Sprokkelweek


Dag sportieve zonnebloemen, 

We startten de week in de kring. De taakjes werden verdeeld voor deze week. Daarna gingen we aan de slag in de klas. We werkten de oefeningen rond ‘ik’ af en het 2e leerjaar herhaalde wat rijmen is en welke leestekens we ook alweer hadden. Daarna een paar zinnetjes proberen te lezen door rekening te houden met de leestekens. Na de taalles was het tijd om onze benen te strekken en met ons lichaam te schudden. We kregen een initiatie dansen. Wat was dat leuk! Na de dansles mochten we vertellen over het weekend. Flo mocht de kring in goed banen leiden. 







Na de middag kregen we een initiatieles tennis. Heel leuk maar niet gemakkelijk hoor! We mochten ook op een krijtbordje tekenen waarover wie zouden willen leren tijdens een project. Er kwam opnieuw heel wat over 'dieren' naar boven. We kwamen tot de conclusie dat ze al heel wat over dieren hebben geleerd en dat het niet gemakkelijk was om daar nog iets nieuws over te leren. Daarom hebben we besloten om dinsdag nog eens opnieuw te brainstormen. 














Gust was jarig vandaag! Hij werd 6 jaar. Hiep hiep hoera vriend! We versierden een taart, zongen een liedje en Gust koos als ‘cadeautje’: karrewiet kijken.

Dinsdag leerden we de kleurenmonsters kennen en mochten we ook vertellen hoe we ons op dat moment voelden. Heel mooi hoe ze het zo goed kunnen verwoorden hoe ze zich voelen. 

Daarna gingen we aan de slag. De kindjes hadden opgemerkt dat de letterdief tevoorschijn was gekomen. Zou hij letters gestolen hebben? De kindjes waren alleszins niet bang om te kijken! Daarna de letters aan de letterboom hangen. 




We luisterden naar het liedje 'li la letters' en warmden onze handen op. Netjes op onze stoel zitten en schrijven maar! 'Maar hé, Kyara, we mogen we niet op de banken schrijven hé!' dat was een zinnetje die heel vaak werd gezegd. Gelukkig hebben we speciale potloden in de klas waarmee dat wel mag. Het 1e leerjaar leerde de letter 'i' en 'k' schrijven en ook het woordje 'ik'. Het 2e leerjaar de hoofdletter I en F. Eerst eventjes woorden zoeken in het grote alfabetboek, daarna leerden we ze schrijven op de bank. Telkens opnieuw over de letter gaan. Niet gemakkelijk hoor! Dan was het tijd om het op blaadjes te oefenen. Het 2e leerjaar mocht dan enkele leesspelletjes spelen met Janne. Het 1e leerjaar leerde het woordje 'ik' en 'is' lezen in het leesboek. 












In de rekenles gingen we naar buiten. Het 2e leerjaar herhaalde de splitsingen tot 10 en de getalrij tot 20. Het 1e leerjaar leerde de getalrij tot 10. Sprongetjes maken van 1 maar ook sprongetjes maken van 2. Pfoe, heel goed nadenken! Daarna mochten we ook spelletjes spelen. 












In de namiddag was het puffen en zweten op de gezondheidsloop. Daar moesten we 4 dingen doen: lopen, dansen, hindernisparcours en ja... Uitrusten hoorde er ook bij! 










Eenmaal terug in de klas, was het tijd om te zingen voor Jolien. Zij was vandaag jarig. Ze werd 6 jaar. Hiep hiep hoera meid! Ook zij koos voor 'karrewiet'. 

We brainstormden ook voor een nieuw project. Benieuwd naar wat de ideetjes waren en wat het uiteindelijk geworden is? Lees dan snel verder! 

-      Lotte: Hoe hebben ze voltige bedacht? Hoe kunnen ze allemaal flikflaks na elkaar doen in de turnen? Wie schrijft een boek? Waarom zijn er 12 maanden? 

-      Jozefien: Hoe wordt drinkwater gemaakt? Waarom kan je niet al het water drinken? Wie schrijft de strips en hoe worden strips gemaakt? 

-      Wout: Wanneer is de school ontstaan? Wanneer werd dat gebouwd? Hoe zijn verjaardagen ontstaan? 

-      Loeka: Hoe zijn onze hersenen in ons hoofd gekomen? Hoe maak je stoel? 

-      Xavi: Waarom ligt een schatkist onder de berg?

-      Jules: Hoe wordt een tank gemaakt?

-      Jolien: Hoe komt de zon tevoorschijn? Hoe komen de zonnestralen? Hoe maken ze een zwembad? Waarom hebben de kleurenmonster een verschillende kleur? 

-      Gust: Hoe kruip je op een paal?

-      Camille: Hoe groeit een zonnebloem? Waarom hebben de zonnebloemen pitjes? 

-      Xander: Waarom hebben pokémons krachten? Hoe wordt snoep gemaakt? Hoe krijgen ze smaak in snoep? 

-      Paulien: Hoe ontstaat een regenboog? 

-      Samantha: Wie ben ik? Wie is een mens?

-      Eliyah: Hoe worden stuntsteps gemaakt? Wat is het verschil tussen een stuntstep en een gewone step? Hoe was het om te leven in de oertijd? Hoe komt het dat een poppenspel soms echt lijkt?

-      Sytze: Hoe maakten ze de huizen in de oertijd? Wie heeft de meeste boeken geschreven? Hoe maken ze de prentjes uit een boek? 

-      Guillaume: Hoe wordt de motor van een quad gemaakt? Hoe worden wolken gevormd? 

-      Mathiz: Wat kan een duim en al de rest allemaal doen? 

-      Tuur: Hoe is de wereldbol ontstaan? Hoe worden pantoffels gemaakt? Hoe kunnen tovenaars toveren? 

-      Sayfoulla: Hoe maak je vuur? 

-      Flore: Hoe hebben ze rekenen uitgevonden? Als de laptop dicht gaat, hoe zorgen ze er dan voor dat er niets op de knopjes duwt? 

-      Kylian: Hoe kan een draak 3 hoofden hebben? 

-      Flo: Waarom mag het afval niet in de natuur? Waarom heeft Kyara geen pantoffels aan? Waarom hebben sommige aardbeien geen pitjes? Hoe wordt de ijzertoren gemaakt? 

-      Amber: Hoe wordt het wol uit de knuffels gemaakt? 

Wat een leuke ideetjes allemaal maar uiteindelijk heeft de meerderheid, met amper 1 stem meer, gewonnen. Ons nieuw project gaat over ...... tromgeroffel ...... De oertijd en het ontstaan van de wereldbol! Denk maar aan vragen zoals: hoe maakten ze vuur, welke kledij hadden ze aan, wat aten ze, konden ze dan al schrijven, hadden ze al boeken, gingen ze al naar school,... Wie dus iets heeft over de oertijd, je mag dit gerust meebrengen naar school! 

Woensdag mocht het 2e leerjaar verder oefenen op de hoofdletters I en F. De kindjes van het 1e leerjaar gingen op zoek naar de woordjes 'ik' en 'is'. Tijdens de rekenles speelden we leuke rekenspelletjes! Splitsen tot 10, optellen en aftrekken tot 10,... 






Donderdag leerde het 1e leerjaar een mollenliedje. We leerden dat mol zo zacht, zwart en licht is. Het 2e leerjaar oefende verder op de korte klanken, lange klanken en andere klanken. We kregen ook onze 1e Franse les van dit schooljaar van Elke. Na eventjes te hebben gewerkt, was het tijd om te vertrekken naar het voetbalveld. We verdeelden de groepen in jongens en meisjes en we begonnen eraan. Wat deden ze dat allemaal goed! Er zitten echte talentjes bij. 












In de namiddag dachten we na over projectvragen en over dingen die we wouden doen. We kregen ook een opdracht: nadenken over wat er belangrijk is in onze klas. Met andere woorden, we maakten onze eigen klasafspraken. We moesten deze tekenen en dan hebben we ze allemaal samen op een groot blad gekleefd. Er volgde ook nog een lesje over ons project. We leerden al een beetje meer over de grottekeningen en we mochten er zelf al eens proberen te tekenen. Met de juiste kleuren natuurlijk. 











Vrijdag vonden ze er niets beter om op een spelletje te spelen met Kyara. Ze zeiden haar de hele tijd na. Maar wacht maar, ze had hen opeens heel goed beet. Op een gegeven moment moesten ze proberen om tongtwisters na te zeggen. Denk maar aan: 'de knappe kapper knipt en kapt knap, maar de knecht van de knappe kapper knipt en kapt knapper dan de knapper kapper knipt en kapt', 'de kat krabt de krullen van de trap', ezels eten netels niet en netels eten ezels niet'. Pfoe, dat was niet gemakkelijk! Daarna gingen we verder aan de slag met taal. We herhaalden het woordje 'ik' en korte en lange klanken. In de rekenles ging het 2e leerjaar aan de slag met de splitsingen tot 10, spelletjes en enkele oefenblaadjes. Het 1e leerjaar leerde het getalbeeld tot 10 met eierdozen, dobbelstenen en rekenrekjes. 













In de namiddag sloten we de sportweek af met een leuke les judo! En dan is het nu tijd om te rusten en te bekomen van de sportweek. 







Wie iets heeft dat bij ons project past, mag dit altijd meebrengen! 

Prettig weekend!

Foto’s


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'