Project ‘Hoe worden boeken gemaakt?’

Dag liefste zonnebloemen,

Na een deugddoende vakantie stond er een leuke dag voor de deur om terug te beginnen. De week startte met onze Bloeidag! We gingen eerst naar de klas en vertelden over onze vakantie. Iedereen deed zulke leuke dingen. We zetten de klas terug klaar en kozen een nieuw plekje. Na de speeltijd was het tijd om de stoep te versieren met allemaal bloemen. We kozen mooie kleurtjes krijt en tekenden de mooiste bloemen. 







We kregen ook onze talentenbloem met ons nieuw talent op. 


Na de middag deden we 4 workshops. De mama van Hailey had opnieuw een leuk dansje in elkaar gestoken en leerde ons dit aan. 



Na het dansen mochten we ons uitleven op de springkastelen. 






Julie had ook een estafette voorzien. We moesten 3 dingen verzamelen: een gieter, bloemzaadjes en een zon. 3 dingen die je nodig hebt om als bloem te bloeien. Maar... We deden het parcours niet zomaar, we deden dit in duo's en 1 van de 2 werd geblinddoekt. Het ander kindje moest door duidelijke instructies te geven, zeggen wat ze moesten doen.




Als laatste workshop knutselden we een bloem en de letters van Bloei!. We hadden echt een geslaagde dag. 



Om de dag af te sluiten feliciteerden we nog Xander omdat hij grote broer is geworden. Hij bracht iets lekkers mee voor ons. 


Dinsdag leerden we een nieuwe hoofdletter. De hoofdletter E. De kindjes van het 1e leerjaar leerden hun naam volledig juist schrijven. 




Na de middag was het reclamekring. Eliyah en Ilyass zetten hun beste beentje voor. Eliyah maakte 'Jef de boosdoos'. Als je een boze gedachte hebt, dan roep je het in de doos en dan ben je het kwijt. Ilyass maakte 'De Vliegstappers'. Met deze speciale schoenen kan je 2u lang vliegen. Je moet ze zelf besturen met een bakje. 




We doken ook in ons boek en het zonnetje scheen dus gingen we naar het bos. Op de berg, hoog in een boom, tussen de blaadjes,... We vonden allemaal een plekje. Toen het zo spannend werd in ons boek, ging het brandalarm af.. Gelukkig wisten we nog goed wat we moesten doen. 










De rekenles van vandaag ging ook nog door. We deden in het bos een zoektocht naar vlakke figuren. Daarna maakten we kennis met het woord 'vlakke figuren' en leerden we de verschillende soorten figuren, wat een hoek is, wat een zijde en rand is. 










Om de dag af te sluiten keken we al eens naar de verschillende boeken die jullie meebrachten naar school en probeerden we ze in groepjes in te delen. We hebben al: prentenboeken, informatieboeken, leesboeken, moppenboeken, raadselboeken, strips en kookboeken. We leerden ook nog de verschillende delen van een een boek, wat een auteur en illustrator is,... 

Woensdag leerden we meer over ruimtefiguren. En we herkenden ook enkele vlakke figuren in onze ruimtefiguren. We maakten ook kennis met de woorden: zijde, rand en ribbe. 

We vierden ook de verjaardag van Paulien. Zij was jarig in de vakantie. HIEP HIEP HOERA! 



Donderdag luisterden we naar de leuke namiddag die we hadden op de buitenspeeldag. Sommige kindjes gingen naar een georganiseerde namiddag, andere kindjes speelden in de tuin, anderen gingen naar de paardenmanage, sommige hebben ook dingen geplant in de tuin. Met andere woorden, iedereen had een leuke namiddag buiten. In de taalles leerden we woorden met lezen met 'ch', 'cht', 'eeuw' en 'ieuw' en we leerden hoe we het onderwerp van een zin kunnen vinden. 

Voor de rekenles gingen we eventjes naar buiten, we gingen op straat op zoek naar de vlakke figuren en ruimtefiguren. Daarna kregen we een raadsel: maak van, 1 driehoek 2 driehoeken. En ook van een vierkant 2 driehoeken maken. 







In de namiddag keken we verder naar de meegebrachte boeken. We kregen ook ons eigen dagboekje. Elke dag mogen we op het einde van de dag iets schrijven of tekenen over onze dag. 






We vierden Eliyah zijn verjaardag. Hij werd 9 jaar ik de vakantie. HIEP HIEP HOERA! 




Vrijdag gingen we nog voor een laatste keer aan de slag met symmetrie, spiegelen, vlakke figuren en ruimtefiguren en tangram. We deden dit met materiaal en spelletjes. 







We kregen ook bezoek van onze eerste geheime voorlezer. Tine, de mama van Gust, beet de spits af. Ze las een verhaaltje voor van de kindervleesfabriek. Ieuw, wat zij allemaal eten! Dankjewel om te komen voorlezen. 



In de namiddag verzamelden we onze boeken voor maandag, keken we naar een filmpje over hoe ze papier maken hier en in Thailand. 

Maandagochtend gaan we naar de bib.
Maandagmiddag gaan we turnen. 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’