Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Dag zonnebloemen, 

De laatste week van ons project ging in. Geniet dus voor de laatste keer van de zwart/wit foto’s. 

Op maandag hadden we bezoek in de klas. De opa van Jules kwam vertellen over zijn kindertijd en schooltijd. Hij bracht enkele speelgoedjes mee waarmee hij speelde vroeger. Ook vertelde hij enkele verhalen van over hoe het bij hem was op school. 





We gingen ook nog aan de slag. We speelden nog enkele taalspelletjes en we verzonnen onze eigen heks. 










We speelden ook rekenspelletjes tot 100 en gingen aan de slag met min tot 8. 








In de namiddag stond de vertelkring op de planning die werd geleid door Tuur. 


We vierden ook Camille haar verjaardag. Ze werd 6 jaar! HIEP HIEP HOERA meid! 


We lazen ook eventjes in ons boek. 







Het was ook tijd voor iets nieuws. We werden in 2 groepen verdeeld. Elke groep keek naar een klaslokaal en daarna gingen we aan de slag met karton, blokjes,… en maakten een maquette van onze klas. Veel samenwerken, samen nadenken, tekenen, creatief zijn, problemen oplossen wanneer de muur niet bleef staan.. 



Dinsdag was het schrijfles. We leerden het woordje ‘haan’ en maar liefst 2 hoofdletters! De hoofdletter D en V. 





Een gezellig momentje tijdens het drinken van soep. 

In de namiddag genoten we eventjes van een leesmomentje en daarna luisterden we naar de hobbykringen. Xavi zijn hobby is 'minecraft spelen', Camille haar hobby is 'paardrijden' en Jules zijn hobby is ‘diamantpainting’. Wat een leuke hobby’s! 





Er was ook verjaardagsforum. Hiep hiep hoera aan de jarigen! Bij ons waren dat Camille, Flore en Jules. 

We werkten ook verder aan onze maquette. Ze zijn bijna af! 





Donderdag hadden we wat toetsen op de planning staan. Voor de laatste keer deze week herhaalden we de rekenoefeningen door samen een rekenspelletjes te spelen.







We luisterden ook naar het verhaal van Saxi. Hij geloofde niet in zichzelf en dacht dat hij niets kon. Maar hij kwam erachter dat hij heel goed kan zingen. We deden een kringgesprek: ‘Wat kan ik goed?’ 

Jolien: ik kan goed split
Flo: ik kan nu al goed rekenen enzo
Sytze: ik kan goed ern chocopot opendoen
Xander: ik kan goed salto
Amber: ik kan goed mijn mama in het water in aquabellewaerde dragen
Mathiz: ik kan goed koprol doen in de glijbaan
Knudde: ik kan goed draaien met Mathiz
Jules: ik kan goed de tv aanzetten
Loeka: ik goed klarinet spelen
Wout: ik kan goed praten
Xavi: ik kan goed op de computer spelen
Gust: ik kan goed naar nachtwacht kijken en de spelletjes spelen
Camille: ik kan goed paardrijden
Flore: ik kan goed knutselen
Lotte: ik kan goed volleyballen
Jozefien: ik kan goed lopen
Guillaume: ik kan goed met Tuur, Mathiz en Knudde spelen
Paulien: ik kan goed vrienden zijn met anderen
Eliyah: ik kan goed kampen bouwen
Sayfoulla: ik kan goed voetballen
Tuur: ik kan goed tennissen

En we dachten ook eens na over wat we allemaal graag zouden kunnen.. 

Gust: rekenen tot 100
Camille: rolschaatsen
Flore: nog meer dingen leren knutselen
Lotte: beter voltige kunnen
Jozefien: gedeeld door doen
Guillaume: een salto willen kunnen
Flo: veters strikken
Paulien: achterwaartse salto
Jolien: de split op een andere manier
Eliyah: met een katapult kunnen schieten
Sayfoulla: goed aan auto’s kunnen werken
Tuur: goed gitaar spelen
Sytze: stunten met een step
Xander: politie zijn
Amber: zonder bandjes leren zwemmen
Mathiz: 2-voetig zijn in de voetbal
Knudde: beter kunnen skaten
Jules: rekenen tot 10 000
Loeka: een backflip
Wout: masseren
Xavi: ninja kunstjes

In de namiddag kregen we bezoek van Karien, de mama van Guillaume. Ze kwam met ons naaien. We mochten een portefeuille maken met haar naaimachine. Ze toonde ons hoe het moest en wij mochten op haar pedaal duwen. Wat zijn we trots op ons werkje! 








Ondertussen legden we de laatste loodjes aan onze maquette. 











Vrijdag was het eindelijk zover.. Wat was er aan de hand? Onze klasdeur was op slot.. Maar de nooddeur was gelukkig wel open. Oooooh nee, de stoelen staan op zijn kop, sommige stoelen hebben pantoffels gekregen, sommige pantoffels lagen op het bord, een trui hing aan de projector,... EN er was een brief van de Sint en Piet. Ze waren op bezoek geweest en hadden een spelletje gespeeld. Ze vroegen of wij het wouden opruimen? Maar ook dat we toch nog een beetje beter moeten opruimen in de klas want dat de spiekpietjes hadden gezien dat de klas er de laatste tijd vuil bijligt. We gaan toch iets beter ons best moeten doen om de klas netjes achter te laten. De foto’s van bij de Sint vind je hier . 






We mochten dan ook met het nieuwe speelgoed spelen, we bouwden al enkele mooie dingen, we maakten een puzzel, moesten onze gekke bekken bovenhalen,... 
















Deze namiddag mochten we een echte pietengym doen! We kregen dan ook een echte pietendiploma! We liepen op de daken, we mikten de cadeautjes in de schoorsteen, we maakten koprollen, we sprongen van de daken en we kropen door de schoorsteen. Pfoe, een zwarte piet willen worden is lastig en niet gemakkelijk hoor! 










Volgende week maandag is het ons eindproduct! Vergeet niet om je te kleden zoals vroeger en we maken een sprong terug in de tijd. 
Na dit project gaan we nog enkele miniprojectjes doen en gaan we ook aan de slag met onze wensen. 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'