7 - 11 februari 2022


Dag zonnebloemen, 

Hier zijn we weer! Op een vrolijke, zonnige maandagochtend startten we de kring met de vertelkring. Deze week was Knudde aan de beurt om deze te leiden. We hoorden opnieuw fantastische verhalen! Xander bracht glow in the dark spulletjes mee, dat moesten we natuurlijk eventjes uittesten. 
Flore bracht een boek mee van vos en haas waar ze in aan het lezen is en de titel past perfect bij ons project! Clémence bracht een doosje mee om zelf sushi te maken, mmmmm! En ze bracht ook een boekje mee met recepten voor elke dag. We keken natuurlijk eventjes wat we die dag eigenlijk moesten eten. Je kan dit op de foto hieronder vinden. De meningen over het gerecht waren verdeeld, sommigen vonden het lekker, anderen dan weer minder lekker. 

                                                   






Daarna leerde het 1e leerjaar de letter ‘sch’ van school schrijven ooooooofffff van scheerschuim! Het was eventjes geleden en dus nu het ideale moment om nog eens scheerschuim boven te halen en erin te schrijven! Knudde probeerde ook mijn naam te schrijven! Daarna leerden we ook de getallen tot 20 aflezen op de kralenketting, rekenrek,… Goed nadenken en het getal op de krijtbordjes schrijven! We leerden ook handig tellen. We kwamen tot de conclusie dat we het best eerst groepjes maken van 10. De kindjes van het 2e leerjaar gingen aan de slag met cijferen, we herhaalden nog eventjes wat we al geleerd hadden. 





In de namiddag mochten we onze eigen menu samenstellen. Dat was heel veel opzoekwerk maar vooral ook watertanden bij al deze lekkere gerechten! We leerden hoe we snel iets kunnen vinden in een kookboek en wat het verschil is tussen een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. We schreven op wat we op onze menu wouden en mochten onze menukaart versieren. We leerden ons ook aanmelden op de chromebooks en we leerden dingen opzoeken op google. Wat doen ze dat goed en wat een teamwork! 









Dinsdag was er een momentje voor Maud, ze had gewenst en voorspeld dat er ballonnen in de boom gingen hangen en ja hoor, opeens waren er ballonnen in de boom.. Met letters in! Zo kwam er nog een wens in vervulling. Het 1e leerjaar ging alleen aan de slag, rollen met de dobbelsteen en dat getal leggen met de kaartjes, rekenrek, kralenketting en blokjes en staafjes. Het 2e leerjaar ging een stapje verder in het cijferen, we leerden moeilijkere oefeningen! Pfoe, goed nadenken hoor. 



In de namiddag mocht elk groepje hun menu voorstellen aan de hand van een toneeltje. Wat hebben we goed gelachen! 





Woensdag leerde het 2e leerjaar 2 nieuwe hoofdletters! De G en O. Eerst zoeken in het grote alfabetboek naar woorden die beginnen met die letter en dan schrijven maar! Het 1e leerjaar leerde de getallen aanduiden op een kralenketting van 20 bolletjes. We leerden hoe we dat snel kunnen weten en dan mocht iedereen het ook eens aan het bord komen aanduiden. Wat doen ze dat allemaal zo goed! 




Donderdag was er een wedstrijd tussen het 1e leerjaar en Kyara. Wie had de meeste punten? Letters uit de zak nemen, benoemen en dan kijken of het juist is.. Kijk zelf maar naar de uitslag.. Ondertussen genoot het 2e leerjaar van een leuke les Frans van Elke. Wat leren we daar telkens zulke leuke liedjes. Het blijft in hun hoofd hangen! 




Wisten jullie ook dat we nu een steltenclub hebben op school? De stelten krijgen geen rust meer tijdens de speeltijd en wat is er nu leuker dan het leren aan elkaar en het samen proberen?! 





In de namiddag luisterden we naar enkele dierenweetjes uit het boek en gingen we verder met de hilarische toneeltjes. 


Vrijdag is een dag waar ze allemaal naar uitkijken, nee niet voor het weekend of voor de aperitiefjes ‘s avonds (want ja, als we de zonnebloemen mogen geloven dan kunnen ze dat goed!) maar wel voor de actuakring. We keken naar karrewiet en stelden opnieuw vragen aan elkaar. Heel wat kindjes van het 1e leerjaar kunnen dat ook al! En nog meer goed nieuws! De zon scheen dus dat betekende: WE GAAN NAAR BUITEN JOEPIE! We deden een taalles buiten. Rollen met de dobbelsteen, kijken met welke letter je een woord moet schrijven, lopen en springen op de trampoline en dan het woord bij de juiste hoepel schrijven. En dat was nog niet alles! Daarna mochten we springen op de springballen. Ik hoor jullie al denken, springen op de springballen? Wat heeft dat nu met leren te maken? Wel, het 1e leerjaar sprong met dr springbal naar de mand en daar zaten eitjes in. We sprongen terug, liepen naar binnen naar ons blad en keken welk nummertje we hadden. In het eitje zaten er letterkaartjes en daar moesten ze een woord mee maken en dat woord bij het juiste cijfer schrijven. Het 2e leerjaar nam een kaartje, sprong met de springbal naar de andere kant en moest dan nadenken of het woord achteraan met een t of d werd geschreven. In de juiste hoepel leggen en het woord schrijven. Wauw, bewegend leren, dat vinden wij fantastisch! 
























We vierden ook de verjaardag van Drieke want zij wordt op zaterdag 8 jaar! Hiep hiep hoera meid! 


En omdat we nog niet genoeg hadden bewogen, gingen we in de namiddag turnen! We gingen aan de slag met ons eigen lichaam. Dominique zei een getal en wij moesten dat proberen te maken. Eerst cijfers van 0 tot 9, daarna met een vriendje tot 20 en om het helemaal moeilijk te maken moesten we met 3 ‘100’ maken. Wat zijn ze allemaal creatief in het maken van de cijfers! Daarna gingen we aan de slag met hoepels en tennisballen. We stonden op een rij en om de beurt moesten we door de hoepels proberen te lopen zonder dat we werden aangeraakt, we gooiden ook de tennisballen naar elkaar. Om de dag af te sluiten en het weekend in te zetten, kwam de kriebelspin langs. 



































Het was een leuke, grappige, leerrijke week! Tot maandag allemaal! Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tweedaagse naar Koksijde

Laatste schoolweek

Schoolproject 'Hoe kunnen we een muzikale dag organiseren?'