Project ‘Hoe oefen ik een beroep goed uit?’


Dag enthousiaste zonnebloemen, 

Maandag was een gekke dag. We gingen niet echt aan de slag met taal en rekenen maar leerden toch wel heel wat bij vandaag. Onze dag begon met een uitstap naar de barbier. We maakten kennis met Carlos van ‘Tango’ in Dadizele. Het was een leuk en warm welkom. Hij gaf ons eerst heel wat uitleg en daarna konden we onze vele vragen op hem afvuren. Hij was onder de indruk van onze leuke en goede vragen. Daarna mocht Mathiz zich wagen aan de kappersstoel. We deden alsof zijn baard werd afgeschoren. En als finishing touch, kreeg hij een beetje aftershave om goed te ruiken. Wauwie, hij zag er terug picobello uit! 









Daarna gingen we naar school en hadden we vertelkring. We gingen ook nog aan de slag met het kleuren van de ontbijtdozen. Zijn jullie al benieuwd naar onze tekeningen? Nog eventjes wachten tot het ontbijt :-). 
We hadden ook een turnles in de namiddag. We maakten kennis met het liedje en dansje ‘de zevensprong’. Daarna deden we allerlei oefeningen op de bank: kikkersprong, konijnensprong, over de bank springen,… We sloten de les af met dokter knobbel. 










Dinsdag herhaalden we woorden met een doffe e, woorden met cht en gt, we maakten een woordslang en herhaalden de klinkers en medeklinkers. In de rekenles toonden hoe goed we kunnen cijferen en gingen we verder met + tot 20. 



In de namiddag was het tijd voor de reclamekring van Wout en Xavi. Xavi ontwierp ‘Speedy the Stickycar’. En Wout maakte een echte moppendropper. Wil je meer te weten komen of heb je interesse? Ze zullen met veel plezier nog wat uitleg geven! 



Daarna luisterden we naar het vervolg van het verhaaltje ‘De billenveger’ en daarna was het tijd om ons eigen broep uit te vinden. We deden dit aan de hand van een vrije tekst en mochten dit voorstellen aan de klas. 

Dit was de opdracht:  We denken na over hoe ons beroep noemt, wat je allemaal moet doen, of je moet studeren en een diploma moet halen, heb je speciale kwaliteiten of talenten moet hebben, of je er geld mee verdiend of als het vrijwillig is. 
  • Eliyah: blaadjes van de bomen poetser om de blaadjes terug proper te maken. 
  • Lotte: paardentandarts die de tanden van paarden poetst. 
  • Jozefien: snoepjestandarts. 
  • Sytze: Pijl en boog leren. 
  • Xander: gratis winkel uitbaten waar arme mensen gratis dingen kunnen komen halen
  • Xavi: kindjeszorger voor wanneer de mama's en papa's weg zijn van huis. 
  • Ilyass: klerenborstelaar. We stoppen geen kleren meer in de wasmachine maar borstelen die terug netjes. 
  • Jules: smaragd menger. Dan moet je edelstenen mengen. 
  • Gust: zonnenbloemenfluisteraar om te kunnen praten met de zonnenbloemen. 
  • Camille: billenveger van paarden voor wanneer ze kaka hebben gedaan. 
  • Mathiz: dinoverzorger of bijenverzorger voor wanneer ze pijn hebben of ziek zijn. 
  • Tuur: tornadostopper. Dan ben je een superheld en kan je de tornado's stoppen. 
  • Flore: knuffelaar om mensen te troosten. 
  • Flo: snoepjestandarts voor als je geen tanden meer hebt, dan moet je er snoepjes opzetten. 
  • Sayfoulla: zo lang mogelijk draaien totdat je duizelig bent. 
  • Amber: maanverver om je fantasie echt te laten uitkomen. 
  • Guillaume: motors op 1 groot wiel maken zodat je salto's kan maken en de hele tijd kan draaien. 
  • Knudde: kapotte auto'srijder. 
  • Paulien: hanen leren praten. 
  • Jolien: dieren leren de mensen verzorgen. 
  • Wout: bomenplasser om de bomen te laten groeien. 
  • Loeka: sponsjesmaker in alle vormen en kleuren. 









Woensdag gingen we op restaurant. Niet echt op restaurant, maar tijdens de rekenles. We hadden zoveel honger dat we 2 hoofdgerechten mochten kiezen.. Natuurlijk moet er dan ook betaald worden, we moesten dus uitrekenen hoeveel we moesten betalen.. Pfoe, veel rekenwerk! Het 1e leerjaar leerde optellen tot 20, we mochten dit doen op het bord. 





Donderdag startten we de dag actief. Er stonden bordjes in de bloembak met allemaal woorden opgeschreven en in de andere bak lagen er allemaal gekleurde eitjes met woorden in. De kindjes van het 1e namen een bordje en schreven het woord in de juiste bloem.. Want ja, bloemen groeien in de bloembakken. De kindjes van het 2e leerjaar nam een gekleurd eitje met kaartjes is.. Maar lap.. Kyara had te hard met de eitjes geschud en de letters stonden door elkaar.. Wij moesten ze terug in de juiste volgorde zetten en kregen dan een woord met 2 medeklinkers vooraan en 2 medeklinkers achteraan. We schreven dit bij het juiste cijfertjes. We leerden ook meer over weetjesboeken. We gingen aan de slag met het verschil tussen padden en kikkers en we leerden 2 nieuwe woordjes: carnaval en circus. Huhn?! 1 letter die op 2 verschillende manieren uitgesproken kan worden.. 











In de namiddag gingen we naar de auteurslezing van Kim Crabeels. We genoten van haar mooie verhalen en wachten nu in spanning af op het einde van het verhaal van Piep Fladdermuis. We vroegen haar ook om een handtekening. 



Vrijdag werkten we heel wat zelfstandig aan ons zelfstandig werk. We kregen ook 2 anemonen op bezoek. Ze kwamen ons uitnodigen voor hun tentoonstelling volgende week vrijdag. Wij komen met veel plezier! 


In de namiddag leerden we vlechten. We wouden dit graag leren om dat kappers dit ook vaak moeten doen. Om de week af te sluiten, genoten we van een lekkere pannenkoek van Gust zijn papa. Dankjewel! 















Dinsdag is het BLOEIDAG! Kom allemaal in jullie mooiste bloemenuniform naar school. We gaan dan ook zwemmen. 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project ‘Welke noten kunnen we eten?’

Eerste schoolweek 2024-2025

Sportweek 2024