Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Dag zonnebloemen, 

Een nieuwe week ging van start, we waren er opnieuw helemaal klaar voor. Ben je klaar om onze avonturen van deze week te lezen? Pas op, hier komen ze! 

Terwijl de kindjes van het 2e leerjaar genoten van een leesmoment bij Janne, kreeg het 1e leerjaar de leesvriendjes op bezoek. Ze kozen allemaal een leesvriendje en mochten samen met hen lezen. We werkten natuurlijk ook het woordje 'poes' af. Het 2e leerjaar zette ook hun speurneuzen in de richtingen van meervouden en woorden met 'nk'. 





In de rekenles leerden we opnieuw cijferen maar nu met min. We leerden dat de uitkomst 'het verschil' is. Net zoals bij optellen, moeten we ook bij de eenheden beginnen. We oefenden dit op de bank. De kindjes van het 1e leerjaar gingen voor het eerst aan de slag met + tot 8. 






In de namiddag hadden we vertelkring en na de vertelkring werkten we onze ezelsoren af. We maakten een band en uiteindelijk nietten we de oren eraan. Nu hebben we echte ezelsoren! Ook al weten ze waarom ze dit vroeger moesten opzetten, toch vinden ze het leuk om aan te doen. 









Om de dag af te sluiten luisterden we naar het verhaal 'De zoeneblom'. Hé, wat grappig, het is toch zonnebloem en niet zoeneblom? We keken ook nog naar foto's van de scholen in andere landen. Wisten jullie dat ze in China op school leren schaken? Dat sommige kindjes 20min moeten wandelen naar school, dat ze in sommige landen met 70 in een klas zitten, dat soms alle leeftijden van 7 - 14 jaar samen in 1 klas zitten en van 2 juffen les krijgen,... Wat een verschillen! Sommige waren wel jaloers op de schaakles. 

Dinsdag leerden we het woordje 'poes' en de hoofdletter 'B' schrijven. Eventjes samen overleggen welke woorden we allemaal vinden met de 'b'. 

Tijdens de taalles maakten we tijd voor een leuk en grappig tussendoortje. Ze liepen rond in de klas en moesten op het signaal stil staan. Toen kregen Julie en Kyara een moeilijke taak... Kindjes aan het lachen proberen te maken. Wie moest lachen, viel af. En ja hoor, sommige bezweken heel snel voor onze grappige gezichten. Zij mochten in de volgende rondes meehelpen om de andere kindjes aan het lachen te brengen. Er was wel 1 duidelijke regel: we mochten elkaar niet aanraken! Dus nee, kietelen mag niet. Dit zorgde voor heel wat korte lachsessies. Geniet gerust mee van sommige hun aanstekelijke lach op de foto's. 





In de rekenles gingen we verder aan de slag met + tot 8 en we leerden de eerste oefeningen van hoofdrekenen tot 100. Deze keer was het niet optellen maar deden we minoefeningen. We gingen winkelen in de winkelen van de tientallen en daarna probeerden we ook al eens met de eenheden. 


In de namiddag was het voorleesnamiddag. De hele school werd in 5 groepen verdeeld. De grote zorgden voor de kleintjes. We schoven telkens door. Bij Cleo en Elke genoten we van een puzzels maken, bij Els mochten we de personages op een groot blad knutselen en bij Justine en Kyara moesten we bruggen maken met verschillende materialen. Bij elke stop, kregen we een stukje van 'Pluk van de Petteflet' te horen. Wat was het een zalige namiddag! 

De foto's van deze middag vind je hier: foto's voorleesnamiddag

Om de dag af te sluiten stelde Jozefien haar hobby voor. Ze bracht haar medailles, beker en foto's mee. Kunnen jullie al raden wat haar hobby is? Nee? Echt niet? Het is atletiek! 


Natuurlijk moesten we ook eens de tollen uitproberen die we meebrachten naar school. 

Woensdag werkten we als een sneltrein! We gingen aan de slag met tegenstellingen, we zochten de kaartjes die bij elkaar hoorden zochten we samen. En we leerden ook meer over de letters van ‘haan’. In de rekenles lieten we onze hersenpan werken en gingen we optellen tot 8 en aftrekken tot 100. Pfoe! Na zo hard te werken hebben we halve dag rust verdiend. 



Donderdag zag de dag er iets anders uit dan andere dagen. We deden precies een omgekeerde dag! We startten wel met Frans maar daarna kregen we bezoek in de klas. Martine (de oma van Jules), Cleo, Brenda, Samira (mama van Hailey) en Betty kwamen op bezoek. Van Cleo leerden we breien, Martine leerde ons punniken, Betty leerde ons naaien met een naaimachine, Samira en Brende leerden ons haken en Dominique leerde ons vlechten. Wat waren ze allemaal heel geconcentreerd bezig! Dankjewel voor jullie uitleg, hulp en engelengeduld! Het was een geslaagde workshop. 



























In de namiddag werkten we een beetje verder aan onze taal- en rekenoefeningen. We genoten ook van een verhaaltje die werd voorgelezen door Pepijn en Faith. Dankjewel om het verhaal zo mooi voor te lezen. 


Vrijdag was het herhalingsdag en spelletjesdag. We speelden leuke leesspelletjes: woordzoekers, kaboem, knijpkaarten, spookjesspel, bingo, zinnen leggen met letterkaartjes. We kregen hulp van de leesmama's. 



















In de rekenles speelden we spelletjes van splitsen en + tot 8 en ook spelletjes van + en - tot 100. 






Om de week af te sluiten hadden we een super leuke turnles, samen met het 5e leerjaar! Haasje over met de plint, hoelahoepen, springtouwen, stelten en jongleren tegen de muur. We kregen echt goede hulp van hen! 











Volgende week gaat onze laatste week van het project in. Er staan nog heel wat leuke dingen op de agenda! 

Prettig weekend! 

Foto’s



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Wensweek 2