Project 'Hoe worden boeken gemaakt?'


Dag zonnebloemen, 

Ook deze week startte onze week anders dan normaal. We kwamen in de klas en deden eerst snel de kring en we verdeelden de verschillende taakjes. Na de kring vertrokken we richting de bib. Aangezien we een boekenproject hebben, moesten we wel vraagjes stellen aan de bibliothecaris. 





In de namiddag gingen we turnen. We moesten zo lang mogelijk proberen te lopen. Sommige kindjes hadden hetzelfde kleur als hun T-shirt.. Ja, rood. Eventjes uitblazen was dus welkom. Daarna probeerden we eens om baseball te spelen. Wat doen ze dat al goed. 






Dinsdag lazen de kindjes van het 2e leerjaar een tekst over de zeedieren en losten hier vragen over op. Het 1e leerjaar herhaalde de woorden met ie, oe en eu. In de rekenles maakten we onze toets van meetkunde en ze deden dit echt heel goed.

In de namiddag hadden we opnieuw 2 reclamekringen. Guillaume stelde zijn zelfrijdende kraan voor. Let op, hier moet je toch wel voor sparen hoor want het kost €10 000. Het zag er wel heel cool uit. Tuur stelde zijn water draaikolk voor, heel erg handig wanneer je stress hebt want je wordt er rustig van. Zijn slogan is dan ook 'EEn draaikolk in een fles is een dag zonder stress.' Dit is toch wel wat goedkoper.. €10. En je kan kiezen welk kleur je water heeft, dan wordt het wel iets duurder. Maar je kan het dus wel laten maken volgens wens. 


Vandaag mochten we op een speciale manier lezen. Ssssssst, het is een geheimpje.. En zeker Els mag dit niet weten (volgens de zonnebloemen toch). We deden aan niveaulezen. We namen een boekje en startten al zittend op de grond. Wanneer je een blaadje had gelezen ging je rechtstaan, dan gaan zitten op de je stoel, rechtstaan op je stoel, zitten op je bank en als laatst... Kunnen jullie het al raden? Ja hoor, het laatste niveau was op onze bank staan. Dan begonnen we terug van op de grond. Wat waren ze gemotiveerd om te lezen. 






We toverden ook nog de klas om in een bib. We dachten na wat we er allemaal voor nodig hebben: een kast om de boeken in te zetten, we moeten de boeken sorteren per soort, lidkaarten maken om te kunnen uitlenen, een poster maken met openingsuren, overzicht van de verschillende soorten boeken met hun symbooltje erbij, een uitleensysteem,... We werden in groepjes verdeeld en gingen aan de slag. Pfoe, het is veel meer werk dan we dachten. Donderdag moeten we toch wel verder doen. 

Woensdag startten we de dag waar we op dinsdag waren geeïndigd. We luisterden naar het verhaal 'Ik voel een voet.' en we tekenden wat ze voelden. We keken naar ons uiteindelijk eindresultaat.. Had iemand het juist? Volgens het verhaal was het eigenlijk gewoon een olifant haha! 



In de rekenles leerde het 2e leerjaar de tafel van 5. We deden dit met onze blokjes. We maakten een lijnmodel van 50 blokjes en wouden weten of dit 1 meter was of niet. Eventjes meten dus... Dan kwam een vraag voor hen: 'Als 50 blokjes, 1 meter is, hoe lang is een ketting van 100 blokjes dan?'. Ze wisten heel snel dat het dan 2 meter is. Het 1e leerjaar ging aan de slag met - tot 20 met de brug. Pfoe, goed nandenken! 







We vierden de verjaardag van Xander want hij is 9 jaar geworden. HIEP HIEP HOERA!

Donderdag gingen we op uitstap naar de Standaard Boekhandel. We stelden opnieuw heel wat leuke en interessante vragen. Ook zochten we de boeken van Bart Van Loo in de winkel. En raad eens.. We hebben ze gevonden! We mochten eens voelen aan hoe fijn het papier was in het dikste boek in de winkel. Zo fijn papier en toch was het boek dik en had het bijna 1500 bladzijden. 








We kregen een cadeaubon en kozen 2 boekjes van de Stinkhond. We kregen ook het boekje van Dolfje Weerwolfje. Dat was niet alles... We kregen ook nog allemaal een nieuwe gom met de uil van Standaard Boekhandel. 


Eenmaal we terug op school waren, was het tijd voor de buitenlesdag. We bleven dus buiten voor de rekenles. De kindjes van het 1e leerjaar mochten de getalrij tot 20 opschrijven en het 2e leerjaar schreef de veelvouden van 5 op. Gooien met een dobbelsteen en dan de som en vermenigvuldiging oplossen.





In de namiddag gingen we nog eventjes verder met de taalles. Na de taalles werkten we verder aan onze bib en mochten we al eens kijken wat we gaan maken voor Moederdag. Maar sssssst, de mama's mogen nog niet weten wat we gaan maken. Mondjes dicht dus. 

Vrijdag kwam er een nieuwe geheime voorlezer. Het was een mama, met een bril en ze zat verstopt in het bos.. Het was Surya, de mama van Camille. Ze las een verhaaltje voor over een huis waar 7 kindjes wonen. Het was gezellig, een verhaaltje in het bos. In de namiddag begonnen we aan ons cadeautje voor Moederdag maar helaas kunnen hier nog geen foto's van getoond worden, anders is het geen verrassing meer hihi. 



Maandag is er geen school. 
Dinsdag gaan we zwemmen, vergeet je zwemzak niet. 
Vrijdag doen we nog een uitstap, meer info volgt via mail. 

Fijn weekend! 

Foto’s

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’