Project 'Wat is een escaperoom en kunnen we dat ook zelf maken?'

 Dag liefste zonnebloemen,


We begonnen onze week met de vertelkring. Camille mocht deze kring leiden. De leerlingen gingen als echte speurders te werk. Elke leerling mocht 1 leugen en 1 waarheid vertellen over zijn of haar weekend. De leerlingen moesten raden welke van de 2 er waar was. Voor 1 keer mochten de leerlingen dus een leugentje vertellen. 


Deze week is er opnieuw elke dag een raadsel van de dag.

maandag: raadsel van de dag

Als ik het heb, dan deel ik het niet. Als ik het deel dan heb ik het niet. Rarara wat ben ik?

Daarna gingen we meteen aan het werk. De leerlingen van het 2de gingen mee met Janne om te lezen. De leerlingen van het 1ste leerjaar gingen als echte schrijvers aan de slag. De leerlingen moesten namelijk zelf een verhaal verzinnen. Het resultaat klonk als volgt: 
Lang geleden zaten er eens een vrouw en een man op restaurant. Zij waren samen aan het eten. Plots kwam er een man binnen in het restaurant, hij had een hond bij zich. Tot zijn groot verdriet stond er aan de uitgang een bordje, waardoor de hond niet naar binnen mocht. De twee keerden samen terug naar huis. Ze hadden namelijk een idee. De hond zette een hoed op zijn hoofd en nam een strik erbij. Met deze vermomming zou het vast wel lukken. En ja hoor, de ober had niets door. De man en de hond konden samen gaan eten. EINDE






Tijdens de rekenles gingen we even een frisse neus halen. De leerlingen van het eerste leerjaar speelden een spelletje rond de getalbeelden van 20. Ze moesten het getalbeeld aan het juiste cijfer koppelen.
Bij de leerlingen van het 2de stond er een herhaling op het programma. Zij speelden het spel rond aftrekkingen en optellingen tot 100 zonder de brug. Amai, van al dat lopen kregen we warm. 












Dat was niet onze enige inspanning van de dag, hoor. In de namiddag gingen wij nog naar de sportzaal om te turnen.
Wij gingen aan de slag met enkele samenwerkingspelen. In een escaperoom is het namelijk zeer belangrijk om samen te werken. De leerlingen probeerden dit tijdens de volgende opdrachtjes.

We namen een rustige start. De leerlingen gooiden de lintjes naar elkaar. Als ze het lint konden vangen, dan mochten ze een stap opzij zetten. 



Dit leverde soms grappige beelden op.






Tijdens de 2de opdracht moesten de leerlingen een kegel verplaatsen naar de andere kant. Ze mochten hun handen hiervoor niet gebruiken.



Uiteindelijk moesten de leerlingen elkaar begeleiden langs enkele hindernissen. Hun partner had een blinddoek gekregen en kon hierdoor niets zien. Ook Kyara kon er niet aan ontsnappen.





We sloten de dag af met een feest. We vierden de verjaardag van Knudde. Hij was jarig in het weekend. HIEP HIEP HIEP HOERA!




 Uiteindelijk mochten de leerlingen verder werken aan hun puzzel. De leerlingen maakten een puzzel rond Like me, Nachtwacht, dieren of voetbal. Ze maten zelf enkele afmetingen op en creëerden zelf de puzzelstukken. Na heel wat werken, ontstonden er heel erg mooie resultaten.








dinsdag: raadsel van de dag

Waarom zijn vissen zo slim?

De leerlingen van het 1ste leerjaar leerden hun nieuwe woordje schrijven. De letter sch was nieuw voor hen. Deze letter komt ook voor in het woordje schuim...
Ik moet al niet meer verder vertellen om te weten wat wij hebben uitgespookt ...
Inderdaad, de leerlingen mocht het woordje school eens schrijven in het schuim. 








Ook de leerlingen van het 2de namen deel aan deze schuimige activiteit. Wat hadden we toch veel plezier. 
Tijdens rekenen gingen we verder met het getalbegrip tot 20 en bij het 2de leerjaar gingen we verder met hoofdrekenen tot 100 met de brug. Daarna was het alweer middagpauze.

Na de middag brachten wij een bezoekje aan de bibliotheek. De leerlingen mochten enkele boekjes uitkiezen om mee te nemen naar de klas. Wat was dat een leerrijke activiteit. 









We werkten nog een les af van vorige week. De leerlingen gingen actief aan het werk met de vraag: Wat moet je goed kunnen in een escaperoom? 

De leerlingen leerden dat het belangrijk is om samen te werken in een escaperoom. Dat je kan omgaan met tijdsdruk. Je moet je kunnen concentreren. Je denkt logisch na en je doet je best om de anderen te begrijpen.






Tijdens het laatste uurtje lieten de leerlingen hun creatieve geest werken. Ze ontwierpen namelijk zelf een geheimschrift. Maar sssssttttt de geschriften van de leerlingen zijn geheim.

 





woensdag: raadsel van de dag

Noem drie opeenvolgende dagen zonder de volgende zeven woorden: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. 

Vandaag maar een korte schooldag. We vlogen er dan ook meteen in. De leerlingen van het 1ste leerjaar leerden een nieuw woordje. Ze moest dit woordje zelf ontdekken. De lettertjes waren verstopt in de klas en zij moesten die zoeken. Het nieuwe woordje is het woordje 'vier'. 
Het 2de leerde ja-nee- vragen stellen en leerde de verwijswoorden hij en zij op een correcte manier gebruiken.

Tijdens de rekenles gingen we terug even naar buiten. De leerlingen van het 2de leerjaar herhaalden enkele optellingen tot 100 zonder brug. Bij de leerlingen van het eerste leerjaar was dit optellen en aftrekken tot 10. Ze werden in verschillende teams verdeeld en moesten hun wasknijper op de juiste bewerking hangen. 


Terwijl we buiten waren, zagen wij ook iets anders interessant. Een houthakker zat heel erg hoog in de boom en was de loshangende takken aan het afzagen. We gingen dit van dichterbij bekijken, maar bleven op een veilige afstand.


Wie zoekt die vindt!

donderdag: raadsel van de dag

Het is van jou maar anderen gebruiken het meer dan jij zelf.

We begonnen onze dag met een gezellige kring. We stonden even stil bij de verschillende manieren om iemand te begroeten.

- een knuffel geven
- eens knikken naar elkaar
- zwaaien naar elkaar
- buigen tegenover elkaar
- een highfive geven 
- een handshake
- een kus op de wang
- een kus in de lucht
- neuze neuze
- een hand geven

Daarna gooiden de leerlingen zelf met een dobbelsteen en moesten zij elkaar op een bepaalde manier begroeten. 

In de taalles maakten de leerlingen van het eerste leerjaar nog enkele oefeningen rond hun nieuw woordje 'vier'. De leerlingen van het 2de leerjaar gingen verder met woorden met een dubbel staartje. Er kwamen ook al woorden aan bod met 3 medeklinkers achteraan.

Het was opnieuw mooi weer dus begonnen we onze rekenles buiten. De leerlingen liepen op het ritme van de muziek en losten verschillende oefeningen op.
Tijdens de les werd er met heel erg veel materiaal gewerkt. 

In het eerste leerden ze met geld rekenen tot 20.











Zowel het eerste leerjaar als het tweede leerjaar maakte gebruik van het MAB-materiaal.




In de namiddag gingen wij nog even verder met ons project. We leerden een nieuw schrift kennen. De leerlingen maakten kennis met de Romeinse cijfers. Zo vroeg al? Ja hoor en ze deden het super!

Tijdens het laatste uurtje werden we even echt poëten. We volgden een poëzieroute doorheen de volledige school. We leerden heel wat nieuwe gedichten kennen en maakten er opdrachten bij. Dat was leuk!








Toen waren we weeral vrijdag. De week zit er opnieuw weer bijna op. Er stond nog een leerrijke dag op het programma. 
Tijdens het hoekenwerk van taal speelden de leerlingen heel wat leuke spelletjes. 
De leerlingen van het 2de leerjaar herhaalden de leerstof rond meervouden, tegenstellingen, woorden met een dubbel staartje en de verwijswoorden.
Het eerste leerjaar ging aan de slag met een leuk bordspel, een leesbingo, vier op een rij en ze schreven het woordje 'vier'.








Ook tijdens rekenen werden er verschillende spelletjes gespeeld.


Vlak voor de middag werden de leerlingen verrast door een forum van de begeleiders. Er werd nog eens duidelijk gemaakt hoe er gesorteerd moet worden.



In de namiddag stond er iets heel leuks gepland. Enkele ouders kwamen langs in de klas. We werkten rond de onderzoeksvraag: Hoe kunnen we onzichtbaar schrift maken?
Aan de hand van allerlei proefjes bekwamen we mooie resultaten. 








Wat hebben we weer veel bijgeleerd deze week. 
Op naar een nieuw week, maar eerst eens goed genieten van het weekend.
Dinsdag gaan wij zwemmen dus vergeet jullie zwemzak niet!

Fijn weekend iedereen en tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tweedaagse naar Koksijde

Laatste schoolweek

Schoolproject 'Hoe kunnen we een muzikale dag organiseren?'