Sprokkelweek

Dag zonnebloemen, 

Maandag hoorden we heel wat leuke verhalen van in het weekend! Wout is op weekend geweest naar de zee, Camille bracht een vriendenboek mee en vertelde erover, Sytze is naar de boerderij geweest, Lotte en Jolien gingen naar de kermis, Eliyah maakte een grote wandeling met zijn hond, Mathiz vertelde over de vissen, Flore hielp verhuizen, Flo bracht een raadselboek mee, Amber ging naar Bellewaerde,... Kortom, het was weer een avontuurlijk weekend voor alle kindjes! 




Daarna gingen we aan de slag. Janne kwam op bezoek in de klas en het 1e leerjaar mocht met haar oefenen met het klikklakboekje. Omdat ze zo goed gewerkt hadden, kregen ze als beloning een voorleesverhaaltje. Het 2e leerjaar ging aan de slag met woorden zoals kooi, haai en boei. Ook zij hebben super flink hun best gedaan! In de rekenles ging het 2e aan de slag met de minoefeningen tot aan 20, het 1e leerjaar begon met iets nieuws.. Of toch niet helemaal nieuw want we kennen dat al een beetje van in de kleuterklas. Splitsen! 




In de namiddag vierden we de verjaardag van Sytze, hij werd op zondag 8 jaar. HIEP HIEP HOERA! Als verjaardagswens koos hij voor een filmpje van pokémon en een liedje van pokémon. 



We gingen ook echt met onze handen aan de slag. We hadden een champignonkit om zelf champignonnen te kweken. Eerst de dekaarde goed in stukjes doen en dan door de mest roeren. Ieuw! Wat ruikt dat ook echt al naar champignonnen! 









Dan werden we gesplitst in 2 groepen. Bij Dominique gingen we beeldend aan de slag. We werkten onze tandenketting af, onze mammoet werd ook een echte mammoet en we mochten onszelf als oermens tekenen. Bij Kyara deden we een lesje bewegingsexpressie. We waren blaadjes in de herfst die naar beneden dwarrelen. Om af te sluiten mochten we allemaal samen met blaadjes gooien en mochten we elkaar een dwarrelmassage geven. 















Dinsdag was het schrijfles. De kindjes van het 2e leerjaar leerden de hoofdletter K en de kindjes van het 1e leerjaar leerden het woordje 'an' schrijven. ‘n’ van neuzeneus, misschien kunnen we wel schrijven met onze neus! Daarna gingen in hoekenwerk aan de slag. De letters schrijven, leesspelletjes, schrijfsspelletjes,... Noem maar op, het zat er allemaal in. 








In de rekenles was het tijd voor iets nieuws. Het 2e leerjaar leerde voor het eerst over de cijfers tot 100. We deden dit met materiaal, staafjes en blokjes, rekenrek, kralenketting,... Het 1e leerjaar speelde splitsspelletjes. 








In de namiddag mochten we eens nadenken over een nieuw project. We tekenden dit op een blaadje en stelden dan onze projectvraag voor aan de andere kindjes. Dan was het tijd om de groepjes van op maandag te wisselen. Ook nu gingen we bij Dominique beeldend aan de slag en bij Kyara werden we herfstblaadjes. 









Dan was het tijd om de huisdieren van de verschillende kindjes in de spotlight te zetten. Sommige ouders kwamen langs met hun huisdieren. We zagen honden, een kat, een hagedis en een hamster. 





We hadden ook al onze 2 eerste hobbykringen. Xander leerde ons alle vakjes van het skatevak en Flo nam ons mee alsof het een echte turnles was. 



Woensdag was het een halve dag maar we werkten heel veel! We gingen verder met hoekenwerk van dinsdag en in de rekenles maakten we splitsoefeningen. Het 2e leerjaar gingen verder aan de slag met de getallen tot 100 maar nu met een honderdveld en met staafjes en blokjes. Daarna maakten we al enkele oefeningen. 





Donderdag stonden we allemaal vroeg op want we hadden kriebels in de buik! We gingen op uitstap met de trein naar Gent. We vonden dat allemaal heel spannend. Na de treinrit maakten we een kleine wandeling en speelden we eventjes op het speelplein. 











Na het spelen was het tijd om door te wandelen naar de wereld van Kina. Daar leerden we meer over de evolutie van de mens. 





Onze boterhammen aten we op in een parkje. We speelden daar ook heel mooi samen 'schipper mag ik overvaren'. Daarna ging onze tocht verder. We kwamen aan bij de universiteit van Gent. We kregen daar uitleg van Pjotr. Hij is een paleontoloog. Hij legde ons het verschil uit met een archeoloog. We werden omgetoverd tot echte paleontologen. We keken door microscopen, mochten delen van een mammoet aanraken en om de dag af te sluiten mochten we een opgraving doen. In elk stukje gips zat er een fossiel verstopt. Wat waren we blij met onze vondst! Natuurlijk namen we die mee naar huis. 

















Vrijdag hadden we bezoek van 3 leesouders. Ze hielpen met lezen in het 1e en 2e leerjaar. Dankjewel dat jullie dit willen doen! We gingen ook nog verder aan de slag met de splitsingen en de getallen tot 100. 







We sloten de week af met een turnles rond balanceren! 










We kozen ook een nieuw project.. Het was echt heel spannend! Het ging uiteindelijk nog tussen 'het weer' en 'de school van vroeger'. We hebben uiteindelijk gekozen voor ...... TROMGEROFFEL ..... het weer. We gaan aan de slag met vragen zoals: waarom is de zon zo warm, hoe ontstaat de donder en de bliksem, wat gebeurt er met het water van de regen, hoe komt het dat het soms sneeuwt,... Wie iets heeft over het weer, alles is welkom! 

Grej of the day: 'De verwachting is dat het uitkomt?' 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024