Dag zonnebloemen,
Na goed uitgerust te zijn in het weekend, waren we klaar om er terug tegenaan te gaan. We waren in de ban van het feit dat we een ui en een duikbril moesten meebrengen. Maar waarom toch? Dat werd in de taalles duidelijk.. We leerden een nieuw woordje en dus een nieuwe klank.. ‘duif’. Huhn?! ‘ui’ komt ook voor in duif, ajuin, duikbril.. Als snel kwam de vraag of onze ajuin moest gaan zwemmen met de duikbril op. Haha, een zwemmende ajuin, stel je voor! We sneden de uien in stukken, met onze duikbril op natuurlijk!
In de rekenles herhaalden we voor de laatste keer de getallen tot 20 en we herhaalden ook het cijferen. Daarna gingen we een stapje verder en leerden we moeilijkere minoefeningen van cijferen. Na de middag was het eerst tijd om eens van onze ajuinensoep te proeven. De meningen waren verdeeld over hoe lekker het was.
De turnles stond ik teken van samenwerken met elkaar. We deden heel wat leuke oefeningen. Samen een pingpongballetje blazen naar de overkant, samen aan de overkant geraken door hoepels te gooien, we speelden tikkertje visnet, moesten de hoepel rond de kring laten gaan en op het einde van de les kwamen we elkaar tegen op een bank en moesten we van plaats verwisselen zonder eraf te vallen.
Dinsdag startten de dag met de vraag 'Waarom zou een mug jaloers kunnen zijn op een tijger?'
- Tuur: omdat de tijger scherpe tanden hebben
- Jolien: omdat de tijger scherpe klauwen heeft
- Gust: omdat de tijger scherpere tanden heeft
- Camille: omdat de tijger zwarte strepen heeft
- Flo: omdat de tijger sneller kan lopen
- Loeka: omdat de tijger scherpere tanden heeft
- Paulien: omdat een tijger groter is
- Ilyass: omdat de tijger hoger kan springen
- Xavi: omdat de tijger sterkere poten heeft
- Jules: omdat hij meer haar heeft
- Mathiz: want de tijger eet de mug en die zou graag hem kunnen opeten
- Guillaume: omdat de tijger scherpere klauwen heeft
- Jozefien: omdat de tijger veel sterker is
- Flore: omdat er meer mensen bang zijn van een tijger dan van een mug
- Lotte: omdat de tijger strepen heeft
- Amber: omdat de tijger scherpe klauwtjes heeft
- Wout: omdat de tijger een grommend geluid maakt
- Sytze: omdat de mug ook een zachte vacht wilt en hij wilt even snel zijn als de tijger
- Eliyah: omdat de tijger veel langer kan leven omdat de mug soms wordt doodgeslaan met een vliegenmepper en een tijger niet
- Sayfoulla: omdat een tijger een staart heeft
We gingen ook verder aan de slag met het woordje duif en met woorden die eindigen op ‘t’, ‘d’, ‘b’ en ‘p’. Bij Janne speelden we enkele leuke taalspelletjes en lazen we enkele soorten verschillende teksten. Zelfs Spaanse teksten! We leerden ook enkele nieuwe woorden zoals tentoonstelling maar ook in de gaten houden en lievelings…
In de rekenles gingen we aan de slag met + en - tot 100 en cijferen. We herhaalden ook + en - tot 10.
Na de middag keken we naar onszelf. Wie benk ik, wat kan ik goed, wat zijn mijn talenten. Wat zijn de talenten van de andere kindjes? Kunnen zij iets beter dan ik? Is het oke om niet alles te kunnen? En we dachten na over waar we nog op willen/kunnen oefen zodat het ook een talent kan worden. We leerden ook hoe we naar de hulpdiensten moesten bellen. Amber was gevallen en kon niet meer op haar been staan. We belden op hulp.
We kregen ook een leuk yogamomentje van Camille. Als afsluiten luisterden we naar een gedichtje.
We sloten de dag af met een verhaaltje ‘Kom je me helpen?’ En dachten we na wanneer wij het laatst iemand hebben geholpen en wat we dan precies deden.
We speelden vandaag ook een leuk tussendoortje. We stapten rond in de klas en op het signaal plakten we een bepaald lichaamsdeel vast aan iets in de klas. Zo plakten we onze neus, poep, dikke teen,.. vast. Dat zorgde voor heel wat grappige momenten.
Elke dag grabbelen we een tussendoortje uit de grabbelpot. En vandaag mochten we iets doen dat we anders niet mogen… De foto’s zullen het duidelijk maken :). We speelden ‘de vloer is lava’. Natuurlijk leerden we ook nog heel wat! We leerden het woord duif schrijven en de hoofdletter Q.
Donderdag zongen we het liedje 'ik heb de zon zien zakken in de zee'. Jullie vragen zich nu waarschijnlijk af waarom.. We deden dat omdat we een nieuw woordje leerden. Het woordje ‘zon’. We maakten er natuurlijk ook nog iets anders van. Denk maar aan ‘ik heb de zak zien zonnen in de zee’ en ‘ik heb de zee zien zakken in de zon’. In de rekenles gingen we aan de slag met het herhalen van de getallen tot 20. We hadden de chromebook nodig maar ook een rekenrek, eierdoos en de staafjes en blokjes. Het 2e leerjaar leerde de tafel van 10 aan de hand van onze handen want hé, 2 handen zijn 10 vingers dus elk kindje is eigenlijk een groepje van 10 vingers.




In de namiddag hadden we het over complimenten en dankbaar zijn. Heel wat kindjes konden mooi verwoorden waarvoor ze dankbaar zijn. Hier enkele voorbeelden: ik ben dankbaar dat ik naar school mag, ik ben dankbaar dat mijn mama en papa zo goed zorgen voor mij, ik ben dankbaar dat ik veel nieuwe dingen mag leren,… En we gaven ook een complimentje aan elkaar. We dachten verder na dan ‘je hebt mooie ogen’. Dit gaat echt al heel goed!
Vrijdag was het herhalingsdag. We speelden leesspelletjes en rekenspelletjes. Dankjewel aan de leesouders om ons elke week te helpen!
In de namiddag mochten we al eens ons gezin tekenen.
Maandag is er geen school en dinsdag gaan we zwemmen. Vergeet je zwemzak niet.
Prettig verlengd weekend!
Reacties
Een reactie posten