Project 'Hoe was het om te leven in de oertijd?'
Deze week startten we met ons project, eindelijk! Iedereen was zo enthousiast. Heel wat kindjes brachten ook al wat spulletjes mee. Hierdoor leerden we al heel wat bij: denk maar over hun huizen, de mammoet,… Flo en Lotte hadden ook een dierenvelletje mee en we merkten dat het inderdaad wel lekker warm was.
We deden ook een vertelkring, Sayfoulla was de kringleider van dienst. We werkten natuurlijk ook wat vandaag! In de rekenles ging het 2e leerjaar aan de slag met herhalen van het getalbegrip tot 20 en we lazen met Janne een tekst over de oertijd en maakten daarbij een mindmap. Het 1e leerjaar ging aan de slag met het getalbegrip tot 10.
In de namiddag gingen we ook nog verder met ons project. We hadden al geleerd hoe de ‘huizen’ er toen uitzagen en we kregen de opdracht om ook zo’n huis te bouwen. Met takken, bladeren,… Na de speeltijd was het tijd voor muzische. We werden in 2 groepen verdeeld. De ene groep ging mee met Dominique naar boven om daar grotschilderijen te maken met handen, penselen,… De andere groep bleef beneden in het bos en deed een dramaspel bij Kyara. Eerst hun ‘huizen’ afwerken en dan moesten ze op jacht naar een mammoet. Kledij ervan maken en eten, dat hoorde er zeker bij! Ook een bed maken en vuur maken, dat wisten we al hoe dat moest. Wat hebben we deze middag genoten.
Dinsdag wisselden we van groepjes. Nu mocht het ander groepje mooie grotschilderingen maken bij Dominique en het groepje van bij Dominique mocht nu hun huis in het bos afwerken.. Samenwerken, dat was ons doel voor vandaag! Ze deden dit echt super flink. Helaas stort een huis af en toe eens in.. Maar geen probleem, dan beginnen we gewoon opnieuw.
En een beetje regen houdt ons niet tegen. Eventjes verwarmen bij het vuurtje.
We leerden in groepjes per 2 een chromebook aansteken en aanmelden. Niet gemakkelijk! Goed kijken op welke toetsen ik moet drukken. Daarna keken we naar verschillende filmpjes over de oertijd.
We leerden ook een nieuwe hoofdletter! Joepie, nu kunnen zowel Flore, Jules en Jozefien hun naam al met een hoofdletter schrijven! We leerden ook mol schrijven en de cijfers.
Woensdag stond in het 1e leerjaar in teken van schrijven. We werkten verder aan ‘mol’ en leerden ook de rest van de cijfers schrijven. Dat deden we uiteraard op onze bank. Sommigen maakten er dan ook een echt kunstwerk van! Het 2e leerjaar gingen verder aan de slag met het herhalen van lange en korte klanken en speelden enkele rekenspelletjes om de getallen tot 20 te herhalen.
Op donderdag startten we de dag met enkele leuke gedichtjes. We bespraken ze en mochten zeggen wat we ervan vonden.
Het 2e leerjaar ging ook nog aan de slag met enkele herhalingsspelletjes. Het 1e leerjaar ging verder met het leren lezen van mol en woorden leggen met hun klikklakboekje en letterkaartjes. We leerden ook de begrippen meer en minder.
Flo was vandaag jarig, dit vroeg dus om het zingen van een liedje en versieren van de taart. HIEP HIEP HOERA meid! Flo koos als klascadeautje een langere speeltijd.
In de namiddag mochten we ook vrij spelen in de klas. Dingen bouwen met de kaplablokken, tekenen, met de plasticine spelen, uno spelen,.. We maakten ook tanden uit klei voor onze ketting. We knutselden ook nog botten en vuur. Het was een leuke namiddag.
Vrijdag was het tijd voor karrewiet. Dan mocht het 2e leerjaar mee met Janne en de leesmama’s om taal- en leesspelletjes te spelen. Het 1e leerjaar ging ook aan de slag met de herhaling van de aangeleerde letters. In de rekenles speelden we herhalingsspelletjes om te kijken wat we nog wisten van deze week.
Voor het verlengde weekend begon, gingen we nog gaan turnen. Het was een turnles volledig ingekleed in ons project. Denk maar aan mammoettrekken en nog heel veel meer. We deden een echte oertijdestafette!
Maandag is er een kindvrije dag! Er is dus geen school. Geniet van jullie verlengd weekend!



























































































Reacties
Een reactie posten