Project 'Hoe was het om te leven in de oertijd?'

Dag zonnebloemen, 

Na het weekend waren we terug helemaal klaar om erin te vliegen. We deden zoals gewoonlijk de vertelkring. Er werden opnieuw hele leuke dingen gedaan tijdens het weekend. Soms zou je wel eens een vlieg willen zijn om hen zo te zien genieten tijdens het weekend :). Na de vertelkring gingen we ook aan de slag. De kindjes van het 1e leerjaar leerden het woordje 'beer' schrijven en de kindjes van het 2e leerjaar gingen aan de slag met de hoofdletter 'H'. 'Welke was dat nu ook alweer?' was een vraag die onmiddellijk werd gesteld.. Wel.. Diegene waarbij je tegen het raam moet ademen.. Eventjes testen dus!




In de namiddag leerden we nog een beetje meer over de oertijd. We leerden hoe hun huis eruit zag, wat een akker is, wat ploegen is,... En we werkten ook ons spel van vrijdag af. We hadden allemaal kaartjes verzameld en nu moesten we die op de juiste plaats op het blad kleven. Ook nu leerden we nieuwe dingen bij: een sabeltandtijger werd ook wel een simodon genoemd, we leerden wat een hunebed is, dat een archeoloog dingen opgraaft en onderzoekt van vroeger, wat de ijstijd precies is,... Om de dag af te sluiten genoten we van een verhaal die Flo mee had. 'Ik ben niet (heel erg) bang om alleen te zijn'. Daarna gingen we in gesprek. 'Wanneer of van wat ben jij bang?'. Er kwamen hele mooie dingen uit. 

Dinsdag mocht het 1e leerjaar eens mee met Janne om de dingen die we al geleerd hadden, te oefenen. In de rekenles gingen we aan de slag met 'de euro'. Het 2e leerjaar speelde eurospelletjes en het 1e leerjaar leerde ook echt betalen. Niet zomaar, maar telkens met een briefje van €5 en muntjes van €1. Wat was dat leuk om te doen! Zo oefenden we op het doortellen vanaf 5. 





We genoten ook van het leesmomentje in de klas. Eventjes een leuk leesplekje kiezen en lezen maar. 




In de namiddag was het vrij hoekenwerk. We konden met de kaplablokken spelen, de plusplusblokjes, strijkparels, plasticine, spelletjes, het winkeltje,... We maakten hele mooie dingen! En bovenal, we speelden heel mooi samen. Kijk maar! 










We hadden ook verjaardagsforum. Alle jarigen van augustus en september werden in de bloemetjes gezet. Er werd ook heel wat gesmuld! 



Om de drukke dag af te sluiten, genoten we van een rustig momentje in de kring. Ze kregen een moeilijke opdracht.. 'Waarom verdien jij vandaag een pluim?'. Er kwamen hele mooie dingen uit: ik hielp een kleuter omdat hij aan het huilen was, omdat ik heb doorgezet vandaag, omdat ik flink het gelezen en het al goed lukt, omdat ik mijn letters mooi heb geschreven, omdat ik samen een toren met de kaplablokken heb gebouwd,... Ze konden dit echt al heel goed van zichzelf zeggen. We mochten elkaar ook eventjes onder handen nemen met de pluim. Over elkaars gezicht strelen.. Oepsie, dat kietelt toch wel een beetje!











Weetje: Mensen in de oertijd waren heel slim. Ze konden water koken zonder pan. Maar hoe doen ze dat? Eventjes brainstormen:

  •           Sytze: ze moesten een kampvuur maken met een platform bovenaan en dan een velletje van een dier en dan water erin
  •          Eliyah: ze kookten het water in de grond door eerst een put te graven en dan vuur erin en daar het water op
  •          Guillaume: water in hun mond doen en dan boven het vuur gaan staan
  •          Tuur: een potje maken van klei en dat super sterk maken en dat op het vuur zetten om het water te koken
  •       Sayfoulla: eerst put graven en takken erin, vuur maken en dan water erin doen
  •           Loeka: houten potje maken, daar draaiden ze stevige dingen op om water in te doen en dan boven het vuur
  •         Xavi: put graven, vuur maken in de put en dan de pot erop met water in
  •           Amber: ze graven een put in de grond en dan met modder mooi glad maken en daar water in doen ofwel potjes maken van klei en daar water insteken
  •           Lotte: ze maken een put in de grond en maken van klei een potje en stoppen dat in de put en doen ze er water in en begraven ze en dan maken ze vuur erboven ofwel water in een potje stoppen en dan stoppen ze het in de oven
  •           Xander: bot van een dier opensnijden, daar water in doen en boven het vuur houden
  •           Jules: touwen aan het gaatje in de oven en het water in een pot steken en het daar aanhangen
  •          Wout: put graven in de grond en ze doen daar water in en dan de put terug dicht en zo warm laat worden
  •          Mathiz: ze maken een pot en zetten dat in de oven met water in, eventjes wachten en dan is het klaar
  •       Jolien: een put graven en dan doen ze er vuur in, aarde erin en dan het water
  •          Flo: ze hebben een potje en dan doen ze daar water in en het dekseltje erop en dan wachten ze tot het warm is
  •      Gust: ze doen water in de put en dan maken ze achter de put een vuurtje zodat het kan opwarmen

Uiteindelijk kwam we erachter dat ze dit deden met de blaas van een varken. 'Ieuw, met een blaas?!' Dat was een opmerking die toch wel heel snel naar boven kwam haha. 

Woensdag startten we de dag met een moeilijk spelletje. We stonden allemaal in een lange rij. Eliyah kreeg een zinnetje te horen en vertelde dit door aan de volgende. Zo gingen we de volledige rij af.. Denken jullie dat de zin er op het einde juist uitkwam? Ik kan jullie het antwoord verklappen.. Nee haha, het was totaal iets anders! Maar we hebben toch wel plezier gehad. 








We kregen ook nog leuk bezoek in de klas! Maud kwam nog eens langs. We gingen in de kring zitten en mochten allemaal vraagjes stellen aan Maud. Wat waren we blij om haar nog eens terug te zien. 

Donderdag ging het 2e aan de slag in hoekenwerk: hoofdletter 'H' afwerken, op de chromebook, codetaal ontcijferen en daarbij de woorden stempelen, bingo spelen, slangenspel,... We herhaalden alles op een andere manier maar met iets moeilijkere woorden. 




Het 1e leerjaar ging verder aan de slag met het woordje 'an'. We kregen nieuwe letters in ons klikklakboekje en dus moesten we ook eens eventjes oefenen. Wat doen ze dat al goed! 



In de namiddag maakten we een mammoet. We knipten deze eerst uit, mochten deze dan een kleur geven dat we zelf wouden. Maar wat heeft een mammoet nog...? Natuurlijk, haar! Heel veel haar! Dat betekent dus dat wij de mammoet haar moeten geven. Maar hoe zouden we dat kunnen doen? Ons eigen haar afknippen en opkleven? Nee, natuurlijk niet! We deden het met wol. We kozen een mooi kleurtje, we moesten dit knippen en dan opkleven. 








Vrijdag was het in de voormiddag heel rustig. De kindjes van het 1e leerjaar waren naar het clb. Het 2e leerjaar bleef op school. We werkten onze toets van taal af en we speelden ook nog leuke rekenspelletjes. Soms was het heel spannend. Ze deden het allemaal heel goed! We oefenden ook op onze ict-vaardigheden. Een chromebook nemen, aanmelden en naar classroom gaan. Pfoe, wat een opgave! Maar eenmaal het gelukt was, konden we direct aan de slag. 





In de namiddag hadden we een turnles. We moesten met ons lichaam weven, we speelden 'oermensje mag ik overlopen', we sprongen ook van een rots en moesten een 'speer' werpen. 






Het is lang geleden maar hier komt hij: een nieuwe grej of the day. ‘Ik overleef alles’. Rarara wat ben ik? 


Dinsdag is het werelddierendag. Meer info vind je in de mail. 🐢🐱

Donderdag gaan we op uitstap naar Gent! Jullie kregen hier een brief over. πŸš‚

Prettig weekend! 

Foto’s

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’