Project 'Wat is een escaperoom en kunnen we dat ook zelf maken?'

Dag lieve zonnebloemen, 

Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar! Dat we een jaar vol leuke momenten mogen hebben en dat we heel veel plezier mogen maken samen. 

We gingen direct van start. We herhaalden wat verkleinwoorden en samengestelde woorden zijn. Het 1e leerjaar kreeg bezoek van mol en beer. Ze hadden een zak mee met allemaal werkmateriaal in. Wat is dat toch allemaal? Eens kijken! We hebben een boormachine, een vouwmeter, rolmeter, schroevendraaier,... We luisterden ook naar een verhaaltje van mol en beer op het ijs, daarna moesten we per 2 bespreken wat er zou gebeuren met beer. Enkele antwoorden: mol ging de andere vriendjes helpen want alleen kreeg hij beer niet terug recht, beer brak zijn been en moest naar het ziekenhuis, beer zakte door het ijs en lag in het water,... Maar gelukkig kwam alles wel terug goed met beer! Eind goed, al goed. 





In de rekenles leerde het 1e leerjaar de getallen tot 20, het 2e leerjaar mocht mee om dit te herhalen. Ze moesten springen met sprongetjes van 2. Het 1e leerjaar sprong per 1. Daarna gingen we nog aan de slag met de eierdozen. Het 2e leerjaar herhaalde de cijferoefeningen die we al geleerd hadden. 





Tijdens onze eerste projectles van ons nieuw project moesten we op zoek naar 2 daders. De 2 daders hadden de oplader van Els haar laptop gestolen. We moesten achterhalen wie het was. We voerden opdrachten uit, lieten ons rekenbrein werken,... Pfoe, wat een karwei! Maar we hebben de daders gevonden. Natuurlijk moesten de daders de oplader terug gaan geven aan Els. Foei foei foei! 















We eindigden de dag met de vertelkring over de vakantie. We hadden heel wat te vertellen! Heel wat kindjes hielden een feestje, sommigen een quiz, Tuur ging naar de grotten van Han en daardoor leerden we meer over stalagmieten en stalactieten, er werd ook geknutseld, naar films gekeken, gezwommen,... 

Dinsdag was voor heel wat kindjes toch wel een spannende dag. We gingen voor de eerste keer zwemmen. Voor we gingen zwemmen kregen we een schrijfles bij Amber en een leesles bij Janne. We luisterden naar het verhaal van de letterkevertjes en gingen dan aan de slag met de schrijfletter 'ij' en het woordje 'ijs' en we leerden ook de hoofdletter C. Bij Janne oefenden we in ons klikklakboekje en gingen we verder aan de slag met ons verhaal. We moeten een verhaal lezen en dan achterhalen wie de schrijver is, wat er gebeurt in het verhaal,... Pfoe, daarvoor moeten we eerst veel lezen hoor! 




In de namiddag gingen we muzikaal aan de slag. Er was een groot probleem. Het orkest was verkeerd gereden en ging niet meer op tijd op het concert geraken

We vierden ook 2 verjaardagen. Tuur en Samantha waren jarig in de vakantie. HIEP HIEP HOERA! 


We brachten ook een bezoekje aan Rustenhove. Daar gingen we onze nieuwjaarsbrief gaan voorlezen, zongen we enkele liedjes en dansten samen. Wat was dat leuk! En zo was onze dinsdag al terug voorbij. 




We verwelkomen ook een nieuwe zonnebloem! Welkom Ilyass! 

Woensdag moest het 1e leerjaar een puzzel maken, wanneer ze de puzzel hadden gemaakt dan zagen ze een nieuw woordje. Ja hoor, we leerden al terug een nieuw woordje! Het woordje 'school'. We maakten al enkele oefeningen. In de rekenles gingen we verder aan de slag met cijferen tot 100 en de getallen tot 20. 




Donderdag kregen we een raadsel: 'Als ik jong ben, ben ik lang. Als ik oud ben, ben ik kort. Wat ben ik?'. Er staat een doos in de klas, we mogen daar de hele dag over nadenken en als we denken dat we het antwoord weten, dan mogen we het in de doos stoppen. 


In de taalles gingen we verder aan de slag met het woordje school. Het 2e leerjaar leerde woorden met een dubbel staartje. 

We speelden ook enkele rekenspelletjes en maakten oefeningen op verschillende manieren tot 20. Denk maar aan eitjes en blokjes. 





In de namiddag deden we enkele dingen die je moet kunnen om samen te kunnen ontsnappen. Denk maar aan samenwerken, logisch denken, concentratiespelen, elkaar goed begrijpen en omgaan met tijdsdruk. In groepjes gingen we hiermee aan de slag. We waren nog niet klaar en daarom doen we volgende week verder. 



Dan was het al terug vrijdag, wat ging de week toch snel terug voorbij. We mochten eens nadenken over wat we wouden dat 2023 brengt voor ons. Er kwamen leuke ideetjes uit de bus: een hond en kat op school, dat iedereen zijn best doet, een prinses zijn, een vlaggenroof doen, veel in de tuin kunnen spelen, eens naar de zee gaan met de klas, een feestje hebben met taart,... 












We mochten ook lezen met Janne en de leesmama's. En we gingen aan de slag met onze klikklakboekjes. 



In de rekenles mochten we spelletjes spelen om + en - tot 100 te herhalen voor we een stapje verder gaan, ook de tafel van 2 werd herhaald. Het 1e leerjaar ging aan de slag met de getallen tot 20 op verschillende manieren. 










De wens van Flo en Amber kwam ook uit. Ze mochten gaan helpen bij de kleuters. Wauw, het is soms wel vermoeiend hoor om kleuterleidster te zijn! We kregen heel wat taakjes! Dankjewel om te helpen onze wens te vervullen. 

In de namiddag moesten we ook enkele codes kraken: muziekcodes, braille, morsecode,... Niet gemakkelijk hoor maar wel heel leuk. 






Volgende week gaan we op maandag turnen, vergeet dus je turnzak niet! 

Dinsdag gaan we naar de bib. Breng dus zeker een bibzak mee. 

De komende 2 weken neemt Amber volledig over, ze gaat met ons aan de slag in taal, rekenen, project en we gaan muzische dingen doen. 

Prettig weekend allemaal! 

Foto’s





Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024