Project 'Hoe worden we een weerman/weervrouw?'
Dag toekomstige weermannen en weervrouwen,
Na het vertellen van onze avonturen in het weekend gingen we direct aan de slag. De kindjes van het 1e leerjaar leerde enkele moeilijke woorden/zinnen: een handje helpen, stiekem, vervelen, teleurgesteld,... Maar we leerden ook een nieuw woordje 'tom'. Hé, we kennen al 2 letters van dat woord! Inderdaad, we kennen al de 'o' en 'm'. Het 2e leerjaar ging aan de slag met een verhaal van Robbie Nootjes en we keken naar pictogrammen van gebeurtenissen in het bos. In de rekenles ruilden we de staafjes en blokjes in voor schijfjes. We leerden ook geldbedragen leggen tot 100 met de euro. We oefenden verder op de splitsingen en we mochten ook al optellen tot 5. Wauw, wat gaan we snel vooruit!
We genoten ook van een leesmoment buiten. We namen ons boek en kozen een leuk plekje uit.
In de namiddag dachten we ook na over hoe we ons project kunnen invullen. Ze hadden echt ook wel al leuke vragen en ideetjes. Daarna speelden we ook nog spelletjes met elkaar en de kindjes die in de leerlingenraad willen zitten mochten een affiche maken.
Dinsdag was het mooi weer. Het was nog heel koud in de ochtend dus bleven we voor de taalles nog eventjes binnen. We leerden een nieuwe hoofdletter 'L', nu kan Lotte ook haar naam met een hoofdletter schrijven. We gingen ook verder met het woordje 'tom'. Voor rekenen gingen we terug aan de slag met dobbelstenen tot 100 en mochten dit getal dan kleuren op het honderdveld. Daarna gingen we naar buiten en gingen we getallen springen. Ik heb bv het getal '79'. Ik spring 8 sprongen van 10 (en hé, dat zijn echt wel hele grote sprongen!), dan heb ik 80 en dan spring ik 1 klein sprongetje terug. Niet gemakkelijk ook! Optellen tot 5 dat begint bij het 1e leerjaar echt wel goed te lukken!
In de namiddag was het tijd voor de 'grej of the day'. De vraag was 'De verwachting is dat het uitkomt.' Niemand heeft het kunnen raden. Ze dachten aan plantjes, diertjes, kindjes,... Maar niemand dacht aan een wens.. Jij wel? Haha oepsie, dan ben je toch nog niet helemaal juist. Het juiste antwoord is: het weer. Wanneer een weerman of weervrouw het weer voorspelt, dan verwachten we dat ze juist zijn. Een ideale start van ons project. We leerden dat het weer bestaat uit 2 dingen: de neerslag en de temperatuur. Hoe weten we hoeveel het heeft geregend? Met een pluviometer natuurlijk! En hoe wisten ze dan vroeger welk weer het ging zijn? De mensen hadden een barometer hangen. Jozefien bracht eentje mee. We leerden dus al heel veel! En ook een weerkaart lezen, dat leerden we al.
Het was ook hobbykring. Paulien haar hobby is zingen, ze bracht haar micro mee. Een speciale micro want die kan je stem veranderen, kan in echo zingen en heeft lichtjes. Lotte haar hobby is voetbal. Ze kwam in haar voetbalkledij en toonde ook al een trucje. Ze werd ook eventjes een trainer, ze legde uit hoe ze voetballen op een voetbalmatch. Ze deden dit alletwee heel goed!
We stemden ook voor de leerlingenraad. Dit jaar zullen Camille en Sytze de zonnebloemen vertegenwoordigen. En we genoten op het einde van de dag ook nog van een verhaaltje die Dominique voorlas.
We hadden ook een dagje rust deze week, op woensdag mochten we thuis blijven.
Donderdag leerde het 2e leerjaar iets nieuw. We leerden wat ‘het onderwerp’ is. We kunnen deze ondertussen ook al uit de zinnen halen. Het 1e leerjaar mocht eens tonen hoe goed ze al de geleerde letters kennen. Ook zijn deden het super! In de rekenles gingen we verder tot 100. Deze keer keken we naar het vorige en volgende tiental en sprongen we van cijfer naar cijfer met bv een sprongetje van 2. Pfoe, veel telwerk hoor! Het 1e leerjaar maakte moeilijke oefeningen tot 5! Met wel 3 cijfers, wauw! Bv 2 + 2 + 1. Ook zij hadden veel telwerk.
In de namiddag gingen we aan de slag met de seizoenen. We leerden dat er 4 seizoenen zijn, welke volgorde en wat er allemaal kan gebeuren in de seizoenen. Eerst keken we naar prentjes en dan stond er een zoektocht op de planning. In het bos en op de speelplaats lagen doosjes verstopt met briefjes in. We lazen de briefjes en zetten dan een kruisje in het juiste kleur op ons blad. Wat een speurneuzen zijn ze allemaal!
We kregen ook een leuke vraag: ‘Kunnen vissen zweten?’
- Jolien: ja door veel te hard te zwemmen
- Eliyah: nee want als wij zweten kruipen we direct in het zwembad en vissen zitten altijd in het water
- Loeka: nee want ze zitten altijd onder water
- Samantha: nee
- Sayfoulla: nee want als wij zweten dan gaan afkoelen onder water maar als je altijd in het water bent dan kan je niet zweten
- Lotte: nee want ze zitten de hele tijd onder water
- Tuur: ja want als ze te snel gezwommen hebben dan zijn ze nat van het zweet en dan gaat al het vissenzweet in het water
- Sytze: ja altijd want ze zitten onder water en water is nat
- Guillaume: nee omdat ze in koud water zwemmen
- Mathiz: ja want vissen zijn slijmerig en daardoor zweten ze
- Knudde: ja want doordat de zon op het water schijnt en het water wordt warm en daardoor zweten ze
- Flo: ja want sommige vissen zijn slim en andere niet
- Camille: ja want het water wordt warm door de zon en dan zweten ze
- Jozefien: ja gewoon omdat ze dat kunnen
- Gust: nee want vissen zitten in koud water
- Paulien: nee want het is gewoon zo
- Xavi: ja want ze zitten in warm water
- Wout: ja want als de zon super fel is dan zweten ze door het warme water
- Jules: ja want als ze zweten dan zie je het niet want dat gaat directe in het water
- Flore: ja want zweten is eigenlijk gewoon water en ze zitten in het water
- Amber: nee want ze zitten altijd in het water
- Xander: ja want de zon schijnt tegen de zonnepanelen en dat kaatst dan soms op het water
Om de dag af te sluiten maakten we nog regendruppels uit papier en dat staken we door de lamineermachine. Hoe zullen die druppels eruit zien? Spannend!
Vrijdag, de laatste schooldag van de week stond alweer voor de deur. We kregen bezoek van enkele leesouders. We lazen in ons eigen boekje. Terwijl de andere kindjes hun werk van deze week afwerkten. In de rekenles speelden we rekenspelletjes om al hetgeen wat we geleerd hebben, nog eens te herhalen.
In de namiddag was het tijd voor een turnles. We gingen aan de slag met allemaal touwtjes.
Grej of the day 'Mij zie je alleen maar als je met je rug naar de zon staat.'Rarara, wat ben ik?
Vergeten jullie geen grote fles? Het zal een leuke week worden!
Prettig weekend allemaal!





















































Reacties
Een reactie posten