Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'
Jullie vragen zich waarschijnlijk af waarom we terug in de tijd reizen.. Wel, dat komt door ons nieuw project. Jullie zullen zien dat alle foto's in zwart-wit staan, net zoals vroeger.
We begonnen de week met een gezellige weekendklets. Er werden enkele vragen gesteld en dan mochten de kinderen daar op antwoorden. Dit waren de vragen:
- Ben je dit weekend laat naar bed geweest?
- Heb je dit weekend iets moeten doen wat je niet zo leuk vond?
- Ben je dit weekend naar een speeltuin geweest?
- Heb je dit weekend ergens heel hard om moeten lachen? Waar moest je om lachen?
In de taalles mochten we al eens tonen aan Janne hoe goed we kunnen lezen. We lazen enkele verhaaltjes per 2, we kregen elk een rol. Daarna maakten we moeilijke oefeningen met ons klikklakboekje: leg eens een woordje die rijmt op lis,... Het 2e leerjaar ging aan de slag met woorden met 'nk'. We leerden daarbij een versje 'De n en k zitten samen op de bank te kussen en de g hoort daar niet tussen.' Dat vinden ze toch wel grappig. In de rekenles herhaalden we de splitsingen tot 8 en gingen we ook al aan de slag met + tot 8. De kindjes van het 2e leerjaar mochten 'winkelen'. We mochten dingen kiezen uit de kampeerwinkel en de klerenwinkel. We moesten alles optellen tot 100 en dan natuurlijk ook juist betalen.
In de namiddag deden we de vertelkring. Guillaume mocht deze in goede banen leiden.
Gust bracht enkele leuke dingen mee van vroeger, we namen eventjes een kijkje: oude boekjes, bikkels, een tol,... Ook Jules bracht een telraam mee en enkele oude boekjes.
We vierden ook Jules zijn verjaardag. Hij werd zaterdag 7 jaar. HIEP HIEP HOERA!
We herhaalden nog eens de verschillen van vroeger en nu op school. We keken nog eens naar de prenten en mochten alles beonoemen. We leerden ook dat we leerplicht hebben maar dat die er niet altijd was. En dat leerplicht niet hetzelfde is als schoolplicht. We kwamen tot de conclusie dat we liever naar school komen dan thuis les te krijgen want dan ben je maar alleen en kan je nooit samen spelen op de speelplaats of spelletjes spelen met elkaar in de klas. We luisterden ook nog naar een brief van een opa.
We luisterden naar een kort verhaaltje van Pietje Bell. Hij stak altijd kattekwaad uit, en ook die keer in de klas.. Hij sloeg een vlieg dood op het hoofd van meester Ster die lag te slapen.. Ai ai ai.. Hoe is dat afgelopen.. Daarna tekenden we enkele fragmenten uit het verhaal.
Dinsdag startten we de dag met enkele vragen. We liepen door de klas en stonden op het signaal van de trom stil. We gingen samen staan met het kindje die het dichtst bij ons stond. We gaven per 2 een antwoord op de vragen: 'Waar ben ik echt goed in?', 'Ik zou niet kunnen leven zonder...?', 'Wat zou je doen als je een dag onzichtbaar was?', 'Met wie zou jij een dag willen ruilen?', 'Wat maakt van jou een goede vriend/vriendin?'.
In de taalles genoten we van een stukje van 'Pluk en de petteflet' die werd voorgelezen door Janne.
We leerden ook de hoofdletter R. Die trekt echt heel goed op de hoofdletter P dus was het een makkie om te schrijven. We gingen verder met het woordje 'vis'. En wat is er nu leuker dan zelf ook een vis te tekenen en in de zee te plakken?
In de namiddag hadden we 2 hobbykringen. Guillaume zijn hobby is ‘bezig zijn met tractors en machines’ en Tuur zijn hobby is ‘tennis’. We leerden opnieuw heel wat nieuwe dingen bij!
In de namiddag keken we naar een filmpje van de verschillende spelletjes die ze vroeger op de speelplaats speelden. We keken of we er herkende en of we er nog steeds spelen. En ja hoor! Denk maar aan: tikkertje, springtouwen, hinkelen,… Maar ook heel wat spelletjes die we niet kennen. (Maar daar komt verandering in).
We kregen ook een moeilijke vraag: Denken jullie dat het gemakkelijk was om op krijtbordjes te schrijven of niet?
Wel: Geen bomen nodig, je kan het gemakkelijker uitgommen, het kan niet scheuren, het kan niet kreuken, als het nat wordt dan loopt het niet uit
Niet: krijtje wordt telkens kleiner, krijtje kan kraken, het is kleiner dan een blad dus je kan minder opschrijven, je bordje kan je kwijtraken, je krijgt kippenvel als je erop krabt.
We mochten ook onze zelf gemaakte tol uitproberen! We deden enkele wedstrijdjes tegen elkaar.
We vierden ook Flore haar verjaardag! Ze werd 7 jaar. HIEP HIEP HOERA!
Op woensdag kreeg het 2e een moeilijke opdracht. In 2 groepen kregen we enkele gekleurde blaadjes met woorden op zoals ‘het boek’, ‘de leeuw’,… We moesten alle blaadjes die samen horen, bij elkaar leggen en uitleggen waarom. We kwamen tot de conclusie: alle dieren bij elkaar, planten, mensen en dingen. Ofwel alle zelfstandige naamwoorden. Pfoe! Wat een moeilijk woord om te onthouden. Het 1e leerjaar werkte verder aan het woordje ‘vis’.
We genoten ook van enkele leuke speelmomenten buiten!
Grej of the day: 'Ik heet zo maar ik ben totaal wat anders.' Rarara wat ben ik.
Prettig weekend!





































































































Reacties
Een reactie posten