Project 'Bestaat de stoomtrein nog steeds?'

Dag zonnebloemen, 

Na een verlengd weekend gingen we terug aan de slag in de klas. We deden eerst de vertelkring. 
We maakten herhalingsoefeningen van spelling en taal en toonden dat we al woorden met 'ge-', 'be-' en 'ver-' kunnen lezen. Het 1e leerjaar mocht ook samen lezen met Janne. 
Het 1e leerjaar leerde oefeningen zoals 18 - 14. Pfoe, goed nadenken hoor! Het 2e leerjaar herhaalde de oefeningen tot 100. 





In de namiddag hadden we treinturnen. We stapten op de rails (evenwicht houden op een omgekeerde zweedse bank), we sprongen in kadans, we gingen als een trein door de tunnel en we deden nog een estafette waarbij we moesten zorgen dat de trein terug volledig in het station was. 





We hadden ook een momentje met de primula's van het 5e leerjaar. We gingen ons mooi bos in en ontdekten welke soort bomen er allemaal zijn. We kozen een blaadje en gingen dan onderzoeken over welke boom het ging. We legden dan een wit blad op het blaadje en tekenden er met wasco over. We leerden zo meer over de nerfstructuur, de bladrand en het bladmoes. 






Dinsdag herhaalden we de letter s en de hoofdletter S. We oefenden de bochten van de hoofdletter S en maakten van onszelf een grote slang. We maakten ook een slangentong. In de rekenles leerden we vraagstukken oplossen en gingen we in duo's op zoek naar de juiste bewerking. 






In de namiddag kregen we bezoek van de andere helft van de primula's. We maakten samen een treinspoor door de klas. We maakten dit met karton dat we in stukken knipten. Dit werden de houten sporen. We maakten ook nog een fantasie kriebeldier uit klei. Om de dag af te sluiten deden we een brainstorm over ons nieuw project. 






Knudde deed ook zijn reclamekring. Hij maakte een super coole retteketet rommelraket. Wat een super leuk nieuw stuk speelgoed! 



Woensdag gingen we verder met het oplossen van vraagstukken en oefeningen tot 20. We herhaalden ook wat het verschil is tussen een klinker en medeklinker. 


Donderdag stond er een forum op het programma. We toonden aan elkaar wat we leerden in ons project. Wij vertelden wat meer over boeken, de boterbloemen dansten en zongen op een liedje over het lichaam, ook de anemonen gingen muzikaal aan de slag. Zij zongen een liedje over de wiebeltand. De madeliefjes lieten zich van het beste Franse kant horen, zij zongen een Frans liedje voor ons. De primula's lieten ons verschillende soorten fotografie zien. 








En toen was het al terug vrijdag... We kregen Franse les, leerden heel wat nieuwe soorten woorden lezen en we gingen op een andere manier aan de slag in de rekenles. Op het bord stond een groot schema, elk kindje koos een hoek en duidde aan met wat ze bezig waren. Waren ze klaar, dan veranderden ze het blokje 'bezig' naar 'klaar'. Zo hebben we een goed zicht op wat er nog moet gebeuren en waar er bepaalde kindjes bezig zijn. Dit oefenden we nog in: de klok, rekenen met de euro, +e en - tot 10, + en - tot 20, + en - tot 100, de getallen tot 20 en 100, de tafels en vraagstukken oplossen. 









In de namiddag tekenden we sporen op de speelplaats! Opgepast, niet zomaar het spoor oversteken. Kijken of het groen is. 




Maandag en dinsdag is er geen school! We zien elkaar terug op woensdag. 
Geniet van het zonnig, verlengd weekend! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’