. De grote groep bleef bij Dominique en maakte de wens van Warre en Lotte waar. Slijm maken! Wat was dat leuk. Roeren, kleurtje kiezen, blinkertjes kiezen,... en dan roeren en kneden maar! 4 kindjes (Fatiha, Arjen, Tuur en Sayfoulla) mochten mee met Kyara naar de winkel. We gingen fruit en groentjes kopen voor onze volgende opdracht. We keken wat we allemaal konden gebruiken, keken naar de prijzen in de winkel. Wat zou duurder zijn en wat goedkoper? De kinderen wouden graag kunstwerken maken met fruit. Zo gezegd, zo gedaan. Na de speeltijd mochten we een eigen kunstwerk maken. Gelukkig hadden we voor genoeg fruit en groenten gezorgd! Toen de kunstwerken gemaakt waren, dan mochten we die uiteraard opeten. En wie dingen maakt of kookt, die moet ook opruimen en afwassen! 



















Dinsdag scheen het zonnetje en genoten we met volle teugen van de zon tijdens de speeltijd. We gingen ook zelfstandig verder aan het werk. Kijken naar ons bord, ons boek of oefening zoeken en aan de slag. Dit gaat zo goed, ik ben terecht super fier op alle zonnebloemen! Opdrachtje afgewerkt? Dan hangen we een magneetje. Het 2e leerjaar leerde wat een 'werkwoord' is en wat het verschil is met een meervoud. Niet gemakkelijk hoor! Het 1e leerjaar ging tijdens de rekenles, samen met Julie, zelfstandig aan het werk op de chromebooks. Kijken naar het getal en dit getal leggen met een eierdoos, kralenketting of staafjes en blokjes en dan controleren of we juist waren. Kruisje zetten of je juist was of niet. Opgepast voor zeurpieten want ze zouden wel stiekem eens durven zeuren. En leuk dat ze dat vinden om te doen! 










In de namiddag werkten we aan onze sociale vaardigheden. We speelden samen spelletjes op een eerlijke manier. We bouwden ook dingen, maakten puzzels, maakten opdrachtkaarten na met plus plus blokjes. Dit deden ze heel goed! Daarna kregen we speciaal bezoek in de klas. Els kwam een uurtje bij ons in de klas om les te geven! Dat vonden we wel heel leuk. Ze werd ontvangen met heel wat knuffels. We maakten een vrije tekst. Wat gooit de kok omhoog in zijn pan? Op de achterkant proberen op te schrijven. 








Woensdag gingen we tijdens de taalles opnieuw zelfstandig aan het werk, schrijven, denken, woorden zoeken, letters samenplakken tot woorden,... zinnen opschrijven. Pfoe, heel wat werk! We gingen verder met de getallen tot 20 en herhaalden + tot 100. 

Donderdag was het tijd voor de dierenkringen! Warre vertelde ons meer over de poes, Arjen nam ons mee in de wereld van de papegaai en Sytze vertelde ons meer over de oehoe. Wat deden ze dat goed! Daarna mochten we ook bakkersdozen versieren, waarom we dat gedaan hebben, dat vertellen we nog niet. 












Vrijdag was het een dag vol wind, we vlogen bijna weg! En de kinderen wisten ervan, opeens werd alles omgekeerd.. Truien omgekeerd aandoen, omgekeerd op de stoel gaan zitten/liggen,... Maar we hebben ook een beetje gewerkt. We werkten ons taal af en speelden enkele taalspelletjes. Voor rekenen gingen we aan de slag met rekenspelletjes over de dingen die we al geleerd hebben.



















In de namiddag waren we helaas al thuis door de wind. Hopelijk is iedereen veilig thuis. Wees voorzichtig allemaal! 

Prettig weekend!

Foto's

Om de week af te sluiten en het weekend in te zetten komt hier de 'grej of the day': 'Onze slangen sissen niet'. Rarara, wat ben ik?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'