Project 'Hoe worden we een weerman/weervrouw?'

Dag zonnebloemen, 

De laatste week voor de vakantie werd ingezet. Xander was deze week de kringleider. We vertelden opnieuw hele leuke verhalen en brachten prachtige foto's mee. 


In de taalles gingen we zelfstandig aan de slag met het zelfstandig werkbord. We werkten het woordje 'jas' af, we schreven het woordje 'jas'. We herhaalden ook de hoofdletters en de leestekens. In de rekenles mochten we meten. We moesten verschillende dingen meten met de kralenketting en blokjes. Denk maar aan ons hoofd, duim, been, buik, pennenzak, boek, de trap,... Pfoe wat een meet- en telwerk. 







Misschien kunnen we van de kralenkettingen ook lang haar maken. 



Over de middag was het tijd voor een blaadjesgevecht en om elkaars haar te doen. 



In de namiddag gingen we verder met ons project. We leerden meer over de wolken, we keken naar de verschillende soorten wolken en keken of we ze ook zagen in de lucht. We leerden ook een trucje om te weten of het een grote of kleine wolk is. (we strekken onze arm en maken een vuist, is de wolk kleiner dan onze vuist dan is het een kleine wolk en anders is het een grote wolk). We gaven onze regenboog ook de juiste kleuren. 



Dinsdag was het een speciale dag, we gingen de zonsverduistering zien. Samen met 2 kindjes toonde ik wat een zonsverduistering is. Gust had een eclipsbrilletje mee en we mochten er al eens door kijken. Huhn, wij zien niets? Is dat dan zoals een zwart blaadje? Nee hoor! 




Daarna mochten we lezen bij Janne. We mochten duolezen, we luisterden naar elkaars verhaaltje. 






In de rekenles gingen we aan de slag met 'de meter'. Hoeveel boekentassen hebben we nodig om te weten hoe lang de klas is, hebben we evenveel latten van 1 meter nodig dan boekentassen? Nee.. Maar hoe komt dat? Dan gingen we naar buiten en mochten we met de meetlat dingen zoeken die groter, kleiner of gelijk aan 1 meter waren. 










Daarna keken we natuurlijk ook naar de zonsverduistering. 'Hé, we zien toch iets door die bril! Maar alleen maar de zon!'. 







In de namiddag genoten we van qualitytime met onze meter en peter. Ze hadden allemaal proefjes voorzien in verband met het weer. We moesten een bootje doen drijven op het water, we deden drijf- en zinkproefjes, we maakten donder met latten, probeerden zelf een regenboog te maken, we maakten een parachute, we deden een proefje om te zien hoe de regen uit een wolk valt,... Kortom, het was echt een hele leuke namiddag. 













Om de dag af te sluiten maakten we nog een regenboog met water en papier. 




Woensdag ging opnieuw heel snel voorbij. We werkten aan onze taaltoetsen en in de rekenles gingen we opnieuw aan de slag met meten. Ze kregen een hele moeilijke opdracht. Ga van klein naar groot staan zonder te praten. Denken jullie dat het gelukt is? Ja hoor! We keken ook of we allemaal even ver geraken als we 20 stappen zetten. De kindjes van het 1e leerjaar moesten ook nog meten met hun handen, voeten, kralen en paperclips. En ja hoor, ook de kasten en de deuren moesten gemeten worden met onze meetinstrumenten. De kindjes van het 2e hadden meer geluk, zij mochten een lat gebruiken om te meten. Eerst moesten we schatten. Zou het bord kleiner zijn dan 1 m, tussen 1m en 2m, tussen 2m en 3m of groter dan 3m? Dan moesten we echt gaan meten met een meetlat. 













Donderdag hadden we bezoek in de klas. Het 6e leerjaar kwam bij ons in de les en we gingen samen met hen aan de slag. Het 2e leerjaar ging op bezoek bij de kleuters om te meten. Wie is er groter dan 1m, net 1m en kleiner dan 1m? Dan gingen we in de klas nog aan de slag. Verder meten met onze handen, voeten, paperclips, kralen,... En het 2e leerde ook dat er in 1m, 100cm zit. Dus gingen we ook dingen meten die kleiner waren dan 1m en we dus met 'cm' moesten opschrijven. 












We mochten ook al eens laten horen aan het 6e leerjaar hoe goed we al kunnen lezen. 







We maakten ook ons eigen verhaaltje met de verteldobbelstenen. Dit is het geworden: Er was eens op een dag een kikker in het bos en die zag een paddenstoel. Ook de heks was in het bos en had haar toverboek en toverstaf in haar hand. Ze wou graag een soepje maken. De kikker at de paddenstoel op. Maar wat hij niet wist, is dat de heks de paddenstoel had betoverd. De kikker veranderde in een paddenstoel. De heks deed hem in haar soepje. Ze had grote honger dus ze proefde van de paddenstoelensoep. Maar de heks veranderde daardoor ook in een paddenstoel. Toen kwam er een jongen en zag de paddenstoelen. Omdat hij van de paddenstoel at, veranderde hij in een paddenstoel en werden de kikker en de heks terug zichzelf. Ze leefden nog lang en gelukkig samen in het bos.’



In de namiddag werkten we de wolken af. We mochten watjes op onze wolke kleven. 







We leerden ook nog dat de maan niet altijd dezelfde vorm heeft. We maakten dat met lekkere oreokoekjes. Daarna mochten we ze natuurlijk ook opeten. Mmmmm, smullen maar! 





We werden ook een beetje rustig door een yogamoment. We werden de regen, de zon, het onweer,... 






Vrijdag, de laatste dag voor de vakantie. We bolden een beetje uit. We speelden allemaal leuke lees- en schrijfspelletjes. 








En in de rekenles mochten we natuurlijk nog eens meten. Hoe kunnen we nu een hoofd meten? Niet met een gewone meetlat maar wel met een lintmeter! Hoe dik zou de boom zijn? Eventjes meten met een paar kindjes. 







Loeka deed ook zijn hobbykring. Zijn hobby is klarinet spelen. We mochten het ook allemaal eens proberen. Ja hoor, na elk kindje werd de klarinet gepoetst :-). 









In de turnles hadden kregen we een voetbaltraining met lopen, dribbelen tussen de potjes,… 

De nieuwe grej of the day: 'Daar kan je donder op zeggen!'. Rarara wat ben ik? 

Geniet van de vakantie en daarna vliegen we er allemaal terug in. 
Prettige vakantie! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’