Project ‘Hoe oefen ik een beroep goed uit?’


Dag gekke zonnebloemen, 

De laatste week voor de vakantie ging van start met een zonnetje op onze snoet. In de klas vertelden we eerst over ons weekend. Dit moest binnen de tijd. Knudde was de tijdsmeester en hield de zandloper in de gaten. Binnen de tijd vertellen over het weekend is een uitdaging hoor! 


Daarna gingen we in kleine groepjes aan de slag. In de klas lagen verschillende blaadjes verspreid. Blaadjes met aa, ee, oo, uu, -cht, -gt, be-, ge- en ver-. We dachten na over verschillende woorden. 





In de rekenles leerden we wat spiegelen is en dat je daar ook een spiegelas voor nodig hebt. We kregen verschillende materialen om spiegelbeelden mee te maken. Denk maar aan blokjes, geoborden met rekkers, tangramfiguren, badeendjes,... We gingen telkens per 2 aan de slag. 



















In de namiddag gingen we turnen. Daar werd ons reactievermogen en onze slagskills getest. We liepen naar de volgende hoepel op een bepaald teken. Daarna probeerden we een tennisbal met een tennisracket weg te slaan. Pfoe, niet gemakkelijk hoor! Als laatste speelden we vleesbal. We lagen in een kring en er waren 2 kindjes die ons probeerden los te trekken. 










Om de dag af te sluiten knipten we ons hoofd uit van een foto en kleefden die terug op een groter blad. We ontwierpen ons eigen, nieuw en gek kapsel. 

Dinsdag bleven we voor de rekenles buiten. Na te hebben geleerd wat spiegelen is, leerden we wat symmetrie is. We tekenden symmetrieassen en tekenden de helft van een tekening en het ander kindje probeerde de andere helft zo goed mogelijk te tekenen. In de klas deden we dit opnieuw met heel wat materiaal. Ja, ook met verf! 












In de namiddag hadden we de reclamekring van Jules en Flo. Jules maakte een wenstrommel. Hij bedacht ook een slogan ‘Mijn naam is Jules Lavaert. Al 8 jaar maak ik wenstrommels alsof ze voor mezelf zouden zijn. Wij maken uw wenstrommel in België!’. Dus als jullie vanaf nu Donald horen praten.. ga je direct aan Jules moeten denken :-). Flo maakte een regenboogrobot en ook daar hoorde een slogan bij ‘Regen of zonneschijn, met regenboogrobot is het altijd fijn!'.


We gingen ook per 2 zitten met een chromebook voor ons. We leerden hoe we ons moesten aanmelden op een chromebook en daarna speelden we een korte quiz over chocolade. We leerden dat er 3 soorten chocolade zijn, dat het wordt gemaakt van cacaobonen, dat België bekend staat voor zijn chocolade, we zagen het grootste kunstwerk uit chocolade en hoe ze chocolade een ander kleurtje geven. Natuurlijk moesten we die 3 soorten ook proeven. En we kregen zelfs een extraatje: chocolade die heel erg donker is, met koekjes in en zeezout in. Yummie, lekker smullen! De zonnebloemen hadden ook een heeeeeeel belangrijke vraag: 'Weet Els dat wij chocolade mogen proeven?' Hmmm, nu misschien wel :-). 







We hadden nog een extra gaatje in onze buik voor het verjaardagsforum. Hiep hiep hoera aan alle jarigen van maart en april! Dankjewel voor de lekkere dingen. 



We sloten de dag af met het dansje van de zevensprong en we leerden het dansje van 'Kleine Jan wilt dansen'. 

Woensdag herhaalden we de woorden met de 'uu' en we moesten de piratentaal ontcijferen. In de rekenles maakten we kennis met Toontje Patroontje het lieveheersbeestje. Ook met hem oefenden we met verschillende materialen. Het ene kindje legde een patroon en het ander kindje moest het patroon ontdekken en verder leggen. 




Donderdag stond ons eindproduct op de planning. We kregen bezoek van de primula's en zij toverden ons haar om in een gek kapsel. Veel glitters, lak, gel, rekkers,... kwam aan te pas. En geloof ons, onze klas werd een echte glitterklas... Het leven is zoveel leuker met een beetje glitter. Bewonder hier onze nieuwste, gekke kapsels! 











In de namiddag maakten we onze eigen chocoladefiguurtjes. Eerst de chocolade smelten en dan figuurtjes maken. Een nachtje in de koelkast en dan smullen maar! 









Vrijdag, de laatste dag voor de vakantie. We keken naar karrewiet en stelden vragen rekening houdend met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Daarna kwamen Janne en de leesoma's lezen. Het 2e las in hun boek en het 1e leerjaar speelde enkele leesspelletjes. 





Na de speeltijd kozen we een nieuw project. We haalden 2 projecten uit de frigo's: boeken en treinen. Na de vakantie starten we met boeken en na dit project komen de treinen aan bod. Meer info volgt nog. We mochten ook nog eventjes spelletjes spelen, tekeningen maken, kraak de code oplossen,... 








In de namiddag proefden we van onze chocoladefiguurtjes en brainstormden we over het project. We knutselden ook een pauw en brachten een stukje van de rekenles naar boven: de veren van de pauw zijn patronen! 







Maandag na de vakantie is het BLOEIDAG! Kom allemaal in jullie mooiste bloemenoutfit. Laat jullie creativiteit de vrije loop. 

Dinsdag gaan we zwemmen, vergeet je zwemzak niet. 

Alles wat met boeken te maken heeft, mag ook meegebracht worden. 

Prettige vakantie! 

Foto’s




Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’