Project 'Hoe worden boeken gemaakt?'
Wa startten de week met een vertelkring. We kregen 1 minuut de tijd om te vertellen. Xavi was kringleider en hield de zandloper in de gaten. Daarna kwam Janne om moppen te lezen met het 2e leerjaar. Hoe kunnen we een mop herkennen? Wanneer is het een mop en wanneer niet? Het 1e leerjaar ging aan de slag met kriebeldiertjes en enkele nieuwe woorden van ons nieuw thema.
Wisten jullie dat we aan ons laatste taalboek zijn begonnen? Wauw! Wat gaat het schooljaar snel.
Amber was jarig vandaag. Ze is nu 8 jaar. We zongen en maakten vuurwerk voor haar. HIEP HIEP HOERA!
In de rekenles kregen we geld.. Nee, geen echt geld maar vals geld! Toen kwam direct de vraag van het 1e leerjaar: 'Hoe kan je zien of het echt geld is of vals?'. Het 2e leerjaar wist daar nog het antwoord op! Eventjes kijken of Kyara haar briefje echt was niet en of hun geld van op hun bank wel echt was. Helaas waren hun briefjes niet echt... Dan kwam de vraag hoe je dan kan zien of een muntje echt is. We keken naar een kort filmpje en checkten of het waar was wat ze zeiden. En ja hoor, de echte muntjes hebben ribbels aan de zijkant, valse muntjes niet. We leerden ook wat er voor de euro was en wat het verschil was tussen het geld van nu en het geld van vroeger (de Belgische Frank). Huhn?! Zo raar dat je vroeger hele grote briefjeas had! We gingen ook op uitstap naar de dierentuin en moesten betalen voor de trein, de bus, de dierentuin, een drankje en ijsje,... Pfoe, goed nadenken en het bedrag leggen.
In de namiddag hadden we turnles. Dit stond in teken van gooien en vangen. Om te beginnen speelden we een spel waarbij je blad-steen-schaar moest doen. Wanneer je gewonnen had, dan mocht je verder springen, ben je verloren, dan keerde je helemaal terug. Daarna gingen we in verschillende postjes aan de slag: hoepels gooien rond de kegels en zoveel mogelijk punten verzamelen, een tennisbal gooien en opvangen met kegel, gooien met tennisbal naar elkaar en telkens een stapje achteruit zetten maar wanneer de bal op de grond valt dan keer je helemaal terug, tennisballen in een mand gooien die verstopt zat achter een struik en pittenzakken in de hoepels gooien en punten verzamelen. Om af te sluiten speelden we nog een klein spelletjes tienbal.
Dinsdag gingen we verder met zender, ontvanger, boodschap, hoofdletters,... We dachten ook eens na over wie we graag zouden willen bedanken en waarom. We schreven ook de 'ng' en 'nk' en leerden woorden zoals, kookt, slaapt,... Allemaal woorden met een extra 't'. In de rekenles gingen we verder met de euro. We gingen nog een stapje verder, we leerden over de eurocent en probeerden dit ook al eens te leggen. We gingen naar de winkel en kochten verschillende dingen. We moesten goed nadenken en kregen soms de opdracht om met zo weinig mogelijk briefjes en munten te betalen. Wat doen ze dat al goed! Dit deden we allemaal tussen de schoolfoto's door.
In de namiddag deden Gust en Xander hun reclamekring. Gust vond het 'Knuffelmonster' uit. Hij kan knuffels krijgen en geven en zingt liedjes zodat je in slaap valt. Xander vond een 'air board' uit. Een skateboard waarmee je door de lucht kan zweven! Wauw! Misschien wel een toekomstig vervoersmiddel? Dan kunnen we met een air board naar school. We werkten ook onze moederdagcadeautjes af.
Woensdag speelden we enkele spelletjes rond de euro. Visjes kopen, naar de speelgoedwinkel gaan, uitrekenen hoeveel jouw naam kost,…
Donderdag was het een beetje omgekeerde dag. We deden eerst de rekenles. We leerden teruggeven, alle euro's en eurocenten optellen,... En uiteindelijk maakten we een winkel in de klas. We kozen allerlei spullen uit de klas, ze kregen een bepaalde prijs en werden in de juiste winkel gezet. Er was ook een bank in de klas en 2 kassa's. En ja... Het was druk in de winkel dus moest je soms wel eens aanschuiven aan de kassa..
In taalles gingen we zelfstandig aan de slag. We herhaalden de spellingsregels en de verschillende klanken. In de namiddag luisterden we naar de 'grej of the day'. We leerden nog wat meer over boeken. Hoe ze vroeger boeken maakten, hoe ze papier maakten,... Om de dag af te sluiten, maakten we onze eigen, korte strip.
Ook vrijdag was de start van de dag een beetje anders. Samen met onze peters en meters keken we naar karrewiet en deden we een korte kahootquiz! Lotte en Norah waren de winnaars. Daarna tekende de ene groep een kakkerlakkendisco en de andere groep een oceaan vol fruitvissen.
We mochten ook terug gaan winkelen in onze bloeiwinkel. Eerst naar de bank om geld en dan kiezen wat we willen. We werkten ook ons zelfstandig werk af.
In de namiddag deden we terug een korte peter/meteractiviteit. We speelden enkele spelletjes samen.
Dinsdag gaan we zwemmen. Vergeet je zwemzak niet!
Donderdag en vrijdag is er geen school.































































Reacties
Een reactie posten