Themaweek 'Wanneer ben ik zichtbaar in het verkeer?'

Dag indianen, 

Op maandag mochten we eindelijk proberen om een echte indiaan te worden! We gingen naar Poperinge en startten de dag met een ritje op de pony en we moesten ook de weg zoeken in de donker in een speleobox. We speelden ook nog een echt indianenspel. We kregen een vraag en een plattegrond en moesten via de kaart het antwoord proberen te vinden. Kaartlezen, dat kunnen we al als de beste! 
















In de namiddag mochten we boogschieten, pijl in de boog, mikken en schieten maar. Mag ik jullie vertellen dat er heel wat pijlen in de hoge struiken en netels vlogen? Toch hebben ze het heel goed gedaan! Iedereen deed echt zijn best en na een aantal pogingen schoten ze toch al eerder richting de roos. Na het boogschieten deden we enkele samenwerkingsspelen. We moesten proberen om de wip in balans te krijgen en daarna mochten we ook een wedstrijdje touwtrekken doen. Na deze spelletjes mochten we een hoogteparcours doen. Klimmen over banden, evenwicht houden op touwen, slingeren van touw naar touw,... en dan werd het moeilijker.. We moesten een parcours doen over water. Pas op, want als je in het water valt, dan sta je met je voeten in het slijk of in de klei. Sommige vonden dat heel leuk. Je kan het ook beschouwen als een gratis pedicure :). Moe maar voldaan keerden we terug naar school. 

























Dinsdag werkten we nog een beetje aan taal en spelling, we herhaalden heel wat dingen zodat het niet de kans krijgt om al weg te vliegen. Na de speeltijd mochten we lezen en dan was het de bedoeling dat we nog meer gingen oefenen rond de euro. We leerden ook de paraplu van meten en voor we begonnen aan de euro kwam er een heel gesprek over de koning. Want wisten jullie dat het hoofd van de koning op de achterkant van de euromunten staat? Zo kwam ons gesprek op gang. Dan vroegen ze zich af hoe de biljetten en muntjes gemaakt werden. Dat gingen we bekijken via een filmpje. Kyara had een briefje mee, eventjes kijken of het wel een echt briefje was. 





In de namiddag hadden we onze eerste verkeersles. We leerden wat veilig was en onveilig was. We leerden ook op een veilige manier de straat oversteken. Wanneer er een auto kwam, dan zeiden we bedankt om te stoppen. We leerden ook wanneer we van een politieagent of gemachtigd opzichter mogen oversteken en wanneer we moeten stoppen. En wat als we een straat moeten oversteken en er is geen zebrapad? We keken ook naar de veiligheid van fietsen. Wat is er allemaal aan de fiets die ervoor zorgt dat je zichtbaar bent in het verkeer? Wat als we geen lichten hebben? Dan hangen we er lichten aan! Wit vooraan en rood achteraan. We leerden ook met Fien wat mooie manieren en geen mooie manieren waren. Daarna moesten we ook nog bewegen op muziek. Goed luisteren en op het ritme van de muziek bewegen. We kregen ook elk een lint en lieten ons lint op de muziek dansen. 















Woensdag mochten we tijdens de taalles volledig zelfstandig werken. We kwamen af en toe wel eens tonen wat we al gedaan hadden. In de rekenles speelden we spelletjes rond de euro maar ook optellen tot 20 en 100 en we maakten nog oefeningen rond de liter. 







Donderdag luisterden we in de ochtend naar de muziekkring van Xander en Ferdinand. Xander liet ons kennismaken met zijn nonkel die nog zanger is geweest en hij bracht ook zijn elektrische gitaar mee. Ferdinand bracht een instrument mee die de meeste kindjes nog niet kenden: een althoorn. Hij liet ons ook eens horen hoe dat klinkt. We werkten nog een beetje zelfstandig verder aan taal en in de rekenles mochten we opnieuw enkele spelletjes spelen: betalen, teruggeven, visjes kopen, sparen voor speelgoed, optellen en aftrekken tot 20 en 100, de liter,... Kortom, we hadden een leuke voormiddag. 



In de namiddag gingen we nog een beetje verder met het verkeer. We keken naar veilige en onveilige situaties en we leerden ook enkele verkeersborden. Daarna was het tijd om en fietspacours te doen. Rekening houden met alles wat we al geleerd hebben: politie volgen, rondpunt nemen, voorrang geven, op tijd stoppen, de verkeersborden,…










Helaas moesten er ook boeven opgepakt worden en kwam de ambulance ook in aanmerking door een verkeersongeval. Gelukkig kwam iedereen er met een klein schrammetje of geen schrammetje van af. 


We kregen ook een lekker stukje cake van Julie. Ze vond het dit jaar zo leuk in onze klas, dat ze ons wou bedanken. Ze bakte speciaal haar lekkerste cake. Smullen maar! Danku Julie om ons dit jaar zo goed te helpen en te ondersteunen! 

Vrijdag gingen we in de ochtend naar ‘De Link’ waar er een tentoonstelling was van de kunstacademie. We zagen echt prachtige kunstwerken! Eens we terug op school waren mocht het 2e leerjaar een rekenspel spelen op de chromebooks waarbij ze de dieren die uit de dierentuin waren ontsnapt, opnieuw in hun kooi moesten steken. Pfoe, veel nadenken! Het 1e leerjaar speelde nog wat eurospelletjes. 












In de namiddag gingen we verder met ons miniproject over het verkeer. We keken naar veilige en onveilige situaties en leerden al enkele verkeersborden. 


Prettig weekend! Het laatste weekend voor de zomervakantie. 

Nog enkele belangrijke puntjes:                                           - dinsdag: pardoes. Doe goeie stapschoenen aan!! Neem je lunchpakket mee en voldoende water.                             - donderdag: laatste schooldag. Let op: halve dag school! 

Breng maandag ook een grote zak mee voor al jullie mappen en boeken in te stoppen. 

Foto’s


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2