7 - 11 maart 2021

Dag vliegende zonnebloemen, 

We startten de week met een wel heel bijzonder moment! We startten niet met de vertelkring maar met een les van Bart, de papa van Clémence. Hij kwam ons meer vertellen over hoe de mensen in de Middeleeuwen bakten en aten. Wisten jullie dat ze vroeger wel konden zeggen ‘eet je bord op’ want dan was hun bord een stuk brood! Dat ze ook van kleine eitjes, grote eieren maakten? Bedankt Bart om ons zoveel bij te leren op een hele leuke en grappige manier! We hebben genoten! 


Daarna was het tijd om aan het werk te gaan. Lekker schrijven op de tafel! Daarna ook op blaadjes. Hmmm, goed nadenken.. Wat hadden we ook alweer voor de vakantie geleerd? Eventjes opfrissen! 



In de namiddag was het vertelkring, deze week was Arjen onze kringleider en deden we een brainstorm voor het project. We brachten allemaal leuke spulletjes mee om te tonen aan de andere kindjes en hen proberen te overtuigen. Jozefien had een strip mee en had ook zelf al eens een strip gemaakt, Tuur bracht een vliegtuig mee, Drieke een helm om in de mijnen te werken, Clémence een boek over het ontstaan van de wereld, Eliyah bracht een bal mee, Flore bracht een diamant mee en een boekje over de kleuren, Fatiha had een koffer mee met kappersspullen. Dit waren hun vragen: 

- Jozefien: Hoe schrijf je boeken en strips? Kunnen ze ook een boek met meerdere mensen schrijven of is het telkens maar 1 iemand? En hoe kleuren ze de tekeningen in? Hoe maken ze de voorkant van een boek/strip? 
- Xander: Hoe kunnen tennissers zo hoog slaan? Hoe worden verkleedkleren gemaakt? 
- Knudde: Hoe vuren ze de kanonnen af zonder dat deze ontploft? Waarom is de mast van een schip zo hoog? 
- Sytze: Hoe wordt alle drankjes gemaakt? Hoe worden wolken gevormd? 
- Eliyah: Wie is de beste profvoetballer is? Welke voetbalploegen bestaan er allemaal? Hoe worden pantoffels gemaakt? 
- Sayfoulla: Hoe maak je goud? Hoe maak je daar juwelen van? 
- Ferdinand: Bestaan piraten nog? 
- Amber: Hoe maak je zwarte elastiekjes? En hoe komt het dat het rekbaar is om in je haar te steken? 
- Clémence: Hoe is de wereld ontstaan? Hoe komt die bol daar en waarom is die ontploft? Hoe is de eerste boom dan ontstaan? Hoe komt het dat de ene planeet warmer is dan de andere planeet? Hoe komt het dat je hoog in de lucht niet meer kan ademen? Hoe komt het dat glas doorzichtbaar is? 
- Drieke: Wat zit er allemaal onder de grond? Wat gebeurt er allemaal in de mijn? Hoe dun is de vleugel van een vlinder? Hoe kan je hout snijden? 
- Flore: Hoe komt het dat je kleuren ziet als je een diamant in de zon houdt? Hoe maak je de verschillende kleuren? 
- Tuur: Welke vliegtuigen bestaan er allemaal? Hoe komt het dat vliegtuigen kunnen blijven vliegen? Waarom hebben vliegtuigen een achtervleugel nodig? Waarom kunnen stuntvliegtuig ronddraaien? 
- Warre: Bestaan er ook vliegtuigen waar er niemand in moet zitten? Bestaan er vliegtuigen die vanzelf vliegen? Waarom moet je zo goed voor de natuur zorgen? Waarom hebben ze speciale machines nodig in de mijn? 
- Fatiha: Wat heeft een kapper allemaal nodig om haar te knippen? Hoe werkt een haardroger en stijltang? Hoe maken ze het metaal voor de scharen? Waarom is een stopcontact zo gevaarlijk? Waarom gaat glas kapot als je het laat vallen? 
- Arjen: Welke soorten draken zijn er allemaal? Hoe spring je uit een vliegtuig als hun motor in brand staat? 
- Lara: Hoe hebben ze de naam van ‘cave club’ gekozen? Hoe hebben ze de beslissingen gemaakt over de maanden? Hoe is de volgorde bepaald? 
- Amalia: Hoe komt het dat de geur van parfum zo lekker ruikt? Hoe kunnen de mensen van carnaval zich zo mooi schminken? 
- Wout: Hoe kunnen piraten zo goed vechten? Hoe maakten de piraten een schip? Waarom hadden de piraten een schat nodig? 
- Maud: Hoe wordt kaas gemaakt? Wordt kaas met melk gemaakt? Hoe wordt snoep gemaakt?
- Alicia: Hoe worden poppen gemaakt? Waarom mogen er geen dieren meer in het circus? Waar sliepen de oermensen? 
- Lotte: Hoe komt het dat knuffels aan de buitenkant zo zacht zijn? Hoe maken ze de vormen van knuffels? 
- Lily
: Wat betekenen de verkeersborden? Hoe hebben ze de baan gemaakt waar we op rijden? 









Dinsdag kregen we een leuke Franse les van Elke! Terwijl het 1e leerjaar iets nieuws leerde van taal. We zeggen ‘ik loop’ maar ‘Jozefien loopt’, ‘ik roep’ maar ‘Wout roept’… Wat gek, er kwam telkens een ‘t’ bij! Het 2e leerjaar ging op restaurant en moest berekenen hoeveel we moesten betalen maar ela, we hadden ook een kortingsbon! Eventjes opnieuw berekenen.. We hoorden sommige hersenen kraken hihi. 









Even gek doen tijdens de middagspeeltijd moet ook kunnen! 


In de namiddag kwamen we het antwoord van de Grej of the day te weten! Het was ‘pompoen’. En we stemden voor een nieuw project! Het was een spannende strijd maar uiteindelijk gingen we voor ‘vliegtuigen’. We kregen ook hoogbezoek van enkele primula’s! Ze kwamen ons uitnodigen voor hun modeshow. Spannend! 








We luisterden ook nog naar een dierenweetje en deze keer ging het over de suikereekhoorn. Hé, die heeft precies vleugels zoals een vliegtuig! 


En tijdens het stil kwartier genoten we van het zonnetje met een boekje. 



Woensdag was het feest! Jozefien was jarig! HIEP HIEP HOERA! Proficiat meid! We genoten ook van het zonnetje en zochten elk ons plekje in het bos om te lezen. Zalig met het zonnetje op ons snoetje. En heel gek, er groeiden precies boeken in onze bomen. 














Donderdag leerde het 1e leerjaar de cijfers in het Frans door te hinkelen, ze waren heel enthousiast! Het 2e leerjaar leerde ondertussen wat een bijvoeglijk naamwoord is. Het was prachtig weer en daarom genoten we van het leesmomentje buiten in het bos! Romanie kwam ook eens piepen en luisterde mee hoe het 1e leerjaar aan het lezen was. Wat is ze trots! We gingen ook op de boomstammen gaan zitten bij de kleuters en we leerden hoe een vliegtuig opstijgt en landt, wat je moet doen tijdens het opstijgen en landen, hoe onze valiezen in het vliegtuig komen, dat je door de controle moet,... 














Vrijdag werkten we nog heel flink verder. We gingen ook eventjes naar buiten voor een zoektocht in het bos. Dat was 1 van de wensen van Wout. Er werden allemaal cijfers in het bos verstopt. Wanneer ze eentje gevonden hadden moesten ze die in de juiste volgorde leggen. Daarna herhaalden we ‘sprongetjes maken van 2’ en dat is ook meegenomen voor het 2e leerjaar want dat is voor hun tafel van 2 een goede herhaling. Springen en goed nadenken! 
Toch ook eventjes voor de zekerheid checken of Jarne wel tot 20 kan tellen.. En terugtellen! En ja hoor, hij kon het!








Daarna mochten we genieten van de modeshow van de primula’s. Ze hadden een project over mode en kledij en hebben hun eigen kleren ontworpen en wij kregen de kans om die mooie outfits te bewonderen op de catwalk! Wauw, prachtig gedaan! 


In de namiddag kwam er nog een wens uit van 3 kindjes van Xander, Clémence en Ferdinand. Zij wouden graag eens de baas zijn en dat mochten ze. De baas over de turnles. Wat deden ze dat goed! Het was een leuke turnles met verschillende hoekjes. Het zijn geboren turnleerkrachten! Heel goed gedaan hoor! 















Enkel weetjes: 
✈ Maandag gaan we naar de bib! Als je dus geen bibzak hebt in de klas, breng eentje mee
✈ Dinsdag gaan we op uitstap naar het vliegveld in Wevelgem. We vertrekken om 13u00. 

Prettig weekend! 

Grej of the day: 'Ik vlieg met mijn handen en kijk met mijn oren'. Rarara, wat ben ik? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'