Project ‘Hoe oefen ik een beroep goed uit?'

Dag hardwerkende zonnebloemen, 

De week startte met belangrijke en spannende boodschap, we gaan op tweedaagse avonturenklas en we blijven daar 1x slapen! We hebben toch wel heel wat kriebeltjes in de buik maar we zijn ergens wel gerustgesteld dat ze niet alleen moeten slapen maar dat de begeleidsters ook blijven slapen. 

Daarna luisterden we naar elkaar tijdens de vertelkring. Wanneer de vertelkring gedaan was, mocht het 1e leerjaar lezen met Janne. Wat doen ze dat al goed! In de rekenles ging het 2e leerjaar nog een laatste keer aan de slag met de klok, we leerden de digitale klok omzetten naar spreektaal. Het 1e leerjaar leerde al moeilijkere oefeningen tot 20. We deden dit met de rekenrekjes, de blokjes en de eierdozen. 


We genoten ook van de momenten waarop we buiten speelden. 





In de namiddag leerden we al meer over de beroepen. We keken naar beroepen van vroeger en nu, wat hadden ze vroeger nodig van gereedschap en nu, zijn er ook nieuwe beroepen. Bij sommige beroepen moet je met mensen kunnen omgaan zoals de kapster. We kregen ook 3 woorden te horen die bij 1 beroep horen en wij moesten raden welk beroep. We zochten naar beroepen in een woordzoeker. We hadden ook een klasgesprek over of je een diploma nodig hebt om te werken, wat een opleiding is, of kinderen mogen werken, klusjes in huis doen is dat ook werken? En als je werkt, van waar komen de centjes. 

Dinsdag gingen we zwemmen en naar de bib. We kozen opnieuw heel wat leuke boekjes. Na ons bezoek aan de bib was het tijd voor de reclamekring van Jozefien en Paulien. Jozefien maakte reclame voor 'De Kauwgomslang'. Je kan hier 4 dingen meedoen en staat op dit moment in promotie! Het kost nu pas slechts €6. Paulien maakte leuke regenboogschildpadden. Ook hier kon je heel wat meedoen en voor deze mooie schildpadden, betaal je €10. 







We keken eventjes in het boek 'De chocoladetandarts' en we maakten kennis met gekke beroepen.. Denk maar aan glijbaanuittester, varkensstaartkruller, speeltuinbutler, cactusverzorger, bedbutler (iemand die jouw opwarmt zodat je nooit meer in een koud bed moet kruipen), snoepbutler (iemand die je de hele dag van snoep voorziet), thuisblijfbutler (iemand die alles voor jou doet zodat jij lekker thuis kan blijven... Ja hoor, ook naar school gaan),... En zoveel meer! We hebben heel veel gelachen. 

We luisterden ook naar een gedichtje over beroepen en gingen daarna in gesprek. 

Weten wij al wat we willen worden? 

  • Loeka: klarinetspeler
  • Paulien: kapster of chocolatier
  • Flore: dierenarts of iemand die in de dierentuin werkt
  • Amber: chocolatier of iemand die in de dierentuin werkt
  • Flo: juffrouw 
  • Tuur: wielrenner
  • Lotte: met paarden werken 
  • Jozefien: chocolatier of in de landbouw werken zoals mijn papa
  • Sytze: bouwvakker of profvoetballer
  • Guillaume: in de landbouw of kranen keuren 
  • Sayfoulla: in de autogarage werken 
  • Knudde: brandweerman of schoorsteenveger
  • Jules: nog geen idee
  • Mathiz: profvoetballer 
  • Gust: nog geen idee
  • Camille: juffrouw of mama 
  • Jolien: juffrouw of ballerina 
  • Eliyah: bij het leger gaan 
  • Ilyass: glijbaanuittester
  • Wout: kinesist of masseur 
We genoten ook nog eventjes van een rustig speelomentje in de klas. We speelden een spelletje, maakten een tekening, speelden met de plasticine, lieten onze fantasie de vrije loop met de strijkparels,... Mathiz en Lotte waren fotograaf van dienst. 






Op woensdag mocht het 2e leerjaar cijferoefeningen maken op het bord. We leerden ook de hoofdletter M. Het 1e leerjaar ging verder met plusoefeningen tot 20. 



We genoten ook van de spelletjes in de zwarte bakjes. We maakten hartjes van dominoblokjes, we speelden samen een smartgame,... 




Donderdag leerden we de lidwoorden, we keken naar het verschil tussen een klinker en medeklinker, leerden woorden die eindigen op 'g' en 'ch',... In de rekenles gingen we verder met + tot 20 en cijferen tot 100. We speelden ook 'prik de ballon' om de tafel van 2 te herhalen. 





In de namiddag stelden we al enkele vraagjes op om te kunnen stellen maandag aan de barbier. Hier zien jullie al enkele vraagjes waar we een antwoord op willen krijgen. 


We luisterden ook nog naar het verhaal van de billenveger. De verjaardag vieren van Jozefien deden we ook want zij was vandaag jarig! Ze is nu 7 jaar. HIEP HIEP HOERA! 



Vrijdag was het Happy Friday! De laatste dag van de schoolweek. We keken naar karrewiet en leerden goede vraagjes stellen door ze op te stellen met 'wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe'. Ze doen dat al goed! Het 2e leerjaar ging lezen met Janne en de leesmama's. Het 1e leerjaar leerde de verschillende leestekens. We probeerden zinnen te lezen met de juiste intonatie. Niet gemakkelijk maar toch lukt het al hoor. 



Na de speeltijd werkten we nog een beetje verder aan onze taallessen en we speelden rekenspelletjes. In de namiddag werkten we klasoverschrijdend. Bij Rolande kregen we een dramales rond de geluksvogels en bij Justine speelden we leuke spelletjes. 
















Volgende week maandag gaan we op bezoek bij de barbier en in de namiddag gaan we turnen. 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'