Sprokkelweek
Dag zonnebloemen,
Na een deugddoende
vakantie waren we terug klaar om van start te gaan. We moesten heel wat dingen
vertellen over de vakantie. Sytze probeerde de enthousiaste kindjes in de kring
om de beurt aan het woord te laten.
We kregen ook nog
bezoek in onze klas. Niet alleen Janne kwam langs om te lezen met het 2e
leerjaar, nee, we maakten ook kennis met Fien. Wat is dat kennismaken? Zijn
jullie nieuwsgierig? Gaan we het tevoorschijn halen? Dat zijn allemaal woorden
die de kindjes van het 1e leerjaar leerde. Fien kwam ons dat
allemaal uitleggen. We maakten ook kennis met mus.. Ons nieuw woordje. En
natuurlijk moest Fien eens kijken hoe flink de kindjes aan het werken waren. En
weet je wat ze ervan vond? SUPER! Ze deden het echt allemaal heel goed! Het 2e
leerjaar mocht bij Janne een eigen verhaal maken.
In de rekenles gingen we de getallen 6, 7 en 8 splitsen met blokjes en knikkers. De kindjes van het 2e leerjaar leerde voor het eerst cijferen. Huhn, wat? Cijferen?! Ja, rekenen door de getallen onder elkaar te schrijven.
In de namiddag
genoten we van een vrij spelmoment. We speelden met de plasticine, de sjoelbak,
we maakten mooie kunstwerken met strijkparels,… Ondertussen mochten we ook eens
tonen wat we allemaal nog wisten van ons project over het weer.
Dinsdag was het tijd voor een schrijfles. We leerden het woordje ‘mus’ schrijven en de hoofdletter P. We gingen daarna zelfstandig aan het werk.
We blijven nog
steeds zo verwonderd van de regenbogen op onze doekjes wanneer we de banken
poetsen. We schrijven de letters op onze banken en moeten dat natuurlijk terug
afkuisen.
In de rekenles mocht het 2e leerjaar opnieuw op de banken schrijven. Deze keer maakten we cijferoefeningen op de bank. Goed kijken dat we de eenheden onder elkaar schrijven en de tientallen. Het 1e leerjaar werkte hun oefeningen van de splitsingen met de blokjes en de knikkers af.
Na de middag was het tijd voor de hobbykring van Gust en Sytze. Wisten jullie dat Gust zijn hobby het verzamelen van dingen van de Nachtwacht is? Hij heeft echt heel veel!! We vielen omver van de foto's. En dat Sytze zijn hobby helpen met zijn papa is? Zowel thuis als of de werf. Hij bracht zelfs zijn werkpak mee en vertelde over zijn speciale veiligheidsschoenen.
We mochten ook al eens nadenken over wat we graag zouden krijgen van de Sint in de klas en wat we willen wensen voor in de wensweek. Nadien gingen we ook nog aan de slag met post-its. Op de post-its moesten we een vraag of idee voor ons project tekenen of schrijven. Wat een inbreng hadden ze! En we luisterden naar het verhaal ‘boze juffen, lieve juffen’.
Oh ja, misschien zijn we dat vergeten te vertellen... Maar we hebben een nieuw project. Ons project is ......... : 'Wat is het verschil tussen de school van vroeger en van nu?'. En 1 van de meest belangrijke vragen volgens hen is: Moesten ze dan ook al werken? en: Hoe is onze school ontstaan? De komende weken gaan we dus eventjes de geschiedenis induiken.
Woensdag was opnieuw zo snel voorbij.. We gingen aan de slag met ons zelfstandig werk. Het woordje 'mus' lezen, schrijven, van dichterbij bekijken,... We luisterden ook naar een heksenverhaal. 3 heksen waren hun hoed kwijt en op elke hoed stond een leesteken. Kunnen wij de juiste hoed terug aan de heks geven? We luisterden ook naar het ei-verhaal. In de rekenles gingen we een stap verder met de cijferoefeningen. Dit deden we opnieuw op de bank! Bij het splitsen speelden we enkel inoefenspelletjes. We kregen hulp van enkele primula's. Dankjewel om ons zo goed te helpen!
Donderdag was al de laatste schooldag van deze week.. Maar huhn, hoe kan dat nu? Dat is toch normaal op vrijdag.. Deze week hebben we dus een extra dagje weekend. Maar ook vandaag gingen we flink aa de slag. De kindjes van het 2e leerjaar ontfermden zich over kindjes van het 1e en ze lazen samen een tekst over de mus en de tor. Daarna werkten ze hun zelfstandig werk af. In de rekenles kregen we de kans om de splitsingen, het cijferen en + en - tot 20 verder in te oefenen aan de hand van leuke spelletjes.
In de namiddag gingen we al eens kijken naar het verschil tussen de school van vroeger en nu. We kregen foto's te zien en we moesten de verschillen ontdekken. Dit zijn enkele dingen die hen waren opgevallen: strenge juffen en meesters, er zaten meer kindjes in 1 klas, de zitbank zit vast aan de bank, ze moesten op hun knieën zitten voor straf, de jongens droegen een stoffen pet en de meisjes een lapje op hun hoofd,... Wat een verschil met nu! We zongen ook al enkele liedjes van vroeger.
Zoals jullie hebben gelezen hebben we een nieuw project. Alles die iets te maken heeft met ons project mag zeker meegebracht worden!
Prettig verlengd weekend allemaal!




















































Reacties
Een reactie posten