9 - 13 mei 2022
Dag zonnige zonnebloemen,
Met de zon en heel wat zonnecrème op onze snoet, gingen we de week samen tegemoet. Met de ramen open om een fris briesje de klas binnen te laten komen, startten we met de vertelkring. We kregen een moeilijke opdracht: ons weekend vertellen un 1 minuut. Goed nadenken dus wat we wouden vertellen. Na te hebben genoten van de vele verhalen, gingen we aan de slag met taal. Het 1e leerjaar nam hun schrijfpotlood beet en ging zelfstandig aan de slag met het schrijven tussen de schrijflijnen. Het 2e leerjaar herhaalde nog eens de spellingsregels die we hadden geleerd de laatste weken. In de rekenles moesten we goed nadenken want er stond voor iedereen een toets op de planning. Natuurlijn gingen we ook naar buiten, om te lezen! Joepie! Vol enthousiasme namen we ons leesboek en kozen het leukste leesplekje uit. Voor de ene was dat in het bos, voor de andere in een kamp, op een bank, in een ton, op de groene stoeltjes met bankjes aan, in de het gras, in de boom,… Kortom, iedereen vond zijn eigen plekje.
Dinsdag gingen we verder aan de slag met de klok. We leerden dat er 24u zijn in een dag en dat er een verschil is tussen 1u en 13u. We leerden dus de uren in de nacht en ochtend en de uren in de middag en avond. Niet gemakkelijk hoor! We mochten daarna zelfstandig oefenen op de klok. Tijdens de taalles speelden we een spelletje. Ik las een verhaaltje voor waar 1 bepaalde letter of klank centraal stond. Aan de kindjes om te raden welke letter. Wanneer ze dachten dat ze het wisten, schreven ze het op hun krijtbordje en staken ze het in de lucht. Daarna hadden we nog een leesles en herhaalden we de leestekens.
In de namiddag was het eindelijk tijd voor ons proefje met wormen en onze bokaal. We hadden verschillende dingen nodig: zand, water, aarde, blaadjes en natuurlijk ook de wormen. Tijdens de middagspeeltijd hebben heel wat kindjes een wormenzoektocht gedaan en wat een succes! Ze vonden heel wat wormen voor ons proefje. We wisselden de laagjes af: eerst water, zand, water, aarde, water, zand, water en aarde. Dan een paar wormen erop en op de wormen legden we blaadjes. We merkten ook op dat de wormen eigenlijk in de donker leven, onder de grond. Hoe kunnen we dat nu oplossen zodat het in onze bokaal ook donker is? We hangen er een zwart blad rond! Nu moeten we een paar dagjes geduldig afwachten en vrijdag mogen we kijken of er al iets veranderd is. We zijn allemaal heel nieuwsgierig naar wat er zal gebeuren. Daarna leerden we ook het verschil tussen een wesp en een bij en hoe de bloemen de bijtjes lokken. Dat komt door hun mooie kleur en geur, wisten jullie dat? Goed om te weten: in de na
middag waren de zonnebloemen zelf de fotograaf. Ze trokken foto's van elkaar wanneer ze bezig waren met hun proefje of wanneer ze aan het spelen waren.
We deden ook nog een vrije tekst: we moesten verschillende insecten combineren en dit werd dan ons eigen, verzonnen insect. We verzonnen hier ook een leuk verhaaltje bij. Zo konden sommige insecten springtouwen, zwemmen in een zwembad,... Kijk gerust mee naar de mooie en leuke resultaten!
En natuurlijk was er ook nog de grej of the day. Het was de mier! Het zijn echt hele sterke dieren hoor!

Woensdag kwamen er al heel wat bloemetjes piepen. de zaadjes zijn eindelijk aan het groeien en dat wouden we eens van dichtbij bekijken.
Donderdag startten we de dag eens anders. We gingen eerst aan de slag met rekenen. Het 2e leerjaar ging de tafels nog eens herhalen. Het 1e leerjaar herhaalde nog eens de digitale klok en enkele kindjes leerden al de moeilijke oefeningen tot 20. Na de speeltijd was het dan tijd voor taal. We leerden wat een onderwerp is in de zin en hoe we die kunnen zoeken en natuurlijk ook vinden want… Wie zoekt die vindt!
In de namiddag was het tijd voor 2 muziekkringen van Drieke en Jozefien! Drieke liet ons kennismaken met een liedje van Boudewijn De Groot. We luisterden naar het liedje ‘Verdronken vlinder’. Jozefien koos voor het liedje ‘1 op een miljoen’ van Metejoor. Ze bracht haar eigen radio en cd mee om het ons eens te laten horen. We leerden ook nog meer over de bijen. Wat doen ze? Wat zijn honingbijen? Hoe maken ze honing? En toen zat de dag er alweer op.
Vrijdag werkten we de taal- en spellingslessen af. En we speelden rekenspelletjes om de klok, + en - tot 20 en 100 en de tafels in te oefenen. We zongen ook voor Amber want zij was jarig! HIEP HIEP HOERA!
In de namiddag was het eindelijk zover. We mochten eens piepen naar onze wormen! Wat is er nu al gebeurd? Nu moeten we tot volgende week vrijdag wachten om nog eens te mogen piepen. We keken ook naar karrewiet.
Belangrijk! Dinsdag gaan we zwemmen!
Prettig weekend!










































Reacties
Een reactie posten