Project 'Wat is een escaperoom en kunnen we dat ook zelf maken?'

Dag liefste zonnebloemen, 


Het weekend vloog voorbij en de maandag stond weer voor de deur. Het is deze week jammer genoeg de laatste week van ons project rond escaperooms. De leerlingen zorgen op vrijdag nog voor een heel leuk eindproduct en op die manier kunnen we dit project mooi afsluiten. 

Het is ook de laatste week van Amber in de klas. Volgende week neemt Kyara haar vertrouwde plekje terug in. 

Wij vlogen meteen in de startblokken. De leerlingen van het eerste leerjaar begonnen hun dag met het leren van een nieuw woordje. Ze kregen een code en moesten dit ontcijferen. Op die manier verkregen ze het woord 'touw'. 

Dit woord maakte meteen ook een einde aan het 3de boek van Mol en Beer.

De leerlingen van het 2de leerjaar mochten met Janne mee om te lezen.




In de rekenles leerden de leerlingen van het 2de leerjaar aftrekken met de brug. We werkten de volledige les met het MAB-materiaal. Iedereen deed heel hard zijn best.



De leerlingen van het 1ste leerjaar deden weer verder met het getalbegrip tot 20. Dit keer kwam de getallenlijn nog eens aan bod. Ze maakten ook enkele werkblaadjes.




In de namiddag begonnen we aan de eerste voorbereidingen voor het eindproduct. De leerlingen mochten zelf een groepje samenstellen. Met hun groepje zullen ze zelf een escaperoom moeten ontwerpen voor in de klas. Die escaperoom zal dan worden uitgevoerd door andere kindjes van de klas. Dit leverde natuurlijk heel wat denkwerk op. De leerlingen mochten boeken gebruiken ter inspiratie. 







We sloten de dag af met een gezellige vertelkring. De leerlingen mochten hun leukste ervaringen uit het weekend vertellen.

Dinsdag was het alweer tijd voor een lesje schrift. De leerlingen van het 1ste leerden hun nieuw woordje touw schrijven en de leerlingen van het 2de leerjaar zitten ondertussen al aan de hoofdletter O.









Daarna namen wij de bus richting het zwembad. Wat hadden we weer pret in het zwembad.

In de namiddag kregen wij onaangenaam bezoek. De sleuteldief kwam langs in onze klas en stal de sleutel van de deur. Met als gevolg dat wij met de volledige klas vastzaten in de klas. De enige manier om te ontsnappen was door opdrachten en raadsels op te lossen. Spannend was dat!




In onze eerste envelop zat er een boodschap van de sleuteldief. Er was alleen 1 probleempje. Wij konden de boodschap niet lezen. Tenzij we de boodschap voor de spiegel hielden.



'Met een rolmeter kom je heel ver'. We haalden de klas ondersteboven op zoek naar een rolmeter. Misschien tegen de zin van de sleuteldief, maar we vonden hem, hoor



We zochten het witte blad aan de deur, maar botsten opnieuw op een probleem. Er stond niets op het blad geschreven. Het geschrift was onzichtbaar.


Door een magische toverfles kwam de boodschap toch tevoorschijn. 

 


De leerlingen vonden de envelop en gingen aan het werk met de cirkels. Via de cirkels in de gouden envelop verkregen de leerlingen een nieuwe tip.





Deze keer moesten ze de speelkaarten onder handen nemen. 'Prik de ballon' kregen ze als boodschap.


In de ballon vonden ze een sleutel. Deze sleutel moesten ze gebruiken om het boekenset te openen. 





In een van de boeken zat de sleutel verstopt van de deur. De leerlingen waren de sleuteldief dus te slim af. 

Op woensdag stonden er ook enkele toetsen gepland. De leerlingen van het eerste leerjaar maakten enkele toetsen van taal.

Tijdens de ochtendkring hadden we het over de verschillende emoties. De leerlingen mochten verschillende emoties uitbeelden en de andere leerlingen moesten dan raden over welke emotie het ging. Dit leverde soms gekke gezichtjes op. 




Op donderdagnamiddag gingen wij op uitstap naar een echte escaperoom. De leerlingen kregen een rondleiding in de speelruimte en mochten enkele activiteiten aan den lijve ondervinden. Ze mochten elkaar begluren via de camera's en mochten ook zelf iets inspreken in de speaker. Uiteindelijk speelden ze een zoekspel doorheen het gebouw. De boze tovenaar had de drakeneieren betoverd. De leerlingen moesten op zoek gaan naar de spreuk om de betovering op te heffen. Leuk was dat!






Zo stond alweer de vrijdag voor de deur. We begonnen onze dag met een hoekenwerk van taal. De leerlingen van het 2de leerjaar speelden verschillende soorten spelletjes. Zij herhaalden de leerstof rond woorden met een dubbel staartje, woorden met 3 medeklinkers als staartje en de meervouden. 



Het eerste leerjaar ging aan de slag met rijmwoorden, woorden maken met een kopje-buikje-staartje, ze oefenden verder op het schrijven van zinnen en er was ook nog even tijd om te lezen. 







Ook tijdens rekenen gingen de leerlingen aan het werk met spelletjes. De leerlingen van het 1ste leerjaar herhaalden de begrippen groter dan en kleiner dan, optellen en aftrekken tot 10, splitsen tot 10 en betalen met geld.

Het tweede leerjaar herhaalde zowel de maal als de deeltafel van 2. Ze oefenden nog wat op het optellen en aftrekken tot 20 en tot 100.







En dan was het eindelijk zover, het eindproduct van de leerlingen. Doorheen de week mochten de leerlingen werken aan hun eigen escaperoom. Vandaag mochten ze dan eindelijk hun resultaat laten zien aan elkaar. Wat hadden de leerlingen toch plezier. 





Lees hieronder de creatieve verhalen van de leerlingen. 

groep: Jozefien, Flo, Gust, Camille, Guillaume en Samantha.

Iemand heeft een telefoon gestolen. Ontdek de 3 verdachten en zoek de echte dader. Als jullie de echte dader vinden, dan pas zijn jullie vrij.

groep: Jules, Amber, Knudde, Flore en Lotte

Het is heel erg donker in deze kamer. Ergens in deze kamer zit er een monster verstopt. Probeer te ontsnappen binnen de tijd. Als de tijd om is, wordt het monster losgelaten. 

groep: Wout, Paulien, Jolien, Ilyass, Xavi en Loeka

Jullie zijn een kamer binnengegaan en de deur is dichtgeslagen. In de kamer zit er ook een bom verstopt. Die bom zal ontploffen als jullie de code niet vinden om hem uit te schakelen. 

groep: Eliyah, Tuur, Xander, Sayfoulla, Mathiz en Sytze

Er is een dief op de vlucht. Het is aan jullie om die dief te ontmaskeren. Zoek uit wie de dief is en weet op die manier jezelf te bevrijden.


Soms was het heel erg nipt...

Met deze activiteit sloten wij ons project af. Wij blikken terug op een super leuk project. Wij hebben ons van het begin tot het einde geamuseerd. Bedankt aan iedereen die hiervoor zijn steentje heeft bijgedragen.

Niet alleen het project is afgelopen, ook de stage van Amber is afgelopen. Vanaf volgende week neemt Kyara terug alles over.

Met deze woorden sluit ik de blog af. 

Ik wens jullie allemaal een welverdiend weekend toe!

En vergeet niet op maandag je turnzak mee te nemen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’