Project 'Hoe was het om te leven in de oertijd?'
Dag zonnebloemen,
Deze week startte met een extra dagje weekend en aan de vertelkring te horen, hebben jullie er wel van genoten. Daardoor startte onze schoolweek op dinsdag, wat is dat gek!
We gingen in de taalles direct aan de slag. Het 1e leerjaar leerde hun 3e woordje: beer. We luisterden naar het berenlied. Het 2e leerjaar mocht bij Janne naar een verhaal luisteren over konijnenoren. Het was een heel grappig verhaal. Daarna losten we vraagjes op. We genoten ook van ons leesmomentje buiten. Wat was dat lang geleden! Ze vonden al snel de groene stoeltjes/bankjes terug.
In de rekenles herhaalde het 1e leerjaar het schrijven van de cijfers. We werkten ook al verder aan kleiner dan, groter dan en gelijk aan. Het 2 leerjaar mocht diep in hun hersenen graven want ook wij herhaalden groter dan, kleiner dan en gelijk aan. Maar daar stopte het niet. Ook de plussommen tot 20 kwamen piepen. Hoe zat dat ook alweer? Eventjes denken!
In de namiddag deden we een kookactiviteit met de primula's. De primula's krijgen een hele belangrijke taak: ze worden dit schooljaar peter of meter van een zonnebloem. Het is de bedoeling dat ze voor elkaar zorgen, dat ze bij elkaar terecht kunnen wanneer er iets is,... Eventjes tijd voor een grote glimlach want we zijn allemaal zo blij om een peter of meter te zijn (en ook om een petekind of metekind te zijn).
Daarna gingen we naar boven en namen we de pompoenen onder handen. In stukken snijden, schillen, in stukjes en schijfjes snijden en de steamer in. Helaas waren de pompoenen nog niet zacht genoeg en moesten we tot woensdag wachten om te proeven.
Donderdag scheen het zonnetje en begon het net voor de middag lekker warm te worden buiten. Daarom gingen we naar buiten. Het 2e leerjaar maakte op een wel heel speciale manier hun toets! Op de grond, of niet helemaal.. Op een groen stoeltje! In het zonnetje natuurlijk. We genoten ook van ons leesboek en het bos. Wat een zalige combinatie!
Het 2e leerjaar leerde ook wat themawoorden. Denk maar aan het woord ‘de bende’. Eventjes een bende vormen en afspraken maken.
Het was ook boekenkring. Enkele kindjes mochten al vertellen over hun lievelingsboek. We waren niet helemaal klaargeraakt dus gingen we er op vrijdag mee verder.
Na de middag moesten we samenwerken. We kregen een plattegrond van onze school en daar stonden kruisjes op. We moesten goed kijken waar het kruisje was en als we juist waren, dan zagen we daar een prentje hangen die iets te maken heeft met de oertijd. In het doosje die erbij stond, zaten er kleine kaartjes. We moesten hier een kaartje uitnemen en die dan op ons blad kleven. Op hun blad stond de uitleg van de foto. Niet gemakkelijk! We werken dit maandag af.
Om de dag af te sluiten deden we een muzieklesje met muzieknoten en genoten we ook van het poppenspel van Flo en Jozefien.
Vrijdag deden we eerst nog de rest van de boekenkring. Welke leuke boeken had iedereen mee! Het waren er van alle soorten: prentenboeken, encyclopedie, boeken met geluiden, informatieboeken, verhaaltjes die ze zelf konden lezen, voorleesboeken,... Kortom, iedereen had echt zijn eigen lievelingsboek mee. Maar ook kwam Marleen ons opnieuw vergezellen in de klas. Ze hielp met het lezen in het tweede leerjaar. We deden een leescircuit. Denk maar aan: woorden lezen, woorden leggen met letterkaartjes, kruiswoordraadsels maken, race naar de top, lezen met de mini loco of gewoon gezellig lezen in ons boek. In het 1e leerjaar werd er ook volop geoefend: letters schrijven in de confetti, woorden stempelen, dobbelsteenlezen, patronen tekenen,...
Het 1e leerjaar mocht ook in de rekenles verschillende spelletjes spelen om de aangeleerde dingen verder in te oefenen en te herhalen. Wat speelden ze allemaal mooi samen! Om de ochtend af te sluiten, deden we met iedereen samen een just dance.
De week werd zoals gewoonlijk afgesloten met een leuke turnles! Trekken, sleuren, sluipen,… we deden het allemaal.
Volgende week dinsdag is het verjaardagsforum.
Prettig weekend!

















































































Reacties
Een reactie posten